Idiot till läkare (fortsättning)
Jag tänker nu återkomma med mer information om samma läkare som jag har skrivit om i detta inlägg.
Jag hade ett telefonsamtal med henne i dag angående en medicin som hon har skrivit ut åt mig, men som jag inte vill hämta ut. Seroquel, som vanligtvis är mot bipolär sjukdom eller schizofreni, men som hon skrivit ut till mig mot ångest av någon anledning. Jag har tidigare haft anorexi och är rädd att denna medicin (med mycket vanlig biverkning: viktuppgång) skulle trigga igång mina ätstörningar igen. Därför vågar jag inte äta den. Jag talade om det för henne och hennes reaktion var då att hon skulle remittera mig till en ätstörningsklinik(!), samt att hon skulle upphöra att vara min läkare eftersom jag är "omöjlig att samarbeta med". Jag tycker att det är skrattretande att jag skall bli remitterad till en klinik för ätstörningar när jag äter fullkomligt normalt och inte längre har den typen av problem. Jag har förklarat det för henne, men hon säger bara att hon inte tror mig och hänvisar till att jag är smal (notera; smal, inte på några vis undernärd). Det verkar minst sagt underligt att jag skall bli remitterad till en behandling för ätstörningar p g a att jag vägrar äta en medicin som jag befarar kan ge mig ätstörningarna tillbaka - i förebyggande syfte, eller vad? Jag betvivlar att Landstinget har råd att kasta pengar på dylikt.
Vidare berättade jag om mina utsättningssymptom som jag har fått sedan jag på hennes initiativ slutade alltför abrupt med mina 200 mg Sertralin som jag hade ätit under ett års tid. Dvs diarré, magsmärtor, illamående, kräkningar, "elektriska stötar" i huvudet som gör mig aggressiv, yrsel och klåda över hela kroppen. Då har människan mage att säga att hon inte tror på mig och att dessa besvär omöjligt kan bero på att jag har slutat upp med medicinen. Jag får efter telefonsamtalet för mig att googla på min medicin och får då följande information på fass.se:
Sluta inte plötsligt att ta dina tabletter. När din läkare beslutar att du ska sluta ta Sertralin Teva filmdragerade tabletter, kommer din dos att gradvis minskas under en period.*
Om du slutar att ta tabletterna plötsligt, kan du uppleva följande effekter:
- Skakningar, yrsel, stickningar eller domningar, känsla av elektriska stötar
- Hjärtklappning (känsla av oregelbundna eller kraftfulla hjärtslag)
- Svettningar, huvudvärk, synrubbningar
- Förvirring, oro, känslomässig instabilitet, irritation
- Synproblem
- Illamående och/eller kräkningar, diarré
- Sömnrubbningar, inklusive sömnsvårigheter och ovanliga drömmar
- - -
* Notera: Någon gradvis sänkning av medicinen har inte förekommit, då läkaren menade att jag lika gärna kan avsluta medicineringen plötsligt istället för att dra ut på det. När jag kontaktade henne och meddelade att jag inte ville avsluta medicineringen så snabbt utan hellre trappa ner långsamt, ansåg hon att jag var krånglig och sjåpig. Jag försökte dock trappa ner så långt den medicinen jag hade räckte eftersom jag mådde så dåligt när jag avslutade den såsom hon propsade på.
Nu har jag iaf beslutat mig för att anmäla henne till Patientnämnden för diverse övertramp och hoppas på att min situation kan lösa sig på annat vis. Förhoppningsvis kan jag förhindra att fler blir utsatta för denna klåpare till läkare.

Suck.. det måste vara en av dom minst lämpade läkare jag hört talas om på en längre tid. Jag tycker du ska anmäla henne och aldrig sätta din fot hos henne igen. Du ska inte behöva träffa någon som beter sig på det viset! Finner inte ord för hur arg jag blir när jag ser sånt här.
#1 Ja du, mkt skall man höra… Jag tyckte att jag hade träffat konstiga läkare innan, men hon tar faktiskt priset. Upperbarligen lever hon efter devisen att en läkare inte skall lita på sin patient. Varför har jag aning aning om. Personligen anser jag att det inte finns någon som helst anledning att gå till en läkare om man har som mål att dupera denne i stället för att vara uppriktig och försöka få hjälp. Lyckligtvis har jag nu - efter mkt krångel och arbete och tack vare mitt nyförskaffade personliga ombud - lyckats få tillbaka min kö till den neurologiska utredningen som hon tidigare hade plockat bort mig ifrån. Nu hoppas jag bara på att det kan leda till ngt vettigt. Men sämre kan jag knappast tänka mig att det kan bli. ;)

#2 hon har nog tittat för mycket på house…. "everybody lies"…
Nej helt ärligt förstår jag inte varför hon beter sig som hon gör eller hur hon kan sova gott om nätterna. Mitt största brydderi är varför kvinnan överhuvudtaget valde att bli läkare? Och om hon nu blev det, varför hon jobbar inom psykiatrin med vakna patienter, ordentligt nedsövda verkar passa henne bättre, då märker dom inte att hon är otrevlig.
#3 "/…/ordentligt nedsövda borde passa henne bättre, då märker de inte att hon är otrevlig". - Word, säger jag om det.

*IDIOTLÄKARE* stackars dig

Hej.
Men vilken idiotläkare, man kan verkligen undra varför i helsike såna människor finns inom dessa yrkesområden. Min läkare jag har är också rätt knäpp, jag fick en tid hos henne eftersom jag själv misstänker ADHD eftersom allt jag läser om det stämmer så mycket in på mig. "Du har inte ADHD!" säger hon till mig efter 10 minuters besök. Vad vet du om det? borde jag ha frågat men vågade såklart inte säga så. Fick nästan tjata till mig en remiss till NPE. Sen när en arbetsterapeut från NP-teamet ringde upp mig visade det sig att läkaren själv har suttit (efter att jag har gått därifrån) och fyllt i den där självskattningsskalan och alltså gissat sig till en hel del. När jag väl fick komma på ett bedömningssamtal på NP-teamet så fick hon den skattningsskala jag själv fyllt i och det stämde ju inte alls med hennes version.
Efter detta besök så trodde arbetsterapeuten också att det kunde röra sig om ADHD, eftersom så mycket stämde in. Hon sa också att nästan alla deras patienter med ADHD eller aspberger har haft ätstörningar och/eller depressioner och/eller tvångsproblematik.
Jag tror man får gå på sin magkänsla, oftast känner man instinktivt själv vad det kan vara som är fel. Synd bara att man ska få behöva strida så mycket emellanåt.
Lycka till med läkarbytet iaf.