Trötthet
Jag undrar hur ni har det med trötthet?
Jag har ett stort sömnbehov och får jag inte sova minst 10-11 timmar varje natt, så sitter jag och nickar till om jag inte gör ngt fysiskt krävande. Om det krävs att jag sitter tyst och bara lyssnar, somnar jag oftast bara. Har haft detta problem på föreläsningar i skolan och det har varit oerhört pinsamt. Blir jag inte stimulerad, så blir jag trött således.
Har tidigare varit beroende av efedrin, koffeintabletter och energidrycker för att kunna hålla mig vaken. Jag har dessutom oerhörda problem att komma upp om morgnarna.

Jag har testat allt möjligt, från sömnmediciner till melatonin, till fiskleverolja och sådär..
Min trötthet kommer i perioder. När jag har sån period som du verkar ha hela tiden, så tar jag extra hög dos dvitamin.
Jag köper D-pearls på Life-butikerna, och tripplar dosen (dvs tar tre om dagen istf en).
http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=5150&gclid=CLSiqvuwhZoCFRIVzAodOSUNFA
Det kanske är placebo, men för mig funkade det bra. Nu äter jag OmegaFX istället, i maxdos.
"Jag har ett stort sömnbehov och får jag inte sova minst 10-11 timmar varje natt, så sitter jag och nickar till om jag inte gör ngt fysiskt krävande. Om det krävs att jag sitter tyst och bara lyssnar, somnar jag oftast bara. Har haft detta problem på föreläsningar i skolan och det har varit oerhört pinsamt. Blir jag inte stimulerad, så blir jag trött således."
Likadant här! Kan somna var som helst, nästan.
"Jag har dessutom oerhörda problem att komma upp om morgnarna."
Det spelar ingen roll när jag lägger mig, vilken tid jag ska upp, eller hur många timmar jag sovit, så känner jag mig som medvetslös när jag måste vakna och gå upp. Vill inte!
Och sån har jag ALLTID varit! Alla säger, "lägg dig tidigare, gör si och så", ingen har fattat…
Men NU äntligen har jag hittat en till. 
#2 Medvetslös, ja… Den där tröttheten är förlamande. Jag känner mig som en 90-åring som är färdig för graven och det är inte alls roligt. Det är frustrerande och ibland önskar jag att jag kunde ruska om huvudet så att bitarna föll på plats och gjorde mig pigg. Men riktigt så enkelt är det ju inte. :p
Har också varit sådan i hela mitt liv.
Det är så fruktansvärt jobbigt! Men men, nu måste jag nog i säng, så jag kommer upp nån gång imorron! 
#1 Det vore kanske värt att testa iaf… 

Trött 24 timmar om dygnet och inte lite småsömnig utan döstrött, verkligen helt slut på fysiskt pch psykiskt. För att vara någorlunda fungerande (och jag sitter ändå bara hemma) måste jag sova minst nio timmar. Jag har provat allt, sova mindre, sova mer. Gå och lägga mig tidigt eller sent. Ställt klockan på tidigt på morgonen och gått upp och varit aktiv. Ingenting hjälper. Jag somnar fortfarande var som helst hur som helst så fort jag får en möjlighet. Enda tillfället jag piggnar till lite eller i alla fall kan skjuta bort trötthetssjoket är när jag är riktigt fysiskt aktiv, promenad räcker oftast inte.
Det känns som någon dragit ett drapperi mellan mig och världen, jag är så trött att jag inte upplever saker fullt ut. Jag väljer bort alla aktiviteter i stort sett för jag är så trött att jag inte orkar. Min kropp är tung, huvudet segt som sirap och ögonlocken väger bly.
Min samtalskontakt har en teori om att det handlar om ADHD, att det beror på att jag får så mycket intryck jag inte kan sortera och hantera att min hjärna helt enkelt inte orkar med och hamnar i total trötthet istället. Det plus att jag har ångest mer eller mindre dagligen vilket är uttröttande i sig. Något fysiskt fel på mig har det i alla fall inte funnits på dom hälsoundersökningar jag gjort.
Jag undrar om någon som inte har problemet som ens kan föreställa sig hur handikappande det är att ALDRIG ha ork och energi att göra något. Jag undrar också om det är något man måste lära sig att leva med.

Här är det likadant. Är trött hela tiden, sover ca 10-12 timmar per natt, vaknar ALDRIG utvilad och har jag inget att göra så somnar jag. Kan sitta här vid datorn och helt plötsligt bli jättetrött så att jag måste lägga mig.
Och det är jobbigt, speciellt när alla säger att man aldrig gör någonting. Det är ju inte vidare lätt när man aldrig kan vakna utvilad och känna sig pigg någon gång.
"Min samtalskontakt har en teori om att det handlar om ADHD, att det beror på att jag får så mycket intryck jag inte kan sortera och hantera att min hjärna helt enkelt inte orkar med och hamnar i total trötthet istället."
Så där brukar jag känna mig om jag är och handlar, t.ex. kläder eller nåt annat. (mat går mer på automatik).
Och om nån fyller år, eller vid julen exempelvis, när man måste hitta nåt och går och går och tittar och tittar. Fy fasen!
Jag är sååå slut efter det, så det finns inte!
Fast har aldrig haft en tanke på att det kan bero på ADHD, eftersom jag inte fick diagnosen förrän 2006 och då var jag ca 46.
Det är rena pärsen att gå i affärer och prova kläder, gaaahhh! 
Nu för tiden beställer jag det mesta på nätet, mycket skönare! 
Visst, det kanske inte passar, men man får prova hemma och passar det inte får man skicka tillbaka, men jag gör hellre det…

Jag har också väldiga problem med trötthet och har också provat en massa olika vitaminer och tillskott, fört sovdagbok för o se nåt ev mönster, sovit mindre och sovit mera etc.. men att sova mera går det ju att göra hur mycket som helst i vårat fall. Denna trötthet går ju inte över för det!
Men för mig går det lite mer i perioder och hänger lite samman med hur jag mår psykiskt. Som nu nu är jag inne i en period där det mesta känns tungt och mörkt (trots den härliga solen) och jag känner genast av att jag måste sova mer då. Folk pratar hit o dit om att det är så bra att ta en powernap mitt på dagen men att man max ska sova en halvtimme…Tjena! somnar jag på dan så sover jag minst 3-4 timmar o har iaf inga problem att somna på kvällen o sova 9-10 timmar till. När hösten kommer brukar det bli än mer jobbigt än vad det redan är, förra hösten gick jag på ljusterapi för o se om detta kunde hjälpa…men hon som jag gick hos fick komma in ibland o putta på mig då jag höll på o somna
![]()
Likadant för mig - jag handlar också det mesta av mina kläder på nätet, dels för att jag hatar att gå på stan med allt folk och annat virrvarr som gör en slutkörd på 5 minuter, men också för att jag avskyr att stå i en provhytt….HUUAA!!!
Jag kan också sitta o läsa en intressant bok eller sitta här vid datorn när det helt plötsligt känns som om nån kommer o slår en träklubba
i skallen på mig….blir totalt dödstrött och det enda som finns att göra då är förstås att lägga sig o sova 
Konstant trött. Känner mig mestadels helt slut både fysiskt och psykiskt.

det där är lite si o så…. ibland e ja supertrött… ibland sover jag inte på flera dagar…ibland bara en timme…ibland hur mycket som helst men oftast 4 timmar när jag är ledig från jobbet o 5 när jag jobbat….