Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3937 ggr
linhof
0

flexibilitet

Aspie fick mej att tänka på en sak… *tack kära mor* Flört

Så…till ämnet:

Flexibilitet.

Vad jag förstått så är många med NPF extremt flexibla i kroppen…

Jag själv är överrörlig i vissa kroppsdelar… och har en väldigt extremt elastisk hud. Min son (visserligen bara bippo) är hur vig som helst och huden e som värsta gummit Förvånad

Min väninna som oxå har komb. ADHD är en gummimänniska…o många andra med henne som oxå har NPF som jag känner e som…tja, va ska man kalla det?

Det enda jag kan tänka på är just flexibla.

Så. Hur är ni??

Froddel
0

Överrörlig är jag i de större lederna, men jag är långt ifrån vig så jag kan då verkligen inte slå knut på mig själv precis! Då var jag vigare när jag var yngre…nu med åldern så verkar likstelheten redan ha satt in för hujeda mig så stel jag är i rygg o nacke.

linhof
0

#1 hahaha! likstelheten! *asgarv*

tja, jag kan lägga båda benen bakom nacken, lägga ena armen bakom ryggen så att handen når axeln… vrida överkroppen i motsatt riktning än underkroppen så jag kan nästan ligga på mage o rygg samtidigt…

men jag kan INTE svanka. där sitter min likstelhet Flört

Froddel
0

#2…..SkrattandeFlört

…om man för sina armar bakot så att de är i vågrät riktning (alltså inte hängande ner längsmed kroppen), handflatorna ska peka utåt och så tummarna uppåt - då har ni armarna rätt. Be därefter att någon för ihop era armar så långt det går. De flesta brukar få ont ganska snart eftersom man inte ska kunna röra axelleden så mycket. Men vi som är överrörliga i de ledarna kan korsa armarna ganska rejält! Det var något som min idrottslärare testade på oss som var överrörliga i gymnasiet.

HannaM
0

Stel som ett kylskåp. Eller, jag är lite bättre när jag tränar aktivt men nej, ingen gummimänniska direkt=p

TjockaBerta
0

Överrörlig! Och ont överallt också!

>>>Malum domesticum<<<

[aspie]
0

HA HA HA ….likstelhet *asg oxå* Skrattande

Ja, den där stelheten brer ju ut sig med åldern om man så säger. Jag tillhörde de där som kan lägga benen bakom huvudet och lite annat smått och gott Tungan ute

LINHOF! Kul att jag kunde ge dig en idé min kära lilla dotter Tungan ute

Mysan59
0

Stel som ett spett!

Men som mycket ung, var jag vig… slängde mig hej vilt upp tills ca… ja vadå…. 20-årsålderna kanske.

Men från 25 år så började min värk komma…

[aspie]
0

Jag fick fibro för ca 5 år sen och då var det kört med vigheten. Fibro är en konstig sjukdom Rynkar på näsan

Mysan59
0

Ja, det verkar vara det (fibro) Obestämd

Jag har tydligen inte fibro, men vad jag har vet jag inte. Inte läkarna heller.

Ja, fast nu när jag närmar mig 50 så kan man alltid säga att jag har artros, men när jag då frågade läkaren  om det var det jag hade haft i över 20 år så sa han ju näää, men nåt annat svar fick jag inte då heller.

Äh, jag vet inte… skit är det iaf! Skrikandes

Höger axel op. för artros hösten 04, men dålig igen…

Puhlo
0

Jag är överrörlig i vissa leder, men eftersom jag är en tjockis är det svårt att vara rörlig på andra sätt. :) Dessutom har jag världens sämsta balans. ^_^

Jag är överrörlig i händer, fötter, knäna och axlarna. Och jag har ont i händer, fötter och axlar. :P

Svea-
0

Har varit oerhört överrörlig…ska ju ha brutit å stukat det mesta..men jag vek mig bara å jaaa..inget gick sönder…

nu är jag stel,stel,stel å har bara ont i lederna…Gråter

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

#11 Stackars… Kram till dig!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Fiction]
0

Oj! Intressant tråd. Jag har en smärtproblematik p g a överrörlighet i lederna och har dessutom även ganska lös hud. När jag var yngre och anorektisk, trodde jag att det jag fick tag i i hudväg var fett. Men det är det ju inte, för jag är väldigt smal. Är för övrigt väldigt mjuk och len.

Svea-
0

# 12 tack…

undrar om det kan hänga i hop? först överrölig..sen stel å ont?…eller,,,?…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Froddel
0

#10   Konstig fråga nu kanske, men på vilket sätt har du ont i fötterna?

