Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 4272 ggr
Lostlie
0

Aspergers och Mat

Har en son med AS (7 år) som framför allt äter väldigt ensidigt. Jag har förstått att detta är väldigt vanligt, så jag har inte gjort någon större affär av det. Min son tittar mycket på maten och tycker den är otäck att se. Han har också problem att tugga den. Smakkänslig är han också. Vi har testat att äta med ögonblindel (hans egna ide´), men det har vi slutat med. Han tyckte det blev för jobbigt och kunde inte släppa kontrollen över att få syna middagen in i minsta detalj. Jag har själv problem med mat, men på ett helt annat sätt. Har ide´er om vad jag kan äta och inte, men har inga problem med smakupplevelser eller munmotorik.

Han tittar gärna på syskonens mat och är väldigt intresserad, men han vågar inte smaka. Inte ens godis går ner.

Vi har anpassat matsituationerna för vår son, i skolan äter han i ett annat rum-ensam. Jag lagar den mat han gillar och skickar med till skolan. Hemma äter han oftast före eller efter oss andra. Han har fyra rätter han äter och skiftar mellan.

Jag skulle gärna vilja höra lite med er som har Aspergers, hur upplever ni mat och smakupplevelser? Jag har förstått att det kan vara ett väldigt stressmoment att bli itvingad mat man inte känner till. Hur kan jag få min son att släppa "skräcken" kring mat. Ska jag öht göra något, eller ska jag bara vänta tills han av sig självt vill testa ny mat?

Finns det någon risk (mer än att han kan få näringsbrist) med att låta honom hållas med sin ensidiga kost? Har försökt med sociala berättelser och filmer för att visa hur viktigt det är att tex äta grönsaker och frukt, men det hjälper inte.

Det känns lite som att han får världens chock när han väl testar ny mat. Det är inte säkert att han tycker det smakar illa, men bara det faktum att det smakar annorlunda få honom att spotta rätt ut (och i bland kräkas).

Hoppas på lite tips och att jag kan få lite bättre förståelse för detta!Glad

Lostlie
0

…vill bara tillägga att vi har kontakt med barn.hab och läkare, men de har inte kunnat ge några bra tips eller hjälpa oss på något annat sätt. Medicinering var uppe som förslag ett tag, men det har vi föräldrar sagt nej till.

Lostlie
0

Är det någon som har lust att i allafall beskriva sina egna upplevelser kring mat?Glad

Puhlo
0

Hej!

Jag har alltid haft nojor kring mat. Inte såpass allvarliga som din sons kanske, men så fort det har varit minsta partikel som inte är tuggbar (ben, brosk, för mkt fett) har jag totalt tappat aptiten och inte kunnat äta den rätten mer.

Detta har skapat en del problem för mig då jag har diabetes också och tar insulin innan maten..

Jag snöar däremot in på vissa maträtter, eller texturer i maten. Saker som man bara kan sleva i sig med sked är en av favoriterna, samt hårdstekt kött, typ grillat.

Tillika kan jag bli så inställd på att nånting ska vara EXAKT SÅ som jag vill ha det, och är det inte så är det inte ens samma maträtt.. :)  Det ska vara exakt samma märke på yoghurten t.ex, och andra sorter går väldigt sällan.

Jag har jobbat väldigt mycket med det här, och kan efter en liten stunds paus återuppta mitt ätande om jag hittat ben i maten. Förut blev jag kräkfärdig och kunde inte äta mer på resten av den dagen.

Nånting som har hjälpt mig, är att tidigt få hjälpa till i köket. Lära mig göra favoriträtterna och smaka på alla ingredienser, smaka hur olika storlek på bitarna smakar, hur de smakar rått och tillrett,  har gjort att matlagning och mat i stort, är mitt specialintresse. :) Jag samlar på kokböcker och älskar att gå i matbutiker, svenska som utländska.

Nu vågar jag smaka på allt, nästan. Mitt stora eldprov var när jag var i Ungern för ett par år sen och åt -leverkorv-.. Jag har alltid tyckt att lever är hemskt otäckt, men efter det så äter jag det självmant, hemma! :)

giffan
0

Jag kan svara dig ang min son, när min dator vill vara med, skrev just ett långt inlägg, men det bara försvann.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

mia-66
0

Jag kan skriva så här…Min dotter med AS var svårare i maten som mindre, då dög bara plättar i stort sett, hon vågade aldrig smaka ny mat och var rädd att det kunde vara farligt MEN så började jag tidigt att hon fick hjälpa till själv och vara med bestämma, planera och laga maten…Nu äter hon det mesta men som vi tidigt sa att fick hon välja själv vore hon nog vegetarian, hon äter hellre grönt och frukt än kött osv.

Pepparbiff är nu en favorit men det är svårt att få i henne annat till än grönsaker…Hon äter aboslut inte mat som är ihop geggad, inga såser helst!

Men hon lagar själv och är med och bestämmer veckans matschema, hon har HK nu i skolan och det funkar jättebra, är det nått dom lagat som hon gillar ber hon om receptet och gör det här hemma också, soppor funkar också jättebra…

Korv är ingen favorit om det inte är en korv gryta tex.

