Stödperson
Har någon kännedom om var jag hittar regler angående stödpersoner under rehabmöte med arbetsgivare?
Jag har fått uppdrag som stödperson. Arbetsgivaren ifråga hävdar att jag visserligen får vara med men att jag måste vara tyst.
Får jag verkligen inte hjälpa min klient att föra hans talan om han vill att jag gör det?
Fair Winds and Following Seas!
Hej Eremitha! Det var länge sedan. Kul att se dig igen 
Vad gäller din fråga så vet jag inget om detta men kan tipsa dig om att ställa frågan på "Frivilligarbetare iFokus". Där kan de nog det mesta om sådant.

Tack, aspie, det ska jag göra.
Kul att "se" dig också - har tittat in ibland men energin har inte räckt till för att skriva 
Kan inte se något som skulle säga att du inte får delta aktivt, om det är vad din uppdragsgivare vill så är det den som bestämmer. Har inga regler på det men testa att kolla med komunen eller vem det nu är som du har uppdraget igenom. Många gånger så försöker myndigheter och andra att tysta ner ombud och liknande som försöker hjälpa.
Själv hade jag ett ombud som jag ordnat helt privat för jag behövde hjälp, lämnade fullmakter åt vården som sa att hon hade alla rättigheter att ta del och föra min talan. Men ändå vägrade man prata med mitt ombud och skällde ut mig istället för att jag inte pratade själv.
Men komma du med frivilligarbetare eller den som du har uppdraget igenom.
Hej Erimitha!
För mig låter det som att arbetsgivaren är rädd!!!!
Och då undrar jag ju genast VARFÖR han/hon är rädd………Intressant!!!!
SJÄLVKLART så finns det INGET som säger att du inte får föra någons talan!!!! Vilken KORKAD sak att säga………DEN DÄR ARBETSGIVAREN verkar inte ha rent mjöl i påsen!
Prata på du!!!
STÅ PÅ DIG!!! OCH DEN DU FÖR TALAN FÖR!!!
Lycka till!!!
Kram// Camilla

Tack för era synpunkter!
Det är klienten själv som engagerat mig, i egenskap av nära vän och med kännedom om personen och hans omständigheter.
Jag tycker också det låter som om arbetsgivaren är rädd. Jag har "lagt mig i " tidigare via mail med fakta jag tagit reda på, fakta som visat att arbetsgivaren tidigare agerat regelvidrigt och oprofessionellt. Så rädsla finns det, helt klart.
De hänvisar till någon regel om att arbetsgivaren har bestämmanderätten över mötet, och som icke professionell deltagare har jag bara rätt att lyssna, vara hjälpande "ögon och öron" åt klienten.
Men han själv vill ju att jag ska prata också!
Mötet är om två timmar … håll gärna en tumme ni som kan.
….arbetsgivarehar väl ALLTID bestämmanderätt!!!!!!!???
ELLER????
Är det inte därför DOM är chefer???
Vad ska man annars med chefer till………- om dom inte ska deligera arbete!!!!
Men det finns väl inget som säger att man inte får säga sin åsikt!!!
KONSTIGT!!!!
Kram//Camilla

Vill bara att rapportera att det gick bra!
Mest för att det inte var någon kolllisionskurs. Arbetsgivaren var redan från början inställd på att acceptera min klients förslag.
Så jag behövde inte öppna munnen
.
Men det hade jag gjort om det hade behövts!
Grattis!!! VA kul!!!
kram//Camilla
Underbart precis så det ska vara :D