Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3488 ggr
Endtyme
2009-04-20 18:22
0

Funktionsutredning?

Jag har stått i kö länge för att få göra en neuropsykiatrisk utredning, eller i alla fall var det vad min läkare skrev på remissen att hon ville ställa mig i kö för. Nu har jag blivit uppringd av en arbetsterapeut som gett mig en tid för att påbörja min funktionsutredning. Har googlat, och en sån utredning verkar bara handla om att ta reda på hur man fungerar socialt och hur mycket/lite arbete man klarar att utföra. Inte alls ha något med ev. bakomliggande neuropsykiatrisk problematik att göra? Är det inte bättre att göra en neuropsyk. utred. först, och sen eventuellt utreda om jag klarar att arbeta? Har varit i den här karusellen i över ett år nu, jag blir galen! Finns det någon här inne med diagnos som fått inleda med att göra en funktionsutredning?

DodeN
2009-04-21 01:15
0

En funktionsutredning, bla. ADL är ett komplement till utredningen. Jag fick träffa en arbetsterapeut efter min utredning medans sambon som nu gör sin utredning har psykolog och arbetsterapeut på mötena, så de sammarbetar.

På en sådan utredning kan man få ledtrådar till om du tex. har motoriska svårigheter, om du kan planera en uppgift och hur du gör det osv. Går att se en hel del faktiskt.

Så mitt råd är att du frågar helt enkelt vad det är för sorts utredning de ska göra. En ADL, tex. där utreder man villka områden du har svårigheter inom. Det är tex. hygien,påklädning, välja kläder, äta, laga mat, betala räkningar, förflyttningar utomhus, åka buss, åka bil, umgås med vänner osv.

Det är något man använder till alla olika funktionshinder så det kan kanske kännas som konstiga frågor i vissa fall. Men är det en sådan du ska göra nu så är det ett komplement till en neuropsykiatrisk utredning. Kan vara så att man vill få igång den så fort som möjligt så när du får tid till psykolog så är alla bitar runtom klara.

Om det är någon variant av utredning där man bara ska se om du kan jobba eller inte, så låter det helknasigt men jag tror inte det är så.