Ärftlighet vid AS och ADHD
Var på föreläsning om Aspergers och ADHD i veckan.
Fick då höra ungefär samma som jag läst innan fast lite annorlunda.
Aspergers syndrom har en ärftlighet på 90% och ADHD har en ärftlighet på 80%
Det är oerhört stor % på ärftligheten. Bara det gör ju att jag känner mig ännu er säker på en diagnos. Dessutom sa mitt PO på första mötet att hon såg och hörde att jag har de typiska symtomen.
På föreläsningen sa de att ADHD har tre undergrupper och att kombinerad ADHD är den vanligaste och den får ca 60%
De andra två undergrupperna minns jag inte exakt, men tror den andra var ADD
En mycket intressant och rolig föreläsninga av Lotta Abrahamssom som själv har AS och ADHD.
Glömde! Hon berättade om en massa bra metoder för att kunna hjälpa barn och ungdomar. Bl.a om något de kallar KAT-kitt som om jag inte minns fel är utvecklat av bl.a Tony Attwood.
Det står säkert om detta på hennes hemsida 

Ja, när det gäller de frågaorna så går vi in på en överkurs som jag inte kan svara på (än). Men jag är säker på att Lotta gärna svarar på dessa frågor om ni meijlar henne. Hon har ju själv AS och ADHD samt att hon har flera barn med diagnos samt fler släktingar med diagnos. Hon är dessutom utbildad i ämnet 

#3 Jo det vet jag men det finns ju fall där det uppenbart inte kommer från föräldrar eller övrig släkt, någonstans måste det komma ifrån och då är frågan, är det ärftligt sen då? Jag tillexempel är ensam i släkten, skulle mian eventuella barn ha en risk att få ADHD eller inte.

#5: Jo, självklart KAN det komma av syrebrist vid födsel, det kan också komma av att mamman missbrukar, och ett flertal andra skäl.
Sen att man är ensam i släkten, det behöver inte betyda jättemycket, då alla neuropsykiatriska funktionshinder är personlighetsdrag som blivit extrema. OCH sen det faktum att en hel del "växer ur det" och lär sig hantera det såpass bra som vuxen att ingen märker av det.
Jag förstår din undran också, om dina barn kommer få ADHD för att du har det. Jag undrar om mina barn kommer att få det också.
Så här var infon:
Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning i kombination (60%)
Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning huvudsakligen bristande uppmärksamhet (20%) (ADD -Attention Deficit Disorder)
Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhersstörning huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet (20%)
Sen när det gäller att man ev fått ADHD genom skador istället för att ha ärvt det så kan man ju fundera på om det är ADHD eller bara att "skadan" ger samma symtom? Eller så kanske släktens ADHD symtom är så små att det inte märks och att det kanske förstärks vid syrebrist vid födslen eller dyligt.
Förmodligen forskar de så mkt att vi snart kommer att få svar på den frågan.

För att fortsätta använda mig själv som exempel=) Jag har såvitt det dokumenterats och som min mamma vet inte tagit någon skada av förlossningen såsom syrebrist eller liknande. Hon missbrukade heller ingenting, rökte inte och drack inte under graviditeten (rökte och missbrukade inte innan heller och drack måttligt). Jag har inte heller råkat ut för någon form av skada mot huvudet under mina år som barn.
Jag har ännu inte hittat någon i min släkt som ens är i närhheten av att bte sig som mig men det ska erkännas att jag inte träffat min farmor då hon dog långt innan jag föddes.
Så själva frågan. Kan ADHD möjligtvis uppstå spontant? Någonstans måste det ju kommit från från allra första början, jag menar, om även om edt ärvs så måste någon haft problemet först. Eller är det helt enkelt så att min släkt "måste" ha problemen bara det att dom inte syns någonstans?

Det finns inga måsten. :)
Jag tror absolut att det kan uppstå spontant, eller att man bara har "otur" nångång i livmodern eller när hjärnan utvecklas.
Att jag nämner det med ärftlighet och missbruk är just för att det är de vanligaste förklaringarna på det.
Andra syndrom inte är ärftliga, men trots det är de ju också funktionsnedsättningar i hjärnan.

Nej precis, det finns ju alltid undantag från allting och det känns osannolikt att ADHD inte kan uppstå spontant när mer eller mindre allt annat kan det.
Men är de inte så att det också är könsbundet? Eller tror man att det beror på att man lättare upptäcker pojkarna?

Precis som #12 säger så misstänker jag att det inte är så olika bara att ADHD ser olika ut för tjejer och killar. Inte alltid såklart men rätt ofta. Tjejer är underdiagnosticerade men jag vet inte om det är fler killar som drabbas ändå. I och med att det är svårt att säga mörkertalet på odiagnosticerade tjejer så är det ju också svårt att uttala sig om könsfördelningen.
Tja!
läste någonstans också att det finns typ 3 olika "delar" [as?]
minns inte vad dom hette men typ den aktiva och 2 till…måste kolla upp det, var en bok av Christoper Gillberg tror jag.
Någon annan som vet?
Kan det vara detta du menar?
Lorna Wing beskriver 4 typer av autism eller Aspergers:
De avskärmade
De passiva.
De aktiva men udda
De överdrivet formella och högtravande
Här står det lite mer om detta
#18 PRECIS…så var det :) tackar…