Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2177 ggr
paronskrutten
2009-02-08 00:37
0

Suck

Bakgrundsinformation: Jag har en tvillingbror som har diagnosen Aspergers syndrom. Har varit med om en hel del misshandel från honom när vi har bråkat, och är därför väldigt rädd för hans fysiska kraft och aggression. Är absolut inte någon våldsam person.

Är ensam hemma med honom och hans kompis, jag lyssnar på musik på min dator, han tycker att det stör, och ber mig sänka. Jag sänker, men han är ändå inte nöjd, jag säger att han får vara det ändå. Sen stänger han av min dator på nåt sätt under den (bärbar), och jag blir sur, men sätter på den igen. Berättar för min kompis på msn vad som hände, och sätter på musik igen, inte alltför högt. Han kommer ner, drar tag i min dator. Jag säger "låt bli mig, annars slår jag dig med plåtkannan" (som står på bordet). Jag tar upp kannan, men han släpper inte min dator, sen är det lite suddigt, jag minns inte några sekunder, men han håller fast mig, och jag slår till honom, han släpper inte. Jag slår ett par gånger, och lyckas sätta mig på golvet, får tag i hans arm med t'nderna och biter. Hårt. Kravlar mig bakom hunden, som är brevid mig, känner att han skakar, märker att jag också skakar. Gråter och skakar fortfarande. Hur mkt tid som gått är lite luddigt.

Så till min fråga: Finns det någon slags vård för honom?

Helena

Sweetelle
2009-02-08 23:03
0

Personligen tycker jag det var lite svårt att tolka vad du menar med det du skrev. Det verkar som att du hotade honom i den texten, dvs att slå honom med kannan.

Är det så att han är våldsam och farlig så får du väl polisanmäla, tyvärr är vården sällan bra (enligt min personliga erfarenhet).

Vad gör dina föräldrar åt situationen, det är ju de som har ansvaret när ni båda bor hemma. Har han aspergerdiagnos borde han väl ha någon typ av kontakt inom vården, det mest lämpliga är väl om dina föräldrar går den vägen och tar upp problemen.

paronskrutten
2009-02-08 23:46
0

Jag hotade honom, för att inte han skulle slå mig, jag ser det som en varning snarare än hot..Vart kanske  lite luddigt.

Jag ser ignen riktig anledning att polisanmäla, ser inte hur det skulle hjälpa honom och de i hans närhet.

Föräldrarna kan inte göra så mycket. Nu var mamma inte hemma, och hon har lyssnat på båda våra versioner. Straffar ingen. Min bror har kontakt med BUP iom hans diagnos, men de verkar inte göra så mycket.

Helena

Sweetelle
2009-02-08 23:52
0

Som jag sa tidigare så tror jag att det är svårt att få adekvat vård. Men om han själv inte ser problemet och inte heller dina föräldrar bryr sig, då kommer han absolut inte få någon hjälp/vård.

DSteg ett är ju att någon flaggar upp att det över huvud taget finns ett behov av sådan vård (lämpligen vårdnadshavarna). Etersom BUP är ansvariga för hans psykiatriska vård är det ju de som borde ta tag i problemet, men vet de inte att problemet finns kan de ju inget göra.

Är det så att han är farlig är det ju mycket allvarligt att dina föräldrar inte går vidare med det eftersom det är farligt både för hans omgivning och även för han själv att inte få bukt med problemen.

paronskrutten
2009-02-08 23:58
0

Jag får prata med mamma om det..

Det som är viktigt för mig är att inte sånt här händer, jag blir ju fysiskt misshandlad, och har fått åka in till akuten efter att han slängde mig i golvet så att jag skrapade upp ankeln på något. Eftersom att jag inte trodde att det var så allvarligt åkte vi inte in förrän nån dag senare, och fick därför inte sy, men ett stygn hade behövts.

Helena

Niklas
2009-02-09 00:10
0

#4: Där låter det absolut som om det vore läge för polisanmälan. Om brorsan förstår att det han gör är så allvarligt att det är en polissak kanske han också förstår att han behöver hjälp.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

paronskrutten
2009-02-09 00:15
0

#5 Vad skulle en polisanmälan göra? (ingen ironisk ton, utan jag undrar).

Helena

Niklas
2009-02-09 00:21
0

Med lite tur skulle brorsan och en förälder (om han inte är myndig) få komma på förhör. Borde han inte uppfatta det som allvarligt? Han behöver ju förstå att han har ett beteende han behöver hjälp med om det inte ska sluta i en tragedi.

Nu är det ni i familjen som råkar ut för det. Senare kanske det är en helt främmande, en flickvän eller fru som råkar ut för misshandel. Ju längre han får hålla på, desto mindre är chansen att han ska sluta innan det är för sent.

Du kanske ska göra ett besök på Misshandel iFokus? Där är de säkert bättre på den här sortens hjälp och råd.

paronskrutten
2009-02-09 00:23
0

Jag ska posta min fråga där med. Tack.

Helena

[aspie]
2009-02-09 09:52
0

Min bror var hemsk! misshandlade mig fysiskt och psykiskt hela min uppväxt. När han blev äldre började han även misshandla mamma och pappa.

