Att få barnen att sova
Hur gör ni för att få era hyperaktiva barn att somna på kvällen? I normal tid. Tips, råd, idéer mottages tacksamt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag mottar också gärna dessa ideer och tips..
Trots hyperaktivitet har inte sömnen varit något stort problem. Jag gissar att det är viktigt att börja varva ner dem i tid.
#0: Hur gör man för att få hyperaktiva vuxna att somna på kvällen och inte på morgonen? ;-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#2 Man lär deras hyperaktiva barn att somna i tid, så de hyperaktiva vuxna hinner få sitta ett par timmar och varva ner. 
I morse somnade min yngsta inte förrän 5, hon vaknade 2. Så mellan 2-5 satt jag uppe och försökte få henne att bli trött, sen övertala henne att ligga ner. Hon var klarvaken. Och det är ofta så här.
/Cattis

Jag sov på en madrass i ungarnas rum framför dörren så dom inte skulle gå ut i nattmörkret och försvinna, en satt snällt och lekte med bilar eller lego, den andra somnade gott när jag sov i samma rum eftersom hon var så mörkrädd och lampan var tänd dygnet runt. Så när den ungen sov vet jag inte.
Det kan ha med kosten att göra. När Sockerbubbla dyker upp nästa gång kan ni fråga henne. Hon blir lugn som en filbunke på sin nya kost. Även barn blir speedade av kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nattsömn vad är det?
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Just det Margareta skriver om stämmer mycket på min son. Han brukar äta mycket choklad och liknande, men när jag körde med "inga fickpengar" ett tag blev han mycket lugnare. Idag försöker jag styra maten och godis lite åt sockerfri och kolhydratfri.
Jag såg ett program på TV för några år sedan om adhd-barn i England som blev totalt förvandlade av kostomställningen!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#7 I mitt fall blir det svårt då hon är 2,5 år gammal. Hon äter på dagis och hemma, och den kosten funkar inte med övrig familj. Men jag kör uttröttningsmetoden nu, vi får väl se vem som håller ut längst ;)
/Cattis
#8: Annars kan du prova kognitiv beteendeterapi som de gör reklam för här nedanför. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#9 KBT till Tilde? Nä, jag skulle inte tro det funkar så bra. :-)
/Cattis
Detta inlägg gjorde jag under tråden "Är du överkänslig för ljud?"
Men då det känns lika giltigt i denna tråd så sätter jag därför in det här också och undrar om någon känner igen sig själv eller sitt barn i det min son upplever…?
När min son kommit upp i tonåren började han få enklare att sätta ord på upplevelser. Han berättade då hur skönt han tyckte det var på natten för då var allt tyst…
Det visade sig att avsaknaden av nattsömn inte enbart berodde på hans svårigheter att komma till ro utan även på att det för honom var den tiden på dygnet då han äntligen slapp allt det som han ej klarade av att filtrera bort om dagen.
Natten var alltså en slag "fristad" där han slappnade av och kunde koncentrera sig på det han ville i stället för på dagen då han ej kunde värja sig för alla intryck, både ljud och annat som sker runt omkring!
Så är det fortfarande, han vill absolut få ensam tid på natten då inget stör honom…
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
…ja, ni tar upp nåt svårt! *suckar vid minnet av alla jobbiga kvällar*
Hos oss har vi varvat ner en timme innan läggdax. Alltså ingen dator en timme innan, läsa hellre eller tv en stund. Fast det gällde så snart de var stora nog att förstå vad det var frågan om; de behöver sömnen för att orka OCH jag har inte hymlat med att JAG behövde en stund för egen tid eftersom jag varit dem tillgänglig HELA dagen, varje minut (jag har ju inte kunnat stänga in mig i mitt rum när jag surat/blivit trött eller arg på någon.En förklaring de verkligen förstått!). Jag säjer ingen ålder här för det har varit olika för alla mina tre älsklingar….
Jag hittade en cdskiva, avslappning för barn, med delfin ljud och två helt underbara sagor som fängslat dem till sömns. Just cdskivor har varit lyckokast faktiskt. Då avslappningsform. För just att få krypa ner själv och gona in sig i sängen har varit nåt "heligt", speciellt för sonen. Eller så har jag läst saga.
Sen har massage en stund innan läggdags också fungerat, för ett av barnen…För att inte tala om mysiga bad med tända ljus och soft belysning. Det har också varit lugnande. Det har varit viktigt att få ner dem i varv och KÄNNA tröttheten komma krypande..Det är liksom förutsättningen för resten av kvällen.
Jag har sedan stått strax utanför sovrummen och strukit mängder av tvätt. Mycket strykning blev det…:) Då har de känt sig lugna för jag fanns ju i närheten, både bildligt och ljudligt. Åsså tvn på som bakgrundljud…eller radion då, med LÅGT ljud för ibland tystar ju strykjärnet…:)
En till förutsättning för att få till det här har också varit; favoritkudden, gosedjuret och en bild att titta på till sömns som lugnar (en tjusig häst på en äng typ). Allt det har de valt själva, i lugn och ro. Om det varit svårt att välja har jag varit med och lyssnat mig till vad som kan fungera. Så vips…har valtet kommit. (givetvis tror jag ni förstår att INGENTING av detta varit lätt till sonen med ADHD! Han hade aldrig gosedjur tex men favviskudde ja…) Min tanke med allt det där var att de skulle finna tryggheten i sig själva.
Säkert ha jag pysslat med fler saker som jag inte nu kommer på……. Påhittig har varit en fördel! Jag ger mig ju inte heller utan kan vara oerhöööööört envis med lugna röstenläge
#12: Tack för berättelsen och tipsen!
Vänliga hälsningar
Niklas

