Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1715 ggr
beben
0

fundersam

Jag - 25, man,

-Skolgång=kass, mellan/högstadiet ("lugnare klass"), Inget gymnasie bara 3år IV och även där (lugnare klass). Och IV ska vara lite lugnare för att man ska orka med.. och det funkade inte äns.. så det vart special där också. Lätt frustrerad/arg, om inget går som jag vill. Då töms hela fula ordförådet nästan. Glömmer ofta bort saker folk säger till mig sekunden efteråt (ifall någon försöker förklara något) oftast så försöker jag lyssna på personerna. Och de hela slutar med att man får skämta bort det och säga "sry nu hängde jag inte med" händer mig ofta. Jag är lättstörd och tappar tråden lätt.. ger upp när det blir för krävande.. slarvar, kung på komma bortförklaringar. Sitter och klurar ibland vad folk har för agenda i sina tal. (folk som säger något till mig). Deprimerad från och till.. känner mig utanför. Få vänner. Hanterar pengar väldigt dåligt. Ibland kommer jag på mig hur hade råd med vissa saker. Om jag vill något så har jag inget tålamod. måste bara dit direkt. eller ha det. kosta va det vill typ. tänker inte klart när det blir så. typ om man ska gå över till någon bekant, 20min promenad. så känns de som att man ska börjar springa för att komma dit nångång.. hmm.. kan skriva massor.. men det jag funderar är. finns det någon som känner igen sig. med eller utan adhd/add.  väntar på att få gå på ADHD undersökning. men väntetiden ligger på 6mån.. så typ 4kvar då. suck. kan de ligga en slänga ADHD i mig eller är det vanligt?

[aspie]
0

Det "låter" ju onekligen" som ADHD. Jag känner igen mig mycket väl men har ännu ingen diagnos, måste vänta i ca 2 år till på utredning.

Min dotter är precis lika och hon fick diagnos Aspergers+ ADHD för två år sedan.

Froddel
0

Jag känner också igen mig i det du skriver, och jag väntar med på att få komma på utredning. Tyvärr är ju kön så himla lång så det dröjer nog ett par år innan det är min tur. Suck!

Jag har också utanförkänslor och hamnar i djupa riktigt plågsamma perioder emellanåt. Depression säger läkarna, år efter år, men jag tror inte på det längre. Då borde den försvinna efter åratal av medicinering. Jag tror på ADHD för det är så mycket som stämmer.

Jag har alltid känt mig annorlunda än alla andra men har inte kunnat sätta fingret på vad det är, är impulsiv och fattar lätt ogenomtänkta beslut, svårt att hantera pengar - de liksom rinner mellan fingrarna, hänger inte med när folk pratar, kommer inte ihåg saker, koncentrationsproblem, rastlös osv osv.

LunaLovegood
0

Känner igen det här i min son saom har ADD. Han går i anpassad skolgång på iv för att han inte heller klarar av att vara i ett klassrum med "störande moment" runt sig. Har löst det genom att han praktiserar 3 dgr i veckan går i skolan en lektion i veckan och läser ett ämne åt gången.

Han har också en tendens till att ha neråt perioder då han i princip inte orkar något, specielt påverkas han av den mörkare perioden.

Han blir klart bättre när han medicinerar (vilket tyvärr inte är så just nu ), mycket mer fokuserad, får mycket lättare saker gjorda och är gladare.

Hoppas att du får den hjälp du behöver så fort som möjligt

Mvh

Erika