Fly eller ständigt fäkta?
Hur är det där ni bor?Trivs ni?Är området bra?Kommunen..ja allt där ni bor.
Jag bor i en liten håla,det största intresset som finns,är att supa & annat sånt S.K.I.T. Eller så har dom blivit frälsta å det grövsta.
Barn&ungdomarna blir ju därefter.Det är sån jättefylla här,och tyvärr dricker dom bara inte allt annat slinker ner ochså.I skolan står ungarna öppet och röker,lärarna har för längesen gett upp.
Barn som går i 4-5 ser jag röka å hänga med dom äldre.Till sommaren får dom smaka av deras "dricka" dricka ochså.
En familj som bor här blev så "upprörda" när deras 15-16 åriga son hade "rökt på".Men han har ju fått röka & dricka öl sen tidig ålder,familjen har köpt ut åt honom.Så det är ju ett ganska självklart steg??Har redan rökt ciggaretter i X antal år,druckit öl+annan alkohol..vad fanns det mer kvar att testa?
Det känns ibland som om vi bor i en kommun där man bludar för allt och hoppas det ska försvinna tills nästa dag.
Jag har ingen möjlighet att flytta härifrån.Hade jag det hade jag letat upp en kommun som brydde sig om sina invånare och där invånarana brydde sig om något i alla fall…Jobbigast är ändå att jag måste kämpa dubbelt för ungarnas skull.Dom tycker jag är hård mot dom många gånger,men jag försöker "bara" hålla dom borta från så mycket skit jag kan…
Våran kommuns slogan borde vara : BLUNDA & GÅ FÖR DÅ SER DU INTE SKITEN!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jo det känns som många har givit upp rollen som förälder. Att vara förälder är ju tråkigt nog ofta att säga nej. ta konflikter. Våga stå för det man tycker. Orka stå kvar.
Jag jobbar inom "branschen" och får dagligen bevis för att där blir det faktiskt sämre. Varför finns det många teorier om bl.a. mycket unga ensamstående mammor som inte orkar, det ökande supandet bland även vuxna och i allmänhet en mer slapp syn å alkohol och även narkotika. Plus att barn får "klara sig själva" för mycket. För lite naturlig vuxenkontakt. Som sagt detta är några teorier. Det finns många fler men jag tror att alla är rätt mer eller mindre.
Vi som jobbar med detta är inte överraskade alls efterom det har varit på gång under lång tid och nu börjar konsekvenserna synas ordentligt. Det är vi som väljer det samhälle vi vill ha och vi har själva valt detta. Det är ingen slump.
Har man sen barn som är impuls-styrda och snabbt kan finna ett sätt att "självmedicinera" så blir det än lite mer oroligt.
Så:
Vad gör vi?
pEr
Så illa är det nog i varenda by eller större stad i hela Sverige mer eller mindre tyvärr. "Sköt dig själv och skit i alla andra" En fras man ofta får höra från föräldrar säga till sina barn och andra vuxna. är det så vi vill ha det? Inte jag i varje fall.
Omtanke och samarbete och bry sig om varandra och andras ungar vore väl det bästa. Ensam är INTE stark.

Jag blir bara så förbannad…Alla gnäller på att ungarna röker,super,klär sig som ?? osv osv…men hallå!!Vart får dom det i från? Alla förbannade idiot programm…sänds ofta på familjetid..i programmen gör man allt,,,allt som vuxna kan göra på sin egen tid..å där sitter barnen i pumpas med detta…Nått program om marijuana (weeds?),,ett annat om nån som ska finna kärleken å hånglar med båda könen för denne ej själv bestämt sig.Sex,sex,sex i alla tidningar..hitta en "barn/tonårstidning" i dag där det INTE utförligt står om allehanda sex på alla möjliga och omöjliga sätt..går inte..
många gånger är infomationen bra…men ibland är den för utförlig och för tidig..
jag vill inte vara med om detta..men jag har ingen val…i dag måste jag vara mera vuxen än någonsin då ingen annan vuxen är det…kämpar som en galning för å skydda/fostra/ta hand om mina barn…men det är för jävla kämpigt när hela samhället motarbetar en…
ingen vill ta ansvar…varför skulle du barnen å tonåringrna göra det?
hhhuuu….undrar var alla som i dag styr över samhället ska ta vägen som gamla?…osv osv…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#3 Ja håller med och är lika arg och frustrerad som du över hur allt exponeras i media. Inte alls konstigt att ungar och tonåringar blir och gör som de gör. Media talar ju om att det är ok. Deras idoler säger att det är ok. Även många föräldrar säger att det är ok. Det har gått alldeles för långt. Inte konstigt att fler och fler mår dåligt.

Idag mötte jag en surgubbe som blev upprörd över att jag bad honom koppla hunden när den sprang mot min iller (som var kopplad). Han kallade mig för både det ena och det andra när jag försökte framhärda att han inte hade full kontroll på hunden och borde koppla den. Han avslutade med att uppmana mig att sälja "den där" till en kaninjägare för jag hade ju ingen kontroll på den. Frun hans tyckte att man borde inte få gå runt med illrar…
Så jag tycker nog alla åldersgrupper är lika goda kålsupar. Ingen respekt åt något håll från någon.
#5 visst finns det rötägg i alla åldrar även smår rötägg växer ju upp.
Vilket skitstövel till gubbe och kärring du stötte på. Egotrippade så det stinker. Det dom sa var så oerhört dumt och elakt att de borde låsas i och tvingas gå kurser i charm, bemötande m.m.