Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2477 ggr
[aspie]
0

Euro

Hur blir det för oss med NPF när/om vi börjat använda euro i Sverige som de pratade om på nyheterna ikväll. Speciellt eftersom många med NPF har svårt med omställningar och matematik.

Själv vet jag inte så mycket om detta men känner lite panik både för mig själv och min dotter. Hur ska jag kunna lära mig att tänka om och räkna rätt?

Hur är det för er?

Froddel
0

Vi får hålla alla våra tummar att så inte blir fallet. Blir det så får jag väl skaffa mig en godman eller nåt!!

[aspie]
0

mmm, jag har redan fått ansökningspapper för en godeman, men det kostar väl en hel del? Obestämd

Niklas
0

Om man lägger till en nolla på ett pris i Euro så blir det ungefär rätt i kronor. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Denna kommentar har tagits bort.
Froddel
0

#3 Smart och fiffigt, tack för tipset!

Då KANSKE jag kan reda mig själv ändåGlad! Annars har jag ju en karl här hemma..

[aspie]
0

Ungefär? Hur stort kan det skilja Niklas? handlar det om en hundralapp eller en krona?

Kanske förklarar otydligt men jag är riktigt orolig för jag begriper inte dettaSkäms

Niklas
0

#6: Det skiljer några kronor på en hundralapp. Fast det är just nu. Det kan ha ändrats till dess så du får fråga igen ifall det blir aktuellt. Glad

Emelie-E
0

Jag vill verkligen inte att det ska bli euro här.. Jag minns att jag blev jätteglad över att det blev ett nej i förra röstningen. Så nej, jag vill inte ha hit det.

Mysan59
0

Fast, om jag inte har fattat det  hela fel, så måste det ju bli lättare att åka utomlands, då slipper man ju räkna om valutan hela tiden.

Om man åker till dom länderna som är med i EU och har euro…

Som det är nu, så måste man ju göra det. Får vi euro här, så har behöver man ju bara lära sig valutan en gång. Eller tänker  jag helt fel?

Froddel
0

#9 "bara" lära sig valutan??!Förvånad…jag kommer nog inte kunna lära mig det alls är jag rädd och jag kommer inte ens kunna gå o handla mat! Sen kommer jag aldrig ha råd att åka utomlands heller så den nyttan har jag ingen glädje av iaf.Rynkar på näsan

Tavar
0

Jag brukar lägga till en nolla när jag ska räkna euro upp till 50-70 kr, brukar då ränka att det försvinner en 5-10 kr. Alltså blir 4 euro 40 kr men 8 euro ca 70-75kr. Dock gör inte det att jag vill ha euro, tycker finlandsfärjorna är jobbiga nog Obestämd ska jag ut och köpa mat vill jag veta om frukten kostar 20kr eller 25kr, inte ta det säkra före det osäkra och gissa på 30 -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
0

Sånt här får mig att må illa och jag blir helt förvirrad av valuta förklaringar. Jag tror nog aldrig jag kan lära mig detta Rynkar på näsan

Mysan59
0

Men om vi får euro här i Sverige, så behöver vi ju inte räkna om nånting. Då använder vi ju bara euron istället för kronor…

Så om nånting kostar 4 euro, så betalar vi med 4 euro, eller?

Är det jag som tänker fel?

Likandant om man åker utomlands, kostar nåt 8:50 euro, så lägger man fram dom pengarna bara… Eftersom vi i såna fall också har euro…

[aspie]
0

Orkar inte bry mig för jag fattar NOLL. Men får vi euro så lär man sig väl med tiden Obestämd

Mysan59
0

Det löser sig aspie

Det lär inte ske i första taget i alla fall (att vi får euro alltså)

HannaM
0

Visst blir det lättare att åka utomlands men jag åker inte utomlands.. mer än till typ norge och där lär dom ju inte få euro eftersom dom int eär med i eu=) Suck, inte göra saker förvirrade för tant hanna nu!

Mysan59
0

#16 Nej, jag åker ju inte heller utomlands, har inte råd med det… Rynkar på näsan

Niklas
0

#11: Det där stämmer inte riktigt längre. En Euro kostar drygt 11 kronor nu så 8 Euro blir ungefär 89,50 kronor.

1 Euro är ungefär 11,20 kronor

2 Euro är ungefär 22,40 kronor

5 Euro är ungefär 56 kronor

10 Euro är ungefär 112 kronor

Tavar
0

Tror det aspie menar är att hon kommer ha svårt att veta om det är dyrt eller inte, inte hur mycket hon ska betala. En mjölk för 8kr är ju inte dyrt men en för 12kr är det. Ska man räkna om euron till den valutan man är van vid att jämnföra pris i kan det bli ganska svårt.

Niklas
0

#19: Jag tror man vänjer sig ganska fort. Då kommer det ju bara att finnas priser i Euro.

HannaM
0

#19 fast å andra sidan kommer det tine spela så stor roll vad det blir i kronor. Priset kommer ju bli vad det blir. Det enda man kan göra är ju att jämföra priset mellan olika butiker och ta det billigaste. Vad det skulle kostat i kronor är ju faktiskt inte speciellt intressant egentligen.

Mysan59
0

Och är det så att priserna kommer gå upp? Jag menar, vet man det nu redan?

Tavar
0

Förstår vad du menar, men jag tex kommer ha väldigt svårt att börja räkna på ett annat sätt och kommer därför ta hjälp utav det jag redan kan. Alltså kronan. Ska jag tex bara köpa en sylt känner jag inte för att springa till tre olika affärer för att se om den är billigare i den ena. Då är det lättare att räka om det till kronor för i kronor vet jag redan ungefär vad en billig sylt brukar kosta.

Niklas
0

#22: Priserna går inte automatiskt upp bara för att de blir i Euro. Hade du haft alla dina pengar i Euro för ett år sen och växlade in dem nu hade du fått mycket fler kronor. Kronan har blivit mindre värd jämfört med Euron.

Mysan59
0

#24 Jamen just det… 3

Tänkte inte på det, är inte så väldans smart när det gäller sånt här jag heller…

[aspie]
0

#19 Precis så menar jag Tavar Skrattande TACK!

Tavar
0

#26 Så lite så ^^ brukar ha samma problem själv Oskyldig iaf när det går upp till höga priser som kläder eller bilar ^^