Pappa försökte polisanmäla men blev nekad varje gång att de kunde göra något eftersom han måste tas på bar gärning enligt polisen. Hur kunde han bli tagen på bar gärning när allt skedde/sker i våra hem och aldrig synligt för någon?

ALLA hans fickvänner har fått samma behandling. Den senaste vågar inte ta sig därifrån och är helt hjärntvättad sen flera år.

Jag önskar att mamma och pappa hade tagit honom till läkare då han var liten. Nu har många liv blivit trasiga p.g.a hans betende.

Niklas
2009-02-09 09:54
0

#9: Nog är det väl så nuförtiden, att det räcker med en anmälan och vittnen för att de ska göra något?

[aspie]
2009-02-09 10:03
0

#10, Vet faktiskt inte Niklas, men jag hoppas det.

snurro89
2009-03-22 08:06
0

Jag fattade typ inget av den där texten du hota me att slå han?

sen bet han dig?

O du säger att du vill ha vård åt honom?

han har väll oxå ett liv? inte bara något man sänder iväg på vård?

bryr sig inte föräldrarna om detta?

fan va sur jag blir

Senixus
2009-03-22 14:38
0

snurro89

Han respekterar inte sin syster. Fast hon gjorde som han sa så skulle han bråka (för bråkandets egen skull värkar det ju som).

Att hon behövt åka till sjukhus p.g.a honom tidigare visar ju att någe är allvarligt fel i deras relation. Att han vägrar se det  & att hans föräldrar inte slår näven i bordet är rent för jäkligt.

Det var paronskrutten som bet honom i ett försök att få honom att lämna henne ifred. Hon är tydligt rädd för honom då han tidigare gjort henne riktigt illa. Hon tar till sätt att stoppa honom innan det går så lågnt igen & det är enligt mig helt förståeligt.

Finns nog bara 2 allternativ. Polisanmälan och/eller prata med sociala & kräva dem på hjälp.

Hoppas du ska bli tryggare i hemmet snart paronskrutt *KRAM*

snurro89
2009-03-22 17:02
0

#13 Okej då förstår jag;P

själv har jag funktionshinder men jag kontrollerar mig själv skulle aldrig slå folk..

paronskrutten
2009-03-22 17:34
0

Tack, Senixus som förklarade åt mig :)

Vet inte riktigt hur det kommer bli nu, det har inte hänt så mkt mer än att jag har fått mamma att förstå att om han inte kan lära sig hantera sin ilska på ett annat sätt kanske han misshandlar sin blivande partner.

Kramar!

Snurro89, där ser du den stora skillnaden, du skulle inte slå någon i ren aggression, vilket är ett av hans problem.

Helena

elyse
2009-03-22 20:14
0

Att inte hans kompis sa eller gjorde något, då? Jag skulle då inte våga umgås med någon som har en tendens att slåss…

Senixus
2009-03-22 23:57
0

elyse.

I en viss ålder anser en del killar att det är coolt att slås. Kan vara så att dessa killar är i den åldern nu. Och då är det ju inget som polarna säger nått om. Då tycker de väll kanske bara att han är häftig liksom Rynkar på näsan

paronskrutt. Ja jag gjorde mitt bästa. Jag hoppas värkligen att han ska få hjälp så du kan bli trygg hemma igen.

Kanske är det på väg åt rätt håll lite sakta om din mamma nu börjar förstå. Ge inte upp, fortsätt förklara och kämpa. Och om du vill så kan du ju visa saker som skrivs på nätet om sådant. Det kanske inte alltid är lätt att förklara & då får man 'låna' andras ord Glad

Många kramar till dig paronskrutten *KRAM*

paronskrutten
2009-03-29 01:32
0

#16 Tja, vad skulle han göra? Jag vet inte hur jag hade reagerat om jag var han. Jag tror att ALLA har en tendens att slåss, jag verkligen hatar våld, men jag kan slåss om det skulle behövas.

#17 Ja, som tur är händer inte sånt här alltför ofta iallafall.

Ja, vi får hoppas på det bästa helt enkelt :)

Kramar!

Helena

elyse
2009-03-29 18:12
0

#17 Visst kan det vara coolt att slåss - mot andra killar, inte sin syster! Nej, jag tror verkligen inte att en kompis skulle tycka att det är tufft att slå ned en tjej som dessutom är hans syster. 

#18 Nej, det vet inte jag heller, hade nog hållit mig undan, faktiskt. Men mest pga att jag ofta känner mig så fysiskt underlägsen. En större kille kan ju gå emellan för att han faktiskt kan. Hoppas att familjesituationen blir bättre och att din bror får hjälp att hantera sina impulser.

silvery
2009-03-29 23:53
0

jösses… låter som ett ganska jobbigt dilemma, men jag hade nog anmält honom, om de itne kan hjälpa honom, kanske de kan ordna nån bra lösning för dig? vill dina föräldrar inte hjälpa till så det löser sig, kanske du kan få hjälp att hitta en stödfamilj? vet att det är trist att flytta, men tycker du har all rätt i världen att tänka på dig själv främst nu! *kram*