Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1262 ggr
Svea-
0

ang medicinering & alkohol..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag medicinerar med Concerta,och den håller ju bara X  antal timmar sen ska den var ur kroppen.Och då ska manju kunna ta 1-3 glas vin eller öl.Men jag kan inte det.Jag mår uberkonstigt dagen efter.Som i dag.Jag drack 3 mindre glas vin sent i går kväll med min kompis,å i dag mår jag så konstigt.

När man frågar läkare och bättre vetande så ska det ju inte ha någon inverkan då medicinen är ur kroppen.Och jag kan inte förklara att det visst spelar roll…Dom förstår inte vad jag menar eller jaa…ni vet..

Nu lider jag inte av att inte kunna dricka någon öl eller så men ibland är det ju gott till maten eller trevligt en varm sommarkväll…

Hur reagerar ni?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Puhlo
0

Min läkare säger att alla centralstimulerande medel i kombination med alkohol gör att cs-preparatet ofta "slår hårdare".

Jag tar Concerta (36mg på morgonen) och jag har ofta känt att när jag har druckit så blir jag antingen fullare eller bakfullare.

Ena gången kan jag dricka som en fisk och vara totalt opåverkad av det, och inte ha nån bakfylla alls dagen efter, och nån annan gång dricker jag bara en drink eller två och blir sjuk som fan dagen efter..

Dock (tyvärr?)  dricker jag så väldigt sällan att jag inte riktigt kan kontrollera vilken alkohol det är jag reagerar på på olika sätt.

Jag skulle försöka testa mig fram, och absolut kunna tänka mig att dricka lite öl (om jag hade druckit öl) eller vin på nån härlig sommarkväll.  Men bara dricka en till en början och sen öka på om jag märkte att jag klarade det utan att bli konstig..

och hur mådde du? Konstigt är ett så brett begrepp, jag vill hemskt gärna att du utvecklar. :)

Svea-
0

jjaa…alltså…flummigt i huvet å kroppen,som påverkad av något annat än alkohol….

och jag dricker oxå sällan så jag känner ej min kropp osv osv,,, så jag har tendens att dricka för mycket å för fort…ungefär som barnen om man ställer fram en stor skål godis,många äter tills det e slut sen mår dom väldigt illa.

men nu tänker jag i alla fall…jag har min medicin,,så jag försöker ha en aktiv tanke,,å dricka 1-3 glas…å sen inget mer…

nu är ju många så pigga på att slinka in å ta en bira i solen…å njuta…men jag e ju mest orolig…

så det får väl bli en…å sen säga vatten tack…

Puhlo
0

Ja, det kan ju vara en bra idé iallafall. Jag tycker väl att på lördagar kan man unna sig att testa sina gränser lite mer, då man oftast har söndagen att vara "skum" på.. :)

Annars har jag hört (jag som inte dricker öl alls har antagligen fördomar) men mellanöl och lättöl är väl lika gott om det är soligt ute och sådär? Man behöver väl egentligen inte ha alkoholen för att man ska njuta i solen.. :) Själv försöker jag stå emot suget att gå ut och ta en glass, vilket jag gjorde jätteofta förr.

Nuförtiden svänger mitt blodsocker som tusan då, och jag kan inte äta bra mat resten av veckan om jag gör det på en tisdag eller onsdag. :/

Svea-
0

nej det e klart man kan ta alkoholfritt…för mig spelar det ju ingen roll….

Rakel-o
0

Effekten av CS + alkohol sker på flera plan. 1 är att alkohol potentierar de dåliga sidorna av CS på blodtryck och hjärta.

Den andra är att alkohol hämmar enzymet dopamin betahydroxylas DBH  som normalt bryter ned dopamin till norardenalin. Vi har skrivit om kombinatoriken framförallt i samband med Metamina och Antabus (som också hämmar DBH) vilket kan leda till oönskat höga dopaminmängder och negativa biverkningar därutav.

Anser själv kombinatinationen som olämplig av just de anledningarna. Med Concerta har många fått en extrachans tycker det går att ta vara på den bättre än att kombinera med alkohol.

Kombinationens utfall beror på en rad faktorer som kön, ålder och leverfunktionen vilket man kan se tex här. Planerar man att dricka så skulle jag också stå över att ha någon större dos CS i kroppen samtidigt.

Svea-
0

bra läsning…tack..mycket å ta sig igenom,,får ta det lite då å då…tack…

Rakel-o
0

OK bra.

Såg just ett annat inlägg i en tråd här om Concerta och Alkohol titta - Här - Kombinationen potentierar en del av medlens dåliga sidor, vilket i vissa fall kan bli extremt tydligt.

I just det fallet ser du effekten mycket tydligt av hjärtbiverkningarna. Tycker att Concerta kan ge personer en extrachans i livet och alkohol sällan ger något positivt i det långa loppet, speciellt inte om man har problem med impulsivitet. Uberkonstigheterna bör du nog lyssna varligt till, att  må dåligt är ingen bra signal s.a.s.

Peace. Glad