Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2343 ggr
phernilla
0

HJÄLP: Problem på förskolan!

Jag har ett problem med förskolan som jag skulle behöva era synpunkter på. Får det verkligen gå till så här? Känner mig totalt maktlös och överkörd!

Sonen är alltså under utredning, men har inte fått nån diagnos än, utredningen har inte ens kommit halvvägs än. Dock så, redan drygt ett halvår innan utredningen påbörjades så fick han genom kommunen en egen resursperson på förskolan, o detta har fungerat kanon för honom! Vore det inte för denna resursen så skulle förskolan inte alls fungera för honom. Han kräver en extra resurs, annars funkar det inte på förskolan.

Det säger ju en hel del, eller hur?

Men, nu till problemet…

Jag blev uppsagd från mitt förra arbete o jobbade sista dagen den 5 feb i år. Sen dess är jag arbetslös. Har blivit uppringd flera ggr från min kommun, samt närliggande kommuner om timvikariat…

Men, förskolan vägrar låta mig jobba!!!

Sonen har på "mammaveckorna" schema, alla vardagar kl: 09-14. Det är även dom exakta arbetstiderna för hans resursperson. På pappas veckor så är schemat, alla vardagar kl: 09-17.30

Förskolan har tydligt sagt åt mig att jag får inte ta jobb som sträcker sig utanför dessa timmar!
*SUCKAR DJUPT*

Motiveringen är att "resurspersonen har bara sina schemalagda timmar o får inte fler timmar än dom hon har".

Men va FAN, känner jag bara…

Jag har inte råd att gå hemma arbetslös o man får inga timvik som är inom den ramen av arbetstid (kl: 9-14) under vardagar. Så jag får tacka nej till ALLA jobb jag erbjuds! Totalt 4 st olika arbetsplatser bara denna veckan. :-(

Så i Torsdags så tog jag upp detta med förskolan o sa att det här är ju inte hållbart! Jag kan inte hålla på att tacka nej till jobb, för att hans resursperson inte får fler timmar. Det får dom ju banne mig lösa! Han behöver denna resursen, o jag behöver jobba o få in pengar! Så är det bara, för som det är nu så ligger jag back med över en hel månadslön!

Detta funkar inte längre!

Då hänvisade dom mig att ringa till förskolechefen för att "deala med henne", för det är hon som styr detta, helt o hållet, enligt förskolan. Hon som håller i alla trådarna!

Har jag inte rätt att arbeta?

Kan dom verkligen göra så här?

Jag menar:  

1. Än så länge så är Ellioth "precis som vilket annat förskolebarn som helst, iom att han inte har någon diagnos i dagsläget".

2. Än så länge så är jag "precis som vilken annan förskoleförälder som helst". Det här är ju inte klokt!

Lostlie
0

Kan bara sända dig en tanke i dagsläget. Förstår dig, har varit där… och är där igen nu. Turerna tar aldrig slut!!! Kan tyvärr inte hjälpa dig med så mycket konkreta tips, för mitt i all otur har jag haft en hel del tur med! Kan säga att jag har gjort mig ett namn bland rektorerna i min kommun. Jag terrar dem tills jag får som jag vill helt enkelt, vare sig jag orkar eller inte. Just nu pluggar jag in skollagen för 100:e gången. Har bestämt mig för att dra det inför rätten denna gången. Det har hjälpt att hota med det förut. Man pluggar på, slänger upp en massa hållbara argument och kör på stenhårt. Har även skrivit till lokaltidningen en gång. Helt klart kan det INTE vara rätt av förskolan att bestämma hur du ska lämna din son på dagis!! Du MÅSTE få möjlighet till samma rättigheter som alla andra föräldrar och ditt barn ska få samma möjligheter som alla andra barn… jag säger till om jag råkar hitta något om det under skollagen när jag ändå läser den. Annars är nog det det enda tipset jag kan ge: kolla skollagen och se om du hittar något om det där.

*kram*

linhof
0

förskolan kan inte neka dej jobb!!!  har aldrig vart med om maken…

om du jobbar så får de se till att ordna så det blir det bästa för din son…. Men de kan INTE neka dej att jobba…. vem ska försörja dej o din son då? om du nekar jobb blir du utskriven (avstängd) från a-kassa och sociala har stora krav på jobbsökning… gå inte med på detta!!!

