Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6274 ggr
leijasmatte
0

Medicin eller inte!

Hej . Har en son som är 12 år inne på sitt 13. Han fick 2007 sin diagnos ADD (med drag av asberger, ej helt klart). Det som varit med honom är att han sen 3 års ålder har haft olika problem. Det började med magen, förstoppning trodde man. Han fick behandling med än den ena än den andra behandlingen för förstoppning och inget hjälper. 8 år efter första symptomet gör man en Buköversikt och ser att hela tarmen är förstoppad- man sätter in all möjlig behandling uppifrån och nerifrån och undersöker på nytt. bilden är oförändrad. Det är bara att fortsätta med klyx varje gång det är kladd i byxan och ge forlax morgon och kväll. Har även gjort en undersökning för att se om tarmen fungerade och det gör den.

Då han har nattskräck gjordes ett EEG i NP utredningen och man fann att han hade aktivitet i syncentrat när han sov- behandling med hermolepsin för att se om det hjälper. Gjorde nyss ett nytt EEG som visade att det var bättre men nu hade han aktiviteten vid vaket tillstånd istället. Bra eller dåligt ?

Nu har han fått eksem på insida låren och behöver smörjas med emovatsalva 2 gånger om dan i omgångar och mjukgörande salva 3 gånger om dan.

Vi har provat med Omega 3 men det hjälper inte, dock tog han dessa frivilligt och utan påminnelse.

Nu till själva frågan: Bup vill diskutera medicinering till honom och jag och min man är tveksamma. Man har ju hört att det är så många biverkningar på dessa mediciner. De sänker ju även kramptröskeln och han äter ju redan hermolepsin. Dock har han inga synliga kramper. Samtidigt kanske de kan hjälpa honom för han har det jobbigt med skolan, sina humörsvängningar. Sen är det ju detta med att få i honom medicinerna. Det är ett tjat varje morgon och kväll och han vill gärna slippa.

Vad gör vi? Har ni egna erfarenheter eller råd.

Det blev långt men bakgrund kan ju vara bra att ha.

Kram ingjo

[Hamster95]
0

Jag fick lugnande medicin av BUP. Risperdal heter den och jag åt den i ca1 halvår men när jag kom mer i puberteten så blev jag onormalt trött av den så jag slutade. Fick den för mina psykoser/raseriutbrott. Nu på torsdag ska jag dit igen å diskutera medicin med en doktor. Tar never Risperdal igen.

Niklas
0

#1: Ofta finns det flera mediciner som gör ungefär samma sak. Om en inte fungerar finns det chans att en annan gör det.

#0: Vi har bra erfarenhet av mediciner och därför brukar jag tycka att man ska prova. Det är ju bara då man vet hur det fungerar i det egna fallet. Läkarna rekommenderar medicin när de tror att det kommer att vara mer bra än dåligt. Biverkningar finns nästan alltid, men de drabbar inte alla och inte lika mycket.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

Min dotter med AS och ADHD blev en ny människa med medicin. Hela omgivningen märkte hur hon förändrades till en lugnare och mer kontaktbar tjej. Alla raseriutbrott har även lugnat ner sig.

Det där att sonen har kramper som han äter medicin mot ska nog inte vara några större problem för läkaren att lösa.

Jag hoppas det blir bra Glad

Sweetelle
0

Jag har nyss börjat med Concerta och jag har en diffus känsla av att jag är trögare i magen, men samtideigt, får medicinen honom att må bättre kanske förstoppningen minskar på grund av minskad stress…. men jag vet ingenting om sånt alls.

Att ha sånna problem med maen låter ju fullständigt fruktansvärt. Stackars pojk.

Nimbus
1

För kanske ett år sedan frågade jag samma fråga här på forumet. Min son har ADHD och hans läkare frågade mig om vi ville testa medicin eftersom han mådde jättedåligt och att det gick väldigt dåligt i skolan.

Någon (Niklas om jag inte minns fel) sa att "det är ju bara att sluta om han mår dåligt av det". Det tog jag fasta på och vi gjorde ett försök.

Jag har i dag en annan unge. Alla hans fantastiska sidor finns kvar men alla de "dåliga" är borta. Han mår så bra som han aldrig gjort tidigare. Han fungerar jättebra i skolan och behöver inte längre någon resursperson som tidigare. Han har många vänner och har kunnat börja med fritidsaktiviteter som han inte tidigare klarat att vara med på.

