NPF - Födoallergi
Hejsan!
Flera här som märkt av att dom har olika födoallergier? Det behöver inte visa på prov, utan kan vara mera känslighet överlag mot olika födoämnen.
Har en dotter som fått helt komjölksfri kost, för hennes mage funkar inte alls annars, fast det inte visar på prov, så anser hennes läkare att hon är överkänslig. Och utan mjölkprodukter funkar hon ju.
Då hon var liten reagerade hon på massor av mat med utslag, magont, diarre, förstoppning osv. fast inga prover visade på nått så fick jag anpassa kosten själv åt henne, hon fick tidigt apotektsvälling utan tex. mjölk
Morot fick hon sådana utslag av, tomat också…
Andra som har så här?

Nepp, jag har haft turen att inte ha några allergier vad jag märkt. Känslig hud dock, lätt att bränna mig i solen, få solexem och har mycket torr hud.
*haha* den var bra, allergisk mot tjat, precis som min mamma då, allergisk mot blått!!!
Allvarligt nu då, hur får ni det att funka, alla dessa födoallergier?
#3 Jo, jag tror att jag kan tacka min ADHD lite för att vi orkar… Detta med sjukvård och mat/näring ligger inom mitt intresseområde, så det funkar ganska bra. Accepterar det bara utan att i frågasätta det. Den första psykologen jag träffade tyckte inte det var så konstigt att jag hade det beteende jag hade, när jag hade så mycket hemma. "det är inte konstigt att du går in i väggen var gång du försöker börja arbeta" sa hon och lade till följande "det är inget fel på dig, du är bara stressad" (vad fel hon hade sedan då, jag fick ju diagnos!). Konstigt då att jag aldrig har kännt mig stressad över detta….
… inte ens när jag började tänka efter hur mycket jobb vi lade ner på mat jämfört med andra familjer, inte ens då kunde jag känna mig stressad över detta. Jag har försökt- men nej det bekommer mig inte
. Jag tänker ofta på hur jag hade varit om jag hade haft tre "normala" (som barn beter sig oftast) barn. VAD skulle jag lägga all min energi på då?! Jagh ade klättrat på väggarna, eller som innan jag fick barn-starta tretusen projekt samtidigt och aldrig avsluta dem. Jag tycker att jag kör mig sunt slut på detta. Då tycker jag det är jobbigare att ungarna ska gå i skolan, jädrar vad grejer det är att hålla reda på
.
Oj vad jag babbalr
#4 Gör inget babbla på du, intressant att din ADHD ändå hjälper dig där, just detta att annars kanske du skulle ha blivit stressad och kanske tack vare din ADHD, kan du också ta detta med födoallergin bättre, det blir nått du intresserar dig för…
Härligt tycker jag, som kämpar på med inte lessna på alla vardagliga recept som finns - husmanskost *haha* och bara detta att måsta läsa igenom varje förpackning på affären, om den innehåller mjölk alls…Sedan äter vi inte glutamat, smakförstärkande E621 speciellt men helst ingen av alla E620 > uppåt…I andra länder anses detta vara gift - toxin och är förbjudet men inte i Sverige, ännu…Många som kämpar för att det ska tas bort…Varför sätta smakförstärkande i vanlig skinka, smakar den inte skinka nog?
Har du några bra recept då, att dela med dig av?
#5 även om jag är intresserad av detta innebär det tyvärr inte att jag är så koplicerad av mig… Jag gör inte massa roliga rätter jämt å ständigt. Det blir väl mest ris eller potatis med något kött. Jag har jättesvårt att hålla rutiner och det blir mest min man som får ta tag i middagarna (jag behöver inte äta, känner inte hunger så lätt
).
Det blir 2-3 olika sorters middags mat var gång vi äter middag tillsammans hela familjen. Mitt uppe i alla allergier är vi två familjemedlemmar med lindrig till måttlig ätsörning (ej annorexi), jag är en av dem och har otroliga problem med mat som innehåller konstgjorda ämnen och annan skit precis som du skriver. Håller med dig helt och hållet! Jag har fixide´er om mat och det hjälper ju inte när 99% av all mat innehåller massa gift!! Får ångest av att dricka vatten i bland.. man vet ju inte vad de tillsätter för skit i det heller
… Men tackvare mitt starka kontrollbehov gällande mat, är jag noga med att barnen får riktigt med mat var dag. Oj, när jag tänker på det kretsar nog 90% av vår vakna tid kring mat
… hmmm inte bra att tänka, bäst att låta bli
Nåja… recept… ja, jag har ett recept på en väldigt god glutenfri och mjölkfri kladdkaka, och hemmagjorda glutenfria chickennuggets…. och lite annat smått o gott om du är intresserad
. Min stora flicka är dessutom ordentligt allergisk mot tjat!