[Thiah]
0

Här i finland har vi det så att vi avtalar antalet timmar per dag barnet ska vara på förskolan och sen skrivs det under av föräldrar samt ansvarig från daghemmet. Daghemmet har inte rätt att berätta för dig hur barnet ska vara på dagis om det inte är så att du bara har rätt till ett visst antal timmar (som t.e.x mammaledig.). Spelar ingen roll om resursen är där eller inte barnet har rätt att vara där…

phernilla
0

Thiah:
Ja, fast i min lilla gosses fall så är det så att, är inte resursen där, så kan jag inte lämna honom där. För han är i ebormt behov av resursen. En vistelse där utan resursen fungerar inte. Visst kan jag lämna honom där iaf (om förskolan skulle godkänna det), men… Det hade blivit en helvetesdag för honom, o förskolan. O problemen stannar inte där! Det skulle bli en helveteskväll hemma med, o natt, o allt. En "tråkig liten grej" för min son, är som ett världskrig för oss "vanliga dödliga" (skämtsamt).

Så det hade varit ren barnmisshandel att göra så mot honom!

Utan resursen funkar inte dagis!

linhof
0

men snälla nån!!! inte ska väl din son anpassas efter resursen Phernilla?? det är väl ändå resursen som skall anpassa sej till din sons behov???

Och jag håller med… det är barnmisshandel att göra som du säger… men det dom gör är ju att sätta dej på gatan Förvånad Kontakta skolverket (antar att de har med förskolan o göra med) och fråga… kan inte tänka mej i min vildaste fantasi att de har rätt att göra såhär…..

[Thiah]
0

#4 ah det är så pass illa. Men då är det ju självklart så att resursen ska anpassa sig efter dina och din sons timmar.  Dock har jag märkt att det inte alltid finns penger :(

elyse
0

Jag har funderat på detta och det kan ju vara så att resursen har ett annat arbete utanför din sons vistelse där? Då kan inte resursen anpassa sig efter att din son är där längre ibland.

phernilla
0

Elyse:
Det vet jag dock att hon inte har. Hon hämtar alltid barna på dagis direkt efter att hon slutar på sonens dagis o går hem.

elyse
0

#8 Ja, hon kanske är nöjd med den % hon har också. Jag önskar dig lycka till i alla fall. Om nu facket inte är lösningen, så hör med försäkringskassa och arbetsförmedlingen samt kommunens enhet för barnomsorg om vad som gäller och få det skriftligt.

phernilla
0

Elyse:
Jag skiter faktiskt fullständigt i vilken arbetsprocent resursen är nöjd med. Får jag ett arbete så ska min son ha en egen resurs under tiden jag arbetar. Det är hans rättighet, OCH min rättighet.

Passar det inte resurspersonen han har idag, ja, då är det ju synd för henne. Då får hon se sig om efter ett nytt arbete! Då är hon ersättlig!

phernilla
0

Nu ska det bli intressant o se hur förskolan ska lösa det här?

Idag blev jag nämligen akut inkallad på anställningsintervju, åkte dit direkt, pratade i 2 timmar, o JAG FICK JOBBET!

Så fr.o.m. Måndag som kommer,  så jobbar jag varannan vecka eftermiddag (pappaveckorna), varannan vecka förmiddag (mammaveckorna).

O jag börjar redan nu imårrn med två tuffa delade turer:
Tors 9-14 + 16-22
Fre 9-14 + 16-22

Sen veckan som kommer blir det eftermiddagsvecka.
Har inte fått dom tiderna exakt än, men det får jag reda på imårrn.

Så nu är dom skyldig att lösa detta direkt!! 

TjockaBerta
0

Grattis till ditt jobb. Lycka till med förskolechefen. Det låter konstigt att hon ska kunna hindra dig att arbeta.

>>>Malum domesticum<<<

[Thiah]
0

Ja grattis och lycka till :D

phernilla
0

TjockaBerta & Thiah:
Tack så mycket! En stor lättnad…
Nu är det "bara" förskoleproblemet kvar :) 
Sen kan man slappna av lite igen…

TjockaBerta
0

Låt oss veta hur det går för dig!

>>>Malum domesticum<<<

phernilla
0

Min sons förskoletider idag:
På pappaveckorna är han där prick 8½ timme/dag.
På mammaveckorna är det 5 timmar/dag. 

Nu blir mammaveckorna utökade med 1 timme/dag.
Alltså 6 timmar/dag. Kommer bli närmare 5½ timme.

Ringde dagis idag, dom var glad att jag meddelade i tid.
Dom gratulerade inte till jobbet, o hon avslutade med att:

"- Ja men vad bra, då får vi se hur vi löser det nästa vecka…" 

Den frasen kändes inte speciellt betryggande alls då man la på luren direkt. *suckar*

Det är bara att lösa det, säger jag bara. Ska ringa kommunen NU o ifrågasätta detta!!