Han har inte några biverkningar av medicinen. Eller möjligtvis har aptiten blivit lite sämre men jag vet inte. Den var dålig innan med och det går upp och ner med den. I bland slänger han i sig allt och i perioder är det svårt att få ner mat över huvud taget.

Hela vårt liv tillsammans är förändrat till det bättre. Jag är oändligt glad att jag vågade testa att medicinera.

Sweetelle
0

#5 Vad roligt att höra Nimbus. Det är verkligen toppen att höra om olika ljusglimtar i neurodjungeln som ibland känns lite hopplös.

leijasmatte
1

Tack för alla era svar. Han är ju inte så aktiv så just det är väl inga problem om det inte är att han är för stillsam. Sen har han ju sina utbrott som är mer verbala/känslomässiga istället för fysiska/våldsamma.

Visst känns det som om man ska prova men det är ju mest de som har ADHD som de medicinerar och inte de med ADD om jag har förstått det rätt. Skolan går ju om men med stora problem men läxor och saker som inte är rättvist är det alltid tjafs och utbrott om. Även att få honom att ta medicinerna han redan har tar ju på krafterna för det är alltid tjat och tjafs om det.

Avvaktar besöket på torsdag. Tack än en gång. Kram

Sweetelle
0

Medicinen skall hjälpa lika väl vid ADD som ADHD, däremot kanske trycket utifrån är större vid ADHD, då de barnen stör lärare et cetera mer. Medicinen skall göra så att han kan koncentrera sig mer, bli mindre trött eftersom han inte skall behöva anstränga sig så för att hänga med och därmed bli mer harmonisk.

Medicinen är inte dämpande i sig utan koncentrationshöjande. Tänk själv att man ofta blir mindre tålmodig om man är trött och utmattad - då exploderar man oftare och får utbrott, medicinen kan göra att han inte behöver gå runt i ett ständigt övertrött tillstånd med kort stubin…

Sweetelle
0

Ytterligare tillägg: Om det är humörsvängningar som är problemet så kanske det finns epilepsimedicin som hjälper på det med, topimax tror jag är ett sådant som gör att man blir självbehärskad, dock även väldigt trött och man tappar i vikt, men om det är just temperamentet kanske det kan hjälpa med annan epilepsimedicin…

leijasmatte
0

Ja det är mycket att ta in. Vi får väl hoppas att läkarna kan hjälpa till med att informera oss ordentligt. Koncentrationen är ju det han behöver hjälp med för den är lika med noll om det inte är något som är intressant för honom. Läget hemma är ju att man tassar på tå när han kommer från skolan innan man vet hur dagen varit. det räcker med att säga hej ibland så får han utbrott. tycker att man retas men honom och liknande. Tyvärr är det ju så också att lärarna ser inte problemet då han inte gör något större väsen av sig i skolan. Att han inte gör så mycket säger de inget om.

linhof
0

min son äter absenor…. är en epelepsimedecin men den funkar jättebra som stämningsreglerande…. i alla fall på min son. Han har ju diagnos bipolär sjukdom….

det jag tänkte på var ju din sons kramper och att han behöver bli stabilare…. typ

Ursäkta svamlet men just nu är det sirap i huvudet…Glad

leijasmatte
0

#11 förstår dig. Man tänker inte så klart vid denna tiden.

Det är ju bara på EEG som de har sett aktiviteteten på syncentrat. Vi har inte sett några kramper med ögat. Han har ju nattskräck som de tror beror på aktiviteten i syncentrat. Därför får han behandling med Hermolepsin. Det har blivit bättre både med nattskräcken och aktiviteten men det är ju så svårt att få honom att ta medicinen.

linhof
0

#12 japp… seg som kola vid det här laget Skrattande

Jag har periodvis haft samma problem med min son…. men det går bättre o bättre att få i honom dem….

*kram*

Niklas
0

#5: Vad roligt att det fungerar som det ska! Det är drömscenariot. Glad

leijasmatte
0

Hej igen. Nu har vi varit hos läkaren och har bestämt att vi ska prova med Concerta. Största problemet blir ju att han ska lyckas ta den. Han har ju lite svårt att svälja tabletter. Han var lite motvind till att prova men tycker att det är okej på försök. Börjar på måndag.

Läkaren sa att man märker snabbt om den hjälper men hur snabbt är det. Någon som vet?

Sweetelle
0

#15 Jag har innan hört att man kan märka på en gång, typ samma dag. För mig däremot har jag knappt märkt något alls, nu efter sex veckor och två höjningar av dosen. Fast nu säger läkarna att det kan ta längre tid för många och att det dessutom är en stor grupp minst 1/3 som inte får någon positiv effekt, eller som får för mycket biverkningar. Ni får väl testa och se.

