Räkningar = Ångest!
Gahhh! Har precis betalat räkningarna, via internet.
Fy fan, lika ångestladdat varje gång!
Och när man bor i hus (speciellt) så vet man inte hur mycket det är varje månad, eftersom el, vatten, sopor, betalas olika ofta samt villalån, medlemslån och bolån är olika.
Den här månaden var inte kul!
Jag hatar att betala räkningar, men om inte jag gör det så skulle det inte bli gjort, så jag måste!
Jag skjuter alltid upp det till sista minuten, men måste fixa det innan jag handlar för mycket och pengarna inte räcker…
Varför har man så mycket skit att betala?!

visst är det ångest.. hade hoppats på att ha kommit ikapp en rejäl bit men en kryssning satte stopp för det….har lite ångest över de pengar som försvann men jag tror samtidigt att jag mådde bra av det…. kanske låter som om jag söp upp alltihop men jag köpte lite kläder, smycken och bokade tid i spat för bad o fotvård….annars hade jag mått riktigt riktigt illa att ha druckit upp dom….
väntar nu ivrigt på nästa lön som kommer om 3 veckor drygt….rotat i alla lådor efter säljbara saker…..hoppas på en inkomst i helgen från en auktion….. svångremmen ska det hållas i fram till midsommar iaf…. hoppas att skattepengarna kommer att få mej att stå på noll igen…..
har du testat att göra en budget så du vet vad du har att röra dej med?…..önskar dej lycka till!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Budget? Neeeej, vad hemskt *ryser* 
Vi överlever ju från månad till månad, men det är så förbannat tråkigt att aldrig ha råd att göra nåt!
Som att åka och hälsa på dottern och dottersonen! Dom bor 25 mil härifrån…
Men vi äter och (jag) röker upp mycket av pengarna, tyvärr. 

mmmmmmmmmmmmmm…väntar ju in pengar..sen blir det,,,jag måste betala räkningarna…nu…
sen blir det inte av……
sen blir det akut å då blir det ännu jobbigare…
hatar räkningarna…dom gör mmig sjuk…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Hatar också! Grrrr

Mysan: Jag löser det genom att betala alla räkningar, sätta över en utsatt summa för mat på ett kort, och sen ha ett annat kort för "nöjen" och liknande.
På så vis har jag två kort. Ett som jag har när jag handlar mat (och toapapper, duschkräm, allt gemensamt med älsklingen), och ett kort när jag ska fika med polare och sådär.
Det är lätt som fan att hålla koll på pengarna då, och eftersom jag alltid har ett konto till maten, så tar inte matpengarna slut mitt i månaden, utan då är det nöjespengarna som ryker. Då har jag lärt mig lite bättre om hur mkt jag kan göra av med. :)
Det är min lösning iallafall. Det känns då INTE som en budget.
Så kanske jag kan göra sen när jag bor själv.
Sambon pengar (är inte mycket) går till mat, mina till räkningar och om nåt blir över, till cig och så…

Mysan: Sambon (eller blivande, han bor hos mig och hans lgh är tom), betalar båda våra egna räkningar, för över pengar till det gemensamma kontot och sen har vi en egen pott att leka med. :)
Det blir aldrig tjafs om vad vi ska köpa eller "tänk på budgeten" osv, eftersom vi delar rakt av.
Vi sätter in mkt pengar på gemensamma kontot, eftersom vi äter LCHF, då blir det mkt smör och kött och annat dyrare..
förra månaden hade jag nästan 3k kvar efter alla räkningar och överföringen. Denna har jag 1,6k kvar..
Här är det krig! När min sambo jobbade förut, då ville jag att vi delade på räkningar och matpengar så båda hade egna pengar att göra saker för.
Det blev världskrig! (Han går också på utredning nu, för ADHD/AS, fast jag misstänker borderline).
Nu får han bara lite från soc. så då är det bättre vi gör så här.
Dessutom är det inte så länge till, vi bor bara under samma tak, tills huset blir sålt, sen ska vi bo i varsin lägenhet. Vi har inget förhållande längre…

Mysan: Jag förstår..
Min strategi kanske funkar bättre när du är fri sen? :)
Ja, Puhlo, det tror jag. Tack för tipset!
Nu är jag så trött att jag har yrsel, eller vad nu yrseln beror på.
Kram och godnatt!
Räkningar…..
Jag försöker få så mycket som möjligt att dras automatiskt varje månad…..
Dom andra räkningarna i kuvärt……
…….hm………men oftast så blir dom betalda i tid ändå!!!….Jag får så dåligt samvete annars!!
Vilken bra ide "phulo"…
….2 kort!!……Ja,….kanske ska prova det
……Bra ide!!!
SKA sova NU!!!
Sov gott!!
Kram//Camilla
Puhlo:
Vilken otroligt fiffig lösning med olika kort (för olika pengar)!
Den ska jag banne mig anamma då jag får min lön i April.
För denna lönen som kommer nu kommer inte att räcka
speciellt långt alls. Varit mellan 2 jobb i 1½-2 månader,
så lönen som nu kommer är bara för dom första dagarna
jag jobbade, vilket är ENDAST 4 DAGAR I MARS! :/
Blir jag inte utkastad ur lägenheten nu, så blir jag det nog aldrig?
Har aldrig haft hyresskulder i hela mitt liv, men nu kommer jag
att åka på en rejäl sådan, o det känns inte bra! :/ Har ingen
att låna pengar av heller, så nu brakar allt… :/
*suckar djupt*
En annan bra grej med att ha ett speciellt "matkonto-kort" är ju att det, iaf i mitt fall, är så lätt hänt att gå ner på den lilla lokala Tempo-butiken o handla då man "inte behöver handla så mycket", osv…
O där är ju allt nästintill dubbelt så dyrt! :/
Om man hade alla matpengar på ett kort, då blir man tvungen att tänka mer på att storhandla o planera sina inköp bättre, så man inte behöver "småhandla" eller "panikhandla"… O det sparar man nog bra mycket pengar på i längden…
I mitt fall, dessutom, så är det en bit o åka till matvaruhuset (ICA Kvantum i mitt fall), så då vill man inte hastigt bli utan mat hemma o bli tvungen att åka "ända dit" för att handla. (har inte egen bil, utan då är det en bussresa som gäller)…
Än en gång: Riktigt bra idé det där!
Längtar redan slutet av