Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1848 ggr
Mymlan
0

Hålla reda på

Hur gör ni med ADHD *kanske andra med andra diagnoser har samma problem* detta med hålla reda på papper som är viktiga typ garantier/kvitton, räkningar etc?

Jag har problem med detta att hålla reda på dessa dvs lägga dem på en plats, här sprids de ut jag kan lägga ifrån mig typ där jag står. Sedn får man leta Häcken av sig för finna dem.

Det har aldrig funkat för mig lägga dem i låda/pärm etc, funkar kanske ett tag men sedan är man på ruta 1 igen. Att man sedan har krasst minne gör ej saken nå bättre.

Sedan har vi det där med skriva på papper/fylla i papper, det tar tid för mig få sådant gjort. Samt att få iväg det oxå.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Puhlo
0

Jag köpte hurtsen Helmer från IKEA. Där har jag märkt lådorna med min Dymo, betalda räkningar, obetalda räkningar, papper från sjukvården, papper från fk och bank och skatteverket, en låda för min katt, och en låda som är allmän skräplåda. :)

Alla fönsterkuvert som kommer i brevlådan hamnar i översta lådan (obetalda räkningar) och sen den artonde då jag betalar räkningarna (får FK-pengar då), så rensar jag den, sitter vid datorn, har papperskorgen brevid, och slänger alla kuvert direkt. Betalar räkningarna, skriver på vilket datum jag har betalat dem, och lägger dem i lådan under (betalda räkningar). :)

Det är mkt lättare för mig att hantera det så.

Froddel
0

Mymlan - Jag är precis likadan, har ingen koll på några papper förutom räkningarna för dom lägger jag på ett å samma ställe direkt vilket är på en hylla inne vid skrivbordet (ju närmre det är köket där jag alltid öppnar posten desto större är också chansen att jag lägger räkningarna direkt där de ska vara eftersom det inte är långt eller ansträngande att gå in dit med dem).

Med andra ord så är jag också innerligt tacksam för tips av olika slagGlad

Mysan59
0

Samma här! Men med åren har jag lärt mig att hålla koll på åtminstone räkningarna.

Jag har en massa pärmar där jag har försökt organisera, fast ändå kan det vara svårt att hitta vissa saker ibland.

Detta har jag jobbat med i hela mitt liv, känns det som.

Men skam den som ger sig, nu har jag i alla fall lite ordning på papper, även om det tagit många år att komma dit.

Och det där med att fylla i papper och få iväg dom… Åh suck! 3

(Går inte så bra, nej)

Hyperaktiv
0

oj oj, jag märker att jag har det väldigt förspänt…

Jag är hopplös med papper. När posten kommer och OM jag tar in den så tar jag bara de roligaste reklambladen och sätter mig och tittar lite i. Den andra posten lägger jag på en bricka som vi samlar post på, sen öppnar min man alla kuverten och lägger alla räkningar i en hög, som jag sen betalar in via internetbanken.

Papper från skolan likaså… han läser upp dom och så skriver han in det i almanackan, och så ber han mig att försöka komma ihåg detta, men det gör jag ju aldrig, så han ringer mig från jobbet flera gånger om dagen och kollar så att jag kommer ihåg allt och inte missar en tandläkartid tex…

Min man är nog väldigt, väldigt unik… han kompletterar mig sååå bra, så det blir ju minimalt med konflikter eftersom han förstår att jag har svårt med slentrian och att hålla reda på saker.

Jag älskar däremot att möblera om och måla och byta rum och bygga det ena och det andra. Jag gillar saker som syns att man gör.

så vi gör helt enkelt det vi är bäst på och ibland får man offra sig och göra hans jobb också eller han mitt. Men vi har varit gifta i 19 år nu, så vi har tränat länge…

Puhlo
0

när mina räkningar och andra viktiga papper saknas, så kollar jag i tidskriftssamlaren på toaletten…

Standard för mig är "Komma hem, ta upp posten, kissa och läsa den samtidigt och sen glömma den" :D

DodeN
0

#5 precis som jag… antingen ligger posten på skrivbordet, hamsterburarna, soffbordet, bokhyllan eller på toa. Oftas när det är dax att skicka in papper till soc så får jag panik för jag hittar inte kvittona och då blir det inga pengar, hyresavin har jag supit bort ochansökningspapprena verkar kaninen ha ätit upp.

Brukar sluta med att jag får tokpanik blir galen och sambon får säga att jag ska sätta mig så letar han. Han har ingen koll heller men när han letar så kan jag leta lite bättre också.

Vi har i 1 år frågat om boendestöd för att få hjälp med alla papper men får nej, jag har "bara" ADHD och då får man det inte, sambon har AS-liknande drag men kompletterar sin utredning och vi hoppas han kan få tillräckligt med papper. Jag har en okänd sjukdom som gör allt 100 gånger värrre med minnet, och är konstant jättetrött… men ändå inget boendestöd.

Så den som kan komma på en bra lösning ska jag avguda. Har testat med tidskriftssammlare i hallen men där ligger en massa konstiga tidningar nu, att lägga allt i en hög men det funkar inte heller. Någon gång om året så sammlar jag in och sätter i pärm, så nu har vi lite ordning på endel viktiga papper.

Mysan59
0

#5-6 Måste ju bara säga att vi med ADHD ändå är ganska roliga!