HannaM
0

#16 sa din läkare att det var såpass många som inte hade effekt eller stora biverkningar? Min vägrar erkänna något sådant. Har läst det på flera ställen men hon vill inte ta in det. Hon säger att nästan alla har en bra effekt och blir hjälpta. För mig är inte 2/3 nästan alla.

Constance
0

Jag är där nu…ska man medicinera eller inte?

Dottern har ju Aspergers med viss ADHD problematik [uppmärksamhet och impuls]
Fått rådet nu av HAB att prova 1 mån med medicin men jag vet inte *suck* Det som jag fick berättat för mig var att just kombinationen autism och ADHD och att medicinera kan ge effekten mera autism…Man medicinerar ju adhd:n så då blir väl autismen mera synlig kanske, jag vet inte?

Dom tycker vi ska prova bara för att se om det hjälper henne att få ordning på allt som "snurrar runt i skallen" Hon har inga problem i skolan med ämnena men däremot sociala interaktioner, få vänner, att betee sig som det förväntas av en i olika situationer…Hon kan låta otrevlig, verka besserwisser aktig och säger vad hon tycker utan att tänka sig för, liksom…Hon missuppfattar andra och dom missförstår henne hela tiden, både barnen och dom vuxna!

Jag har alltid varit emot mediciner av alla slag…sedan jag vart beroende av värktabletter själv på 90-talet pga. min fibromyalgi. Så nu har jag dilemmat: att medicinera eller inte?

[Hamster95]
0

Btw, vad händer om man blandar Risperdal och antidepprisivt?

Niklas
0

#18: Jag tycker att ni kan prova. Då ser ni vilka eventuella verkningar och bieffekter just hon får. Först då har ni något riktigt att ta ställning till.

Wruss
0

Har följt detta forum ett tag, men inte "lagt mig i" några diskussioner. Har en 8-årig dotter som fick diagnosen ADHD precis före jul. Hon äter nu Equasym och har "taggat ner" väldigt mycket och blivit en helt annan goare person. Hon klarar skolsituationen lika bra som nästan vem som helst och reglerar sitt eget humör på ett helt annat sätt här hemma också. Dagarna har blivit MYCKET bättre för henne själv och självklart för alla oss som finns i hennes närhet. Min fundering är nu… Equasym Depot som hennes medicin heter. Har aldrig sett någon som skrivit om denna tidigare. Är det någon mer som har erfarenheter av denna?

Sweetelle
0

#17 Det är många som det inte är till nytta för, sedan hur många som inte får effekt och hur många som får effekt, men att biverkningarna inte är värda det positiva vet jag inte. Nu har jag bara mitt minne att gå på och som jag minns det uttryckte sig min psykolog som att det är nånstans runt hälften som Concerta visar sig vara bra för. Sedan är det ju sedan så att om inte just concertan funkar kan man testa andra mediciner, Ritalin, Metamina mfl

När det gäller biverkningar är de vanligaste, sömnsvårigheter och viktminskning. Har man epilepsi kan det ge fler anfall, har man Tourettes kan det förvärra ticsen och har man vissa hjärtproblem kan det också vara farligt. Dock anses dessa mediciner vara väldigt rena, dvs med få biverkningar. Läs lite mer på wikipedia.

#18 Min uppfattning är att ADHD kan dölja Aspergern. Dvs den finns där likaväl men en person med ADHD kan inte följa sin lust att ägna sig åt sina specialintressen, utan tappar koncentrationen osv. Min syn på det hela är att just konflikten mellan ens aspiga sida och ens adhd-sida ger väldigt mycket ångest. Hela ditt inre vill liksom ha ordning omkring dig men du är på grund av adhdn oförmögen att nå dit. Alltså kanske aspigheten blir mer tydlig för omgivningen, men samtidigt är det bara ett tecken på att man kan kontrollera sig själv och göra vad man egentligen vill med sitt liv och därmed slippa mycket ångest.

#21 Jag har aldrig hört talas om den medicinen, berätta gärna vad du vet om den!

Constance
0

#22 Tack för din förklaring!

Wruss
0

#22. Vet inte så mycket mer än att det är samma sorts medicin som Concerta och Ritalin, dvs den aktiva substansen är metylfenidat. De biverkningar som vi märkt av, är lindrig yrsel, viktminskning och sömnsvårigheter. Aptiten försvann direkt när hon började medicinera, men har återkommit ganska bra nu efter ett tag. Men hon har slutat gå och småäta och det är bara positivt. Tror att det tidigare var ett tecken på rastlösthet. Sömnsvårigheterna har delvis avhjälpts med annan dosering.