Tycker det var lite två frågor här;dels somna på kvällen,dels sova hela natten (det är också ett problem om nån inte gör det).
Jag tror på rutiner (t ex läsa saga/bok),varva ner i god tid,avslappning (rätt metod för just den människan),inte äta eller dricka för sent.
När det gäller att vakna på natten tror jag man måste börja med att se hur många sömntimmar det blir totalt.Kanhända att den som vaknar mitt i natten sovit tillräckligt?I så fall hjälper det att lägga sig senare på kvällen.
Jag har kört med väckarklockan - man kliver upp när den ringer på morgonen inte före det (det gäller att inte dricka för sent då annars kanske de ligger vakna och väntar på att få gå på toa).Det har fungerat här för dottern utan tidsbegrepp och med ljust hela dygnet om sommaren och mörkt nästa hela dygnet om vintern (i Luleå).
#11 - Det kunne være en ordrett beskrivelse av slik jeg føler det! Er tross alt glad for at jeg er uføretrygdet og at jeg bor alene. Da kan jeg hengi meg til natten slik jeg ønsker. I tillegg har jeg en herlig liten hamster som også er et nattdyr - så det passer veldig bra.
Med min treåring har det fungerat med förberedelse. Jag börjar redan efter middagen och berättar för honom hur det kommer att se ut, t ex "nu kan du och lillebror leka en liten stund men snart är det sovdags. Sen går vi och badar. Efter det går vi ner och läser en bok i soffan och dricker välling, sen går vi och borstar tänderna och går på toaletten, och sen sätter vi oss i gungstolen och så sjunger jag blinka lilla och trollmor. Sen är det sovdags!
"
Verkar kanske lite konstigt, men här fungerar det mesta bra bara min äldsta blir förberedd i god tid. Förbereder jag inte honom kan jag med all säkerhet förvänta mig ett utbrott och en seeeeeen kväll…
Ska tillägga att läggningsritualen som jag skrev togs från början fram tillsammans med min son, jag pratade om små detaljer som om vi skulle sitta i sängen och sjunga eller i gungstolen, vilken (som blev vilka) sånger vi skulle sjunga, vart skulle de dricka vällingen osv.
Dom gånger som han har börjat att strula på kvällen påminner jag honom om att det var ju han själv som hade bestämt att det skulle vara såhär, när han kommer underfund med det så blir han oftast nöjd och lugnar ner sig.

massage…och monoton beröring på rygg, armar och ben har funkat på 1 av mina…. den andre… tja, vi får vänta ut han… som tur är så är han såpass stor att han fattar att även om man e vaken så ska man stanna i sängen
och när han väl somnar så är han som en klubbad säl…omöjlig att väcka

