Handstil
Hej!
Jag tror jag har en lindrig form Dyslexi.
Jag kan läsa helt utan problem, men stava kan jag inte.
Har gått hos speciallärare i svenska tills jag slutade gymnasiet.
Har problem med sj, sch, sk, ck (vakt, vackta), gj (göra, gjorde) och dubbelkonsonanter.
Jag har alltid en flik bakom sidan jag skriver på där jag kan slå upp stavningarna.
Jag har märkt att min handstil i bästa fall ser ut som en 9 årig pojkes. Jag tror att det har att göra med att jag inte får in flytet när jag skriver, utan alltid måste tänka vad nästa bokstav blir.
Hur ser er handstil ut?
Jag skriver alltid med versaler. Jag tycker det syns bättre vad jag har skrivit då.
Jag har ingen Dyslexi eller andra problem med stavning eller läsning och när jag skriver är handstilen till en början ganska fin. MEN efter ett par meningar slarvar jag (antar att det beror på koncentrationsbrist?). Efter en halv sida kan man inte tro att det är samma person som påbörjade skrivandet… Lärare har gnällt på mig under hela min skolgång. Tack o lov att datorer finns, ännu ett hjälpmedel som gör oss med ADHD lite mindre synliga (eller mer, det beror på vad det gäller ;-) )! Tydligen är det här med slarvig handstil eller överdrivet fin stil vanligt vid olika NPF. Vissa struntar i hur de skriver andra suddar och skiver om tills pappret går sönder. Det är liksom aldrig bara lagom…

Åh, jag är en "sån där" som måste göra det perfekt. Även om jag bara ska skriva en liten lista på vad jag behöver få gjort eller vad jag ska handla på Ica. Det måste vara snyggt och se harmoniskt ut när jag tittar på det, och blir det lite snett eller felstavat måste jag byta papper och skriva om allt. Det tar väldigt mycket tid…och papper!! Jag får ofta höra att jag har en fin handstil, men jag tror att jag fått det mycket från mina föräldrar också, båda dom och mina systrar skriver fint.
Men rätt var det är så kan jag skriva som en kråka, det är inte alls det där snygga och följsamma så som jag vill ha det. Då vill jag inte skriva alls.
Och vad det gäller läsning så är det rätt jobbigt många gånger. Jag läser oerhört sakta och i skolan så kom jag knappt halvvägs i det vi skulle läsa medans alla andra hade läst klart. Oftast så struntade jag i att läsa alls vilket gjorde att jag missade hela alltet istället. Och det lilla som jag läste kom jag ju inte ihåg iallafall. Idag kan jag läsa vissa böcker, mest facklitteratur för då behöver man inte lära känna och komma ihåg en massa karaktärer, och så kan man läsa de delar man själv tycker är intressanta.