Mysan59
0

#10 och 15: Ja, det undrar jag också!

linhof
0

#3 det där kan jag….fast det gör grymt ont i axlarna… fast det beror nog mest på förslitning Obestämd

Sen ledvärk och muskelvärk är ju vanligare hos oss npfare… min dr trodde överrörligheten beror på att vi är så aktiva hela tiden, även om rörelserna är små så är vi ju nästan aldrig stilla…. och värken kommer ju då som ett brev på posten då muskler, leder och ligament aldrig får vila…

sen så tydligen, den som är överrörlig arbetar mer med sina muskler för att inte överkompensera sina rörelser….alltså hålla dem inom normalt rörelsemönster…

#10…är det under fötterna? jag har skitont under fötterna…när jag har sovit. känns som de brinner o ska explodera….

snurrigt värre nu men, men…

Puhlo
0

#15-17: Jag har ont i tå-lederna, då jag kan knaka med fötterna som andra knakar med händer och fingerleder.

Sen när jag har duschat varmt, så kliar det nåt infernaliskt i mina fötter.. Då står jag nästan och gråter, gnidandes mina fötter mot badrumsmattan, för det är INGENTING som hjälper..

Händer och fötter låter som frukostflingor på morgonen.. Snap, crackle och pop..

Froddel
0

#17 Kul att du prova, men du ska inte fortsätta när det börjar att göra ont ju, tokmajaGlad!

Jag har också jätteont i fötterna, men på mig är det hälarna som krånglar.. fettkuddarna som fungerar som en stötdämpande kudde under hälbenen har blivit utnötta av nån anledning, vilket innebär att ja går o står i stort sett på självaste hälbenen………ont som f-n gör det……. Fast egentligen har jag i stort sett ont överallt, min sambo brukar fråga ibland "jaha, var har du ont i dag då?" *fniss*

Puhlo
0

Froddel, har du hälsporre? det finns jättesköna kuddar för hälarna om man har det. :) Själv har jag ortopediska skor.. Det är lite dyrt, men akta dig vad jag kan promenera i dem! :)

linhof
0

#18 Jag knakar oxå me tårna Flörthar du kollat ditt B 12 värde? och folamin… om inte GÖR det….

#19… det begriper väl jag med… men axlarna gör ont nästan jämnt *flin* har så länge jag kan minnas haft ont i lederna… o RA proverna visar nada…

utslitningarna jag har i axlarna kommer av att de har en tendens att gå ur led…. och det beror på att när jag var liten så lyckades min pappa med konststycket att dra de ur led varje gång jag ramlade o han höll mej i handen…. rent reflexmässigt så ryckte han till i min arm för att jag inte skulle slå mej o varje gång var det en resa till dr…. så ligamenten är liiiite uttöjda runt axelleden… o det knastrar o smäller.

plus att jag e sådär 190 cm lång…och växte jättefort… så mina muskler är för korta o drar i ligamenten…= ont över allt Rynkar på näsan

Puhlo
0

#21: hur gör man det? och vad betyder det? jag äter rätt mkt bvitaminer men folamin vet jag inte vad det är..

Froddel
0

#20 Nej, det är inte hälsporre. Det heter hälatrofi eller calcaneodymi (står båda i papprena) vilket innebär att det tydligen har blivit inflammation under hälarna. Fast jag strider för mina fötter så mycket det går, eftersom inte antiinflammatoriskt hjälper. Så jag ska tillbaka till dr i slutet av månaden. Jag har ortopediska ilägg men de hjälper inte.

Jag ska faktiskt skaffa mig ett par såna där MBT skor, men dom är riktigt svindyra. Sen kan jag också vara ute o knallaGlad. Förhoppningsvis..

linhof
0

#22 gå till doktorn o be o få kolla upp alla b vitamin värden…kolla upp värden över lag är nog bra Glad folamin har med b 12 upptagning att göra (om det nu hette så…)

Sen äter du vitaminer i piller form så måste du få i dej järn oxå…annars tar inte kroppen upp det… bäst är att få i sej vitaminer i sin orginalform (frukt, grönsaker mm) en del hävdar att äta i piller form = bortkastade pengar då kroppen har svårt att ta in det o att pillret inte kan ersätta äkta vitamin….

o ursäkta om det blir rörigt…seg i kolan

Puhlo
0

#23: aha, jo, MBTskor har jag klurat på också, men de är dubbelt så dyra som mina ortopediska skor..

#24. Jag äter bra med järn, och tar nåt som heter Oralovite, vilket är bvitaminkomplex och cvitamin. :)

Froddel
0

#25 jag fick en remiss till ortopeden för o få såna där ortopediska skor oxå (var tanken då jag blev remitterad) men enligt ortopedläkaren får jag inte komma eftersom det sitter i mjukdelarna. Men en bekants bekant har exakt samma problem o hon har fått komma dit o fått hjälp med såna skor.

man kan ju ringa dit själv o gå den vägen men då kostar skorna sjukt mycket mera, o det har jag ingen lust med när jag vet att jag inte ska behöva..

[aspie]
0

Hmmm, jag har äckligt ont i bl.a mina fötter och tår, speciellt på morgonen och har svårt att gå innan jag "gnisslat" igång.

När det är som värst strålar den långt upp i benen så jag går riktigt illa.

Tror det beror på fibron. Fick ortopediska inlägg men fick de bara till mina jobbskor och jobb har jag inte längre så inte vet jag om de hjälper