Milla
0

#15 när min son fick Concerta för första gången så märkte vi skillnad på honom samma dag. Han tog tabletten på morgonen och redan under dagen så märkte vi en klar skillnad, även han själv sa att det var skillnad. VI märkte också direkt när concertan gick ur kroppen framåt kvällen.

#18 vi nekade sonen medicin i nästan 3 års tid, när det blev ohållbart så provade vi medicinering och jag ångrar inte det en sekund. Sonen säger själv att det är en enorm skillnad med medicin och utan. Så mitt råd är att tänkt över det noga om man väljer att inte medicinera, för medicinen kan hjälpa barnen att få ett någorlunda normalt liv.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Wruss
0

#25. Håller med till fullo. Vi märkte också redan första dagen att medicinen hade önskad effekt. Och vi märkte också när medicinen gick ur kroppen framåt kvällen. Nu går det bättre med en extra tablett på eftermiddagen (lägre dos än på morgonen).

Constance
0

Min fundering är ju just kombinationen av funktionshindrena…Att ha AS som huvuddiagnos och tillägg på viss ADHD problematik, endast impulsiv och uppmärksamhet…

Vad jag förstått så kan man ju inte medicinera autismen med tex. Concerta men adhdbiten…Någon här som märkt skillnaden på sitt barn som har kombinerade bokstavshinder?

Vill ju inte att hon ska bli mera autistisk än hon redan är…

Jag funderar massor nu tills nästa vecka då vi ska träffa läkaren, i ett annat ärrenden men jag har då tänkt fråga om medicin och vill ha alla för och nackdelar från er som redan ger medicin till era barn!

Tacksam för alla tips, råd och att ni delar med er av era erfarenheter…

Vibeka
0

#27 Förstår din oro MEN om medicinen kan underlätta för henne i sitt dagliga liv så varför inte prova? Funkar den ej bra kan man sluta med den Glad

[aspie]
0

Min dotter slutade med sin medicin hon fick för sin ADHD. Hon tyckte att hon inte var sig själv med den så hon slutade, men å andra sidan så är hon jätte ANTI mot all medicin, mest för att hon inte litar på läkarna.

Alla i hennes omgivnig inkl jag själv märkte en mycket positiv ändring på min dotter då hon tog sin medicin. men som sagt, man kan ju inte tvvinga en människa att ta medicin.

Kan bara rekommendera att prova medicinen ett tag och känns det inte bra så sluta med den, i samråd med läkaren naturligtvis.

Vad jag har förstått så blir man inte mer autistisk av att äta medicin för ADHD men det autistiska blir mer synligt/kännbart.

Constance
0

menade så =) att det syns mera autistiskt…för det är ju ADHD man medicinerar liksom…och jag tycker hon är nog synligt autistisk!!!

Men jag ska snacka med läkaren och höra vad den säger…

[aspie]
0

Lycka till! Flört

leijasmatte
0

Önskar dig också lycka till.

Constance
0

Tackar allihopa…

Mymlan
0

#10 Jag äter Concerta och den funkar kanon på mig. Denna medicin behöver jag bara ta 1 ggr/dag. Jag äter nu även medicin för depp och ångest + för högt blodtryck o för brist på B12. Jag har svårt komma ihåg ta medicin. Jag har satt medicinen framför datorn så jag alltid ser den.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

leijasmatte
0

Hej igen. Vi har nu provat Concerta i ca 4 veckor. Tyvärr har det inte fungerat så bra. Han har fått tillbaka nattskräcken och sover väldigt lite även om han somnar lätt på kvällen. Skolan tycker att han är hängig och nere. själv tycker han inte att det är någon skillnad. Vi beslutade att sluta med Concertan då.

Nu har hans mage ballat ur totalt och vi vet inte vad vi ska göra. Man vill bara gråta då man ingen utväg ser. Jobbigt och skämmigt för honom och frustrerande för oss föräldrar.

Constance
0

Ååå…förstår verkligen, det är så hemskt då ens barn mår dåligt…Och magen, det är så jobbigt…Kan ni få LUNELAX ett fiber pulver man strör på maten eller blandar ner i dryck, som hjälper magen att jobba, är man lös, stoppar den upp är man hård löser den upp…

Jag har IBS tarm och kör med detta…

Sen som jag skrev; ta bort mjölk helt, testa själva…Man kan vara känslig utan att det visar på prover och vad jag läst och hört så är ofta NPF barn känsliga mot tex. mjölk, vete [gluten] osv.

Hoppas ni får hjälp och stöd!

tarotlasse
0

Det finns ju alltid en oro för detta med mediciner och det finns ju också en rädsla för just Ritalin och Concerta efersom det är ett narkotiskt preparat.

Sedan fungerar ju ingen riktigt likadant av medicineringen.

För vissa fungerar Risperdahl andra inte samma med Concertan.

Vår läkare ansåg att Risperdahl var den lämpligaste medicinen för vår son men den fövärrade i stället situationen och han fick snedtändningar och psycoser av detta.

När dom i stället ville testa Concerta så var vi väldigt tveksamma och i början sa vi nej.

Men när situationen blev ohållbar så sa vi ja till Concertan och får säga  att i dag ångrar vi att vi sa nej från början.

För denna medicin har gjort underverk för vår son och han fungerar  riktigt bra med denna medicinering.

Så man måste testa sig fram vad som är den bästa medicineringen för varje patient.

Lasse

Puhlo
0

Jag tror att mycket av rädslan för mediciner kommer från scientologerna. När de har spridit tillräckligt mycket vriden information om Ritalin och liknande så börjar folk bli oroliga.

Jag är för medicinering. Innan skolåldern vet jag inte om jag tycker att det passar, om barnet inte mår väldigt dåligt av sin problematik, men om man går i skolan och har svårt att sitta still och koncentrera sig så tycker jag absolut att man bör testa iallafall.

Det är så väldigt många faktorer som spelar in på hur mycket problem man har , det kan vara allt ifrån att man har ätit fel saker (konserveringsmedel, Azoämnen, socker, koffein etc) till att lysrören surrar, osv.

Jag blev inte medicinerad förrens jag var vuxen, eftersom jag fick vuxendiagnos. Men jag hade SÅ gärna velat ha medicin när jag var yngre om jag ser tillbaka på det idag.

Vibeka
0

Tips för din sons mage : köp LactoPlus på hälsokost affären jätte bra för oroliga och nedkörda magar! Massor med goda bakterier som återställer tarmfloran  Glad

Ljus vibeka

Puhlo
0

Min mage har bättre rotation med Movicol. Det är inte vaneframkallande, utan om magen blir friskare så kan man dra ner på dosen och man blir inte beroende av det.

Det smakar inte gott, men det hjälper. För mig är det sin egen belöning, men för nån som kanske inte riktigt kan förstå det själv, kanske man kan försöka ge nån belöning för att man tar medicinen och senare kanske tilloch med kommer ihåg medicinen själv ?

Jag har en kontaktperson som ringer mig varje vardagmorgon och påminner mig om att jag ska ta medicinen, för jag har haft så otroligt svårt för det (både ritalin/concerta och långtidsverkande insulin, då jag är diabetiker), och hon peppar mig jättebra. Att det inte är mamma och pappa som ringer och "tjatar" det är jättejätteskönt, och det har räddat mycket av min relation till dem också.

När min kontaktperson är sjuk så försöker jag klara av min medicin själv. Ofta går det bra, men ibland går det inte alls, och det enda jag tänker är att då har jag iallafall FÖRSÖKT.

och kom ihåg, det heter inte MUTA, det heter MOTIVATION. :)

leijasmatte
0

Hej. Tack för era svar.

Han har provat movicol och det funkar inte- både för att han till slut vägrar dricka det och sen har vi varit uppe i 6 påsar om dan. Innan dess hade han laktulos och även Laxoberaldroppar. Vi gick över till forlax och detta tar han 2 påsar morgon och 2 påsar kväll och än så länge utan bråk men det börjar bli motigt. Tar honom ca 30-60 minuter för ett glas av detta och två tabletter.

Vad gäller mat är det svårt för han äter ju inte så mycket olika mat. Om han fick bestämma skulle det vara pannkakor och yogurt varje dag. Kanske potatis, äpplemos och helt stekt kött kan slinka ner också men annars så är det inte så mycket mer. Han är väldigt viljestark och går inte att resonera med så lätt tyvärr.

Medicin har jag inget emot jag heller. Visst vill man inte överdriva men prova bör man ju göra om det är ett problem. Nu är det ju så att vi  har problem med att få honom att ta den och när det nu bara blev negativ effekt så avbröt vi försöket för hans bästa.