Nej, det är inte roligt medans det pågår, allt letande efter viktiga papper osv. men det ÄR roligt när man läser om det. Skrattande

Mymlan
0

Sedan har jag en annan sak.. Ta t ex nycklarna. Jag lägger dem på ett ställe sedan kan jag flytta dem till annat ställe. Men då jag ska ha dem så minns jag vart jag la dem på första stället, så här får man oxå ibland leta häcken av sig ibland.

Puhlo
0

Mymlan! Gör som jag! Jag har alltid alltid alltid mina nycklar på samma ställe. :) De hänger på elementet precis brevid dörren. Där vet jag alltid var de är.. :)

HannaM
0

Alla räkningar pronto från golvet in i "inkorgen" utan att passera gå eller ens öppnas. Sen tar jag hand om dom så fort pengarna kommer och då läggs dom så fort dom är betalade i "utkorgen" som jag sorterar sådär vartannat år=p. Kvitton försvinner alltid och andra brev som inte innehåller räkningar kan hamna precis varsom helst.

[aspie]
0

Jag var hyfsat bra på att hålla reda på viktiga papper när jag var ung. Blev uppfostrad så av min pappa. Men de senaste åren är det mesta kaos.

Har ständigt planer på att fixa till alla papper men det blir aldrig något med det. Kanske när jag mår bättre Obestämd

Mysan59
0

Man får ju jobba ganska många år innan det blir ordning, har jag märkt.

Så nu har jag ordning på en del saker, precis som Puhlo #9, skriver, lägger jag alltid nycklar på ETT ställe osv.

Men som sagt, det kan ta ett tag innan man får till ordningen… Är inte riktigt klar ännu, efter att ha levt i snart 50 år… Tungan ute

[aspie]
0

Jag hänger alltid mina nycklar under hatthyllan på en krok.

Du verkar a kommit längre än mig trots dina snart "bara" 50. he he jag är ju över 50 nu för tiden Tungan ute

Mysan59
0

#13 Ja du, jag höll på att bli galen av att inte hitta mina saker + att aldrig hitta viktiga papper! Rynkar på näsan

Kämpat i många år med detta… Fast jag "bara" är 49 Laughing

Fortsätt kämpa på, köp pärmar m.m.

Men du ska inte tro att här är nån ordning för det! doh

Fy fasen vad prylar och skit jag sparar på. Därför är det bra att jag brukar (inte alltid förstås) flytta ca vart 5:e år, så jag får rensa! Sen börjar hamstrandet om igen… :lola:

[aspie]
0

#14 he he pärmar har jag i överflöd men mina papper har inte kommit in där de senaste åren ändå Skäms

Spara på en massa prylar! ja du milde tid! Har iof slängt/skänkt en del men många fler saker måste bort. Ska kanske flytta snart igen så vi får väl seObestämd

TjockaBerta
0

"-VArför lägger du inte dina nycklar på ett ställe" frågade iblandbo. Men det är ju det jag gör och om de inte ligger där så är de ju borta, eller hur? Men det fattade inte han.'

Kul med kattlåda i hurtsen. Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

Mysan59
0

#16 "Iblandbo"?! Laughing

Puhlo
0

#17: haha, inte en SÅN låda dårå.. :) det ligger kattgodis, försäkringsppaper, nya bollar och annat som rör Svinto i den lådan :)

Svea-
0

ångest..panik…kaos…= hålla reda på saker å ting,papper,räkningar,dagar?!,,hhuuaa,,,

försöker få ordning..håller ett tag..sen får jag börja om igen å igen å igen…

det här är jag:

-- VAR ÄR MINA NYCKLAR?HAR NÅGON SETT MIN MOBIL?MIN JACKA DÅ?!!MEN VA F##N..VER ÄR DEN Å DEN Å DEN…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

DodeN
0

mmm… och idag har sambon blivit av med sitt visakort. Vet inte om han tappat det, eller om någon snott det. Han var hemma hos en vän där det tydligen sprang en massa "fjortisar". Annars har han haft bra koll på sina kort den senaste tiden. Han har kvar idkortet och busskortet så det låter konstigt att han skulle tappat bara bankkortet som låg ihop med de andra. Men man vet aldrig… Så störande.

Emaljoh4
0

#20 hoppas det löser sig! kramar

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

DodeN
0

Jo, får leta lite… vi har redan tömt hans konto så ingen kan få ut pengar i alla fall. Ska kolla lite noggrannare imorgon så han inte har det i några byxor, men det är konstigt för han har inte använt kortet på länge, vi betalar med mitt kort, och de andra korten finns kvar i hans korthållare i som låg i jackan.

Blir dyrt med allt man tappar bort. Han trodde han hade tappat dörrnyckeln en gång så vi fick ha hit låsjouren för att fixa upp dörren. Och sånt bekostar inte soc.

Mysan59
0

Och min sambo frågar: "Var är det och det?" Ja, jag vet inte säger jag…

Ibland visar det sig dock att det var jag som städade undan det.

Fast det har jag inget minne av! Förvånad

Mymlan
0

#20 Spärra kontot i alla fall..

DodeN
0

Jo det är gjort nu.

Ni som kanske har egen erfarenhet av tappade kort… är det så att man måste betala för att få ett nytt eller är det bara att beställa?

Såg på bankens hemsida att man kunde få ersättningskort eller ta ut kontanter så kostar det 400kr, men nu är det ingen panik, han kan vänta de veckor det tar att fixa nytt kort. För vi betalar ändå nästan alltid med mitt kort.

Om det kostar massa måste vi försöka få soc att betala det, 400kr är mycket pengar.