# 11
Det var välbekant. I min närhet tillämpas metoden så pass att man blir tvungen till slut att vara vaken i ett och ett halvt dygn i sträck för att komma i fas igen.
>>>Malum domesticum<<<
Jag visste ju inte om min dotters diagnos när hon var liten, men för att hon skulle bli lugn och kunna sova så fick hon ligga på en kudde och mystäcke hos mig i soffan eller i sängen. Hon ville att jag skulle "killa" henne löst löst löst med fingertopparna på ryggen (i evigheter) och då somnade hon till slut.
Orkade inte läsa alla inlägg (sorry). Men vår dotter har jätteproblem med sömnen, särskilt vad gäller insomning. Det enda som har hjälp henne att varva ner på kvällen är att lägga henne jätte tidigt. Då hinner hon varva ner. Lägger sig 7 och somnar ca 24. Nu är hon ganska stor och vill ju lägga sig runt 9 som kompisarna, men när hon gör det somnar hon inte förrän runt 02 på natten. Hon behöver dessa timmar att varva ner. Förövrigt har vi prövat ALLT! Medicin, sova hos henne, hon har sovit hos oss, byta rum, bygga om rum, rensa rummet på intryck, fylla rummet med intryck, avslappnignsljus, inget ljus, avslappningsmusik, pop musik eller annan favorit musik, socker krascha (äter sött och räknar med att man sockerkraschar inom 20 min, funkade i början), sova hos andra människor (moster, farmor…), massage, film, tv, att vi föräldrar sitter och stirrar på henne tills hon ger upp….. och lite till. Det som fungerar i dag är: lång insomningstid, extremt fasta kvälls ritualer/rutiner, läsa och rita som avslappning, vi föräldrar kommer upp till hennes rum på fasta tider och påminner om att hon ska försöka vila. Vi har även tagit bort alla krav på att hon ska sova (om ni förstår hur jag menar). Hon får gärna vara vaken hela natten om hon inte kan sova, för vi kan inte tvinga henne att sova, men hon ska stanna i sin säng och på sitt rum. "peppar peppar" så funkar detta godkänt, fast flickebarnet har fortfarande otroligt litet sömnbehov!

har jätteproblem med min dotter oxå..är dock tonåring..så ingen tröst från mig sida..det går i vågor enligt mig,,,eller hemma hos oss…
vi gör mycket nedvarvning saker… badar gör ho..lavendelbad..dämpat ljus..å tända ljus…avslappings musik..avslappnings övningar..
mycket vi testat å testar,,vissa skaaer funkar ett tag vissa saker funkar inte alls..
just nu är tanken på en sk spikmatta aktuell..men vi har ej köpt en sån ännu..håller på läsa på ang den…
man blir ju smått desperat å testar allt…
ungen måste sova…å jag med…
fortsätt kämpa..hoppas ni har hjälp,kan avlösa varandra..jag är ensam å det är bara för jävligt jobbigt…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#21: Sportar hon? Om hon sysslar med fysiskt ansträngande övningar kan det hjälpa till en snabbare och bättre sömn.

niklas…hon sitter aldrig still…sånt där vanligt hjälper ej på henne…tyvärr..
när hon gick på dagis så sa dom att alla små barn sover lunch,,,bla bla bla..
eller hur?! dom ringde sen å frågade om jag hade knep för å få henne å sova..nej sa jag..ni får stå ut med att hon är klarvaken precis som jag..ni är ändå 3-4 personer å jag är en…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Fast jag vet inte om det är samma sak att ständigt vara i rörelse som att utöva en fysiskt krävande sport.
Jämför med hundraser som behöver mycket motion. Om de inte får exempelvis långa promenader blir de jobbiga. Att de bara far runt som yrväder hemma verkar inte ge tillräcklig effekt.
På den tiden jag motionerade på riktigt blev jag helt tokig av kryp i kroppen om jag slutade under en period. Det enda som hjälpte var att motionera igen.

