Endorfiner?
Jag har precis fått bekräftat att jag har Aspbergers men det är en sak jag undrar som jag inte fått svar på…
Det här med den endorfinkicken som man ska få när man gjort något bra eller motionerat, det har jag aldrig fått! Gör jag något som man "ska" må bra av så får jag endast ångest och känner: vad var detta bra för, vad ska jag göra nu…
Någon som känner igen sig?
Mmmm, tror nog jag känner igen mig i det du skriver om jag nu förstått dig rätt

Säger som Aspie, att jag TROR mig känna igen det du nämner. Just att belöningssystemet fungerar annorlunda är ju välkänt.
Vilket i sin tur gör att man inte har samma drivkrafter som vanligt folk.
Nu är ju inte vi experter på det rent neurokemiska, men har du inte kontakt med nån psykiatriker? Han/hon borde kunna svara på den här typen av frågor.
De har inte svarat hittills. De är mycket försiktiga om sådana uttalanden :-S
Men en till jag känner säger samma sak och får man ingen "belöning" för det man gör är det ju inte så lätt att göra saker man redan tyccker illa om

Precis, och det är ju där den där stämpeln "lat" ofta sätts!
det roliga med mig är att jag har båda AS och ADHD vilket gör att jag inte känner motevation eller så känner jag onödigt mycket motivation. Jag kan bli så glad att jag spriker och flygger runt i huvset XD Eller jag gjorde det när jag var yngre i alla fall. Ne jag har ingen motevation till livet annat en det jag gillar.
Jag kallas ju latt av många, jag är dock en väldigt aktiv människa när jag e bland folk men jag gör inte de saker jag sak göra. Det e ju tråkigt -.-

Endorfinkickar vid motion har aldrig infunnit sig i mitt fall. Helt okänt. Att jogga är enbart en plåga och jag har heller aldrig eftersvettats utan börjar istället att frysa. Däremot kan det ändå vara skönt att röra på sig; gärna monoton motion som promenad eller cykling.
>>>Malum domesticum<<<

ja jag håller med. Känner bara ångest efter jag varit "duktig" och gjort nåt som jag inte gillar men "borde". Promenera och till viss del lättare styrketräning är det enda som funkar för mig fast å andra sidan älskar jag att promenera för det då känns som att hjärnan funkar bättre!?
Konstigt att min läkare aldrig hört talas om det när vi är så många som är drabbade
. Precis som flera säger, motivationen finns enbart i de fallen när det man gör är belöning nog.

Kan inte avgöra om den här sidan är helt tillförlitlig men det står om belöningssystem här. Följande citat står bland annat på sidan.
"Belöningssystemet är svagt så kom ihåg att du måste vara tydlig när du berömmer, det räcker oftast inte att ha genomfört uppgiften, beröm ordentlig, ha gärna någon typ av belöning i åtanke när ni startar. Avbryt genast oönskat beteende, gå därifrån men försök inte argumentera med en upprörd person med Adhd/Damp."
"Om man har problem med de exekutiva funktionerna och ett svagt belöningssystem fungerar det inte med strukturen."
"Belöningen får ju heller inte vara bestraffande. Det finns tillfällen då man förutsätter att det man belönar med är positivt för barnet men barnet i sin tur ser det som en bestraffning."
Denna sida behandlar inte det här med hur endorfiner mm fungerar, men tar upp att man har ett annorlunda fungerande belöningssystem.
Ok, får gå in och kolla det!