Kanske du ska låta honom vara mera med, göra matscheman, typ matsedel, följa och handla rent av att han får planera sin mat själv…att ni anpassar eran mat efter honoms, vad äter han osv.

bara mina tankar…

elyse
0

Något som både jag (ej diagnos) och min sambo (AS) gör är att dela upp maten på tallriken och äta den var för sig - en gaffel makaroner, en köttbulle, en bit broccoli, en gaffel makaroner… Men min man har inga problem med "röror", när allt är ihopmixat och det har jag väldigt svårt för, om jag inte gjort röran själv. Inga kalla såser eller dressingar heller. Han tycker att jag är petig. ^^

Lostlie
0

Jag tackar så jätte mycket för alla tips!Glad

*kram*

Svea-
0

hej hej…jag har ADHD å dotter med samma diagnos…även här är det mycket jobb kring maten å hennes matvannor.Tyvärr förstår ej skolan detta å jag orkar ej skriva om allt men…jag tror man får släppa på att barnen bara äter vissa rätter…jag tmåste ju tro att det kommer mera maträtter som barnen vill äta …

jag själv är oxå känslig…

sänder styrekramar till er…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

jajjaj…inga geggor…inte röra i hop maten…samma här..

vara med å bestämma å laga är ett jätteplus här med…

Lostlie
0

#tack starsofsvea! De styrkekramarna behövs!

Förresten! Sonen har smakat på ÄPPLE i dag!!!!! Alldeles av sig själv!!!!!! "Mamma, jag vill prova ett sånt där äpple- får jag det?" Det gäller att man inte svimmar när man får en så sällsynt frågaFlört. Totalt lyckorus!!! Jag har trippat på STORA råsa moln hela dagen idag *myser*Skrattande

Svea-
0

åååhh…så mysigt…supergrattis…vet hur det känns…

ha det bäst…på alla sätt å vis…krammmmmmm

Puhlo
0

Lostlie: Vilken seger! :D Jag hoppas att du peppade honom ordentligt att göra om det!

När jag gick kockskola var det en av mina favoritlektioner, Livsmedelskunskap. :)

Då hade läraren beställt t.ex citrusfrukter (allt från mandarin till grape, pomelo, ugli osv) och visade hur man skulle äta dem. Vissa ska man ju bara använda skalet, som pomerans, och andra kan man använda de olika delarna till olika saker.

Det skulle jag själv tycka var som ett lördagsmys, att testa olika saker, (då jag är extremt nyfiken) då gärna frukt eller grönsaker, hela, skurna i bitar,  stora som små, rivna,  råa, tillagade, osv. :)

Jag tror  på att man behöver testa mkt i början av sitt liv så att man inte har kvar rädslan för maten när man är större, speciellt att man gör det till en rolig grej att vara stolt över, och nånting som "klassisar" och kompisar inte talar nersättande om, då det också kan ha en negativ effekt.

Sen är det viktigt att försöka analysera VARFÖR det är äckligt om det inte funkar. Att försöka beskriva saker är jätteviktigt. På så vis kan man ofta säga att "Du tycker om mandariner och grapefrukt? Det här smakar som en blandning mellan mandariner och grapefrukt."(Sweetie, en grön citrusfrukt som jag älskar)

Ha en tokfin påsk på er!

Lostlie
0

#12 Tack för tipset!!! Har testat det mesta, men aldrig kommit på tanken att göra det på det sättet!! En lite kul test-kväll… där han kanske kan samla poäng till något han vill ha. Har redan det systemet och det funkar bra, idag fick han tre stjärnor i stället för bara en . Det var nämligen bara tre stjärnor kvar, så skulle han få köpa lego som belöning för att han smakat på ny mat. Han blev jätteglad och peppad! Ska nog köra lite "smakkalas" redan till helgen! Det skulle våra andra barn också ha nytta av!!

Glad påsk på dig med!!Glad

#11 tack och kram tillbaka, glad påsk!!Glad

Puhlo
0

Lostlie: Det låter jättebra. :) Stjärn-systemet har en av mina kompisar kört med sin lillkille också, han har visserligen inte NPF, men han har jättesvårt med maten ändå. :(

Smakkalas låter skoj! Kom ihåg att det inte är bara grönsaker och frukt man kan testa, man kan testa mjölkprodukter också (långfil, gräddfil, creme fraiche, kesella, och vad man nu har råd med, gärna lite udda grejer. ), eller ostar (mjukost, philadelphia, färskost, hårdostar (milda och med smak) ). Allt efter egen plånbok och framför allt, om HAN uttrycker en nyfikenhet, kanske för en fin förpackning eller så.

Det kan ju vara nåt som du eller resten av familjen (om ni är flera stycken kan ni ju sätta poäng på vilka ni gillar och skriva det på en lapp på kylen sen. lite som Råd och Rön fast på hemmabas) inte har testat heller..

mia-66
0

*spännande* med smakkalas Glad

Lycka till…

Lostlie
0

SUPERLYCKAT smakkalas… sonen smakade på maräng och jordgubbssylt och kladdkaka! Han gillade det dock inte, men han tyckte det var kul, så det kommer vi göra om!! TACK till er alla som har hjälp mig och peppat mig, I LOVE U!! Extra tack till dig Phulo!!

TJOHOOOOOSkrattande

Puhlo
0

Härligt, Lostlie. :) Var det nåt speciellt han gillade eller ogillade särskilt mkt?

Jätteskoj att han tyckte att det var roligt! :D