Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2018 ggr
Jea59
0

ADHD som vuxen

Hej hoppar in här med en fråga!

Här är ett liv som har gått i 190 knyck som jag undrar om det skall gå att lugna ner, rastlös, fort ska allt gå och att sitta still är förödande, men det är mycket mer som jag har som jag misstänker ADHD. Var mycket vild som barn o påhittig.

Det som fick mig att tänka till, var när systerdottern som är väldigt lik mig till sättet fick denna diagnos, innan dess fick hon ingen förståelse för sitt beteende av omgivningen. Medans jag som kände igen mig försvarade henne.

Hur tacklar ni som har vuxenadhd er vardag?

Är ni utan medicin eller får ni någon behandling?

Hur blir ni mött av omgivningen?

Jezzz
0

Hej

Jag har gjort en utredning nu precis i julas bara… allt tydde på att det var ADHD då jag har ett extremt sådant beteende. Men jag föll på kriteriet om hur man var som barn. (nu ska det dock tas upp igen då denna utredare tydligen inte viste riktigt hur flickor kan vara som barn…)

Iallafall så har jag levt de senaste åren med kraftigt ångestdämpane/lugnande mediciner för att ens kunna fungera och inte fara i taket av uppvarvdhet och okoncentration. Medicinerna jag äter mot ångest, är asså inte för att jag har särskillt mkt ångest, utan för att jag ska klara av att ha en någorlunda fungerande skalle.

Iallafall.. Senast jag var hos psyk-läkaren (ny sådan) så pratade vi om detta. Vi pratade om att de starka ångestmedicinerna jag tar bara e som tillfällig lösning och att jag ska tas upp igen om Ritalin. Han nämnde att ofta behandlas de med dessa beteenden med Omega 3 istället. Han gav mig en webadress (www.vitaminvaruhuset.se) och sa åt mig att beställa EyeQ. starkaste styrkan och 3 kapslar om dagen de första 3 månaderna, sedan 2. Efter 3 månader ska dessa tydligen ha ungefär samma effekt som ADHD-medicin, hos de som har ADHD.

Jag har inte beställt dem än… (pengar pengar) men jag funderar starkt på det. Lite synd e det att effekten inte kommer direkt, som den gör med tex Ritalin… men det e å andra sidan bara nyttigt att äta Omega 3 ju…

/Jezzz

Jezzz
0

..Dessutom krävs det ingen ställd diagnos för att medicinera med Omega3…

/Jezzz

Jea59
0

Äter omega 3 nu kanske för liten dos ska kolla dom andra,

Fråga: vad har Omega3 för skillnad mot ångestdämpande mediciner

Jezzz
0

Ångestdämpande/lugnande mediciner som jag äter (xanor och xanor depot) är för det första väldigt beroendeframkallande. De är även tolerans-höjande och man måste ofta ha en dåligt hög dos… De är sederande och påverkar hjärnan genom att "bli trött".

Omega 3 ökar koncentrationsförmågan. Därmed kan man känna sig stabilare eftersom allt inte bara rusar in i skallen utan man kan "sortera" det bättre, hålla fokus. Men det är inte sederande (lugnande), men ger en upplevelse av det eftersom man kan koncentrera o sortera intryck på ett bättre sätt.

/Jezzz

Jezzz
0

Är det EyeQ du äter? eller annan omega3?

Läkaren sa specifikt EyeQ till mig, men vet inte varför… är väl den som används antar jag, men jag vet egentligen inte skillnaden på de olika omega3-preparaten…

/Jezzz

Jea59
0

Min heter Omega-3 Forte varje kapsel innhehåller 1000mg fiskolja, men jag får googla o titta om man måste ha nån speciell

HannaM
0

Jag tror egentligen inte det är någon skillnad men jag ska inte uttala mig helt säkert. Däremot har jag för mig att det gjorts någon studie om just eyeq och barns koncentrationsförmåga eller något sådant…