# 24
Mycket bra svarat. Man är utmattad och får massor med tips från de bekäftiga "experterna". Ännu värre om de lyckades få mitt barn att sova någon gång. Då var det ju high life hela natten och då var det bara jag där. Been there!
>>>Malum domesticum<<<

Vi fick prova ett täcke med bollar i det är rätt så tungt och barnet känner sig tryggare när ngt tyngre läggs på kroppen.
Vi fick låna detta täcke från habliteringen men får vår del så hjälpte det inte.
Men däremot när sonen började med concertan så blev även sömnen mycket bättre så även om concertan kan ge sömn problem som bi verkning så hjälper det många med sina sömnproblem.
Jag själv har haft svåra sömnproblem sedan jag var barn redan som barn fick jag sömntabletter men till ingen nytta.
Har nog provat deta mesta utan att få ngn hjälp mot mina sömnproblem.
Nu när jag fick min diagnos ADHD sa min läkare att ADHD patienter oftast inte blir hjälpta av vanliga sömntabletter utan att conserta hjälper som igentligen har en motsatt verkan.
Jag fick i stället prova en medicin för Scizofreni en svag dos till natten och denna fungera faktiskt riktigt bra.
Denna medicin minskar aktiviteten i hjärnan så hjärnan går ner i varv och jag somnar.
Lasse

Jag fick melatonin av min läkare när jag som vuxen uttryckte sömnsvårigheter. Det funkade jättebra för mig, och det är ju kroppseget sömnhormon, så det är inte -farligt-.
I sverige så säljs det mest på licens eller till vuxna över 55 som har sömnsvårigheter. I usa kan man köpa det i hälsokosten.
När jag var liten hade jag ENORMA sömnsvårigheter, jag sov hos mina föräldrar tills jag var 13 nästan, och innan jag somnade så fick mamma nästan alltid göra nånting som vi kallade för "röda tråden".
Känn som det går en röd tråd genom hela kroppen, och som börjar i tårna. Först är stortån allllldeles avslappnad, sen pektån, osv osv tills man kommer till huvudet och då var jag alldeles mysigt avslappnad och kände mig trygg.
just nu har jag samma svårigheter med dygnsrytmen. Den är förskjuten ett par timmar framåt, så jag går helst inte och lägger mig innan kl 2 på natten.. Jag gillar inte alls att vara vaken när "vanliga" människor är det, för de låter så jävligt.

Ja melatonin fungerar för vissa men det fungerade inte för mig jag köpte detta som hälsokost i England för några år sedan.
Men förra året när jag var över så kunde jag inte köpa det i hälsokost affären längre utan då var det även läkemedels klassat även i England.
I dag är det godkänt som läkemedel och får skrivas ut som recept så idag behöver du inte begära licens för att köpa det utan be din läkare skriva ut det åt dig.
I USA kan du inte köpa det som hälsokost längre utan det är även i Usa klassat som läkemedel men det är recept fritt i USA så bara gå in i ett apotek och köpa det.
Jag försökte även att beställa det från USA men fick besked att dom inte levererar Melatonin till Sverige.
Jag är inte helt säker men tror det fortfarande säljs som hälskost i Danmark.
Lasse

Tarotlasse: Ah, jag ber om ursäkt för mitt antagande om melatonin i USA.
Däremot får det inte skrivas ut till barn i Sverige, då det är såpass "nytt" för läkemedelsverket här.
I sverige heter preparatet Circadin, och skrivs ut enbart för personer över 55 med sömnsvårigheter. Däremot kan ens vanliga läkare fortfarande ansöka om licens på -Melatonin-, vilket min läkare gjorde.
För mig funkar en så låg dos som 1mg. Circadinkapslarna är på 2 mg.
Nånting man får ha lite i bakhuvudet är att personer med NPF ofta är känsligare mot mediciner än vad NT är. Man får lättare biverkningar, konstigare biverkningar och sånt.
Melatonin är speciellt i det här fallet, för man kan gå upp till doser så höga som 10 mg för att se om det har en bättre verkan. En vän klarade sig på 0,5mg..
detta är citerat från FASS:
Administrering av dygnsdoser på upp till 300 mg melatonin utan några kliniskt signifikanta biverkningar har rapporterats i litteraturen.
Vid eventuell överdosering kan dåsighet förväntas. Clearance av den aktiva substansen kan förväntas inom 12 timmar efter intag. Ingen speciell behandling erfordras.
--
Det jag försöker säga är alltså att det är en bra sak att prova, speciellt för barn om man är orolig för sömnmediciner.

#29 och 30 är ledsen men jag måste protestera…
Melatonin (ren sådan) måste man ha licens för… och cirkadin kan man få på recept…även om man är barn
däremot är cirkadin enbart testad på folk över 55 år….
Tabletten cirkadin innehåller konstgjort melatonin och kapseln melatonin (som man får på licens) är "äkta" melatonin….
Att jag vet detta beror på att min son har melatoninkapsel på licens…ett tag försökte de stoppa denna och då pratade vi om cirkadin istället…vilket jag inte ville ha till sonen då det är en dipåtablett dvs… för maximal effekt så skall man ta den varje kväll…. den behöver man inte med melatoninkapseln… den tar man när den behövs…
det jag vill säga är att det faktiskt är skillnad på dessa 2 och man måste vara tydlig när man pratar om dem… de är faktiskt olika men snarlika…..
På mej funkar inte melatoninet…och cirkadin har jag inte provat än…

linhof: Tack för klargörandet!
Hur mkt melatonin testade du åt gången?
Ja, det enda sättet för oss att få våra två minsta som nu är 8 och 9 varav 9 åringen har ADHD att somna och sova gott hela natten, är att de sover hos oss… Dom lägger sig tom i våra sängar från början klockan 8 och sen sover vi alla fyra i sängen + en liten hund och tre katter… Jättemysigt!!
Vi har helt lagt ner försöken att få dom att somna i sina egna sängar. Tjejen som har ADHD är så ängslig av sig så hon somnar helt enkelt ALDRIG då. Vi har verkligen försökt massor av gånger.
Men nu har vi gett upp.. De får sova hos oss tills de själva inser att de är för stora, och min man och jag får stämma träff när vi vill mysa lite i nåt annat ledigt rum.. hi hi..
Jag själv har också ADHD och tycker det är tryggt och skönt att sova alla fyra i en säng.
En vacker dag inser dom nog att de kanske är lite för stora för att sova hos mamma och pappa

#32 första gången provade jag 1 kapsel (3 mg) andra gången 2 st…tredje gången 3 st…. alltså 9 mg fast det funka inte endå….
Jag provade sonens… med doktorn i ryggen (hon ville jag skulle testa innan hon skrev ut) man kan ta ganska mkt av dem men jag våga inte prova fler… så jag får helt enkelt somna när jag somnar 
Så sömn är för mej en lyxvara…. i allafall mer än 5 timmar…
jag måste ta sömnmedicin för att sova överhuvudtaget, för jag bli ju ännu mer virrig av att inte sova, så jag tar 2 propavan och två Xanor innan jag lägger mig..

Linhof: Det låter oerhört jobbigt. :( Du har inga knep alls som funkar för dig? Ljudbok, svslappningsmusik, massage, kamomillte? Du har säkert testat jättemånga olika saker, men jag blir lite orolig bara, så jag frågar för säkerhets skull..
Du -kan- absolut testa mer melatonin om du känner att du vågar. Det finns extremt få biverkningar på det.
Hyperaktiv: Yipes! Har du testat melatonin? Jag är lite orolig att du ska bli beroende av xanoren, för den är ju väldigt beroendeframkallande.

#36 hmmm…jag sover 2-5 timmar när jag är ledig från jobbet….. 3-6,5 timmar när jag jobbat…. jag jobbar nätter då jag e värsta zombien dagtid…. är ett monster de första 20 minutrarna och en riktig pms kossa de 3 första timmarna jag e vaken och en gnällkärring de 2 nästa… o hypervaken natten… så jag började jobba natten för när jag jobbade dan sov jag bara drygt 2 timmar 
För tillfället e jag i en period där jag kan vara vaken 48 timmar, sen sova 4, sen vara vaken i 10, sova i tolv o sen börjar det om….
för tillfället har jag vart vaken sen i går morse kl /… är astrött men ändå superpigg….men det funkar 
Jag sover helt enkelt ikapp när jag måste (inte för att det går enligt vetenskapen) o ja har en man som tillåter mej sova 24 timmar om det skulle krävas….
Hmmm, jag tar oxå sömnpiller och Xanor för att kunna sova. Ibland räcker det visserligen med Atarax och sömnpiller men inte alltid. Det har hänt att jag tagit alla tre sorterna för att inte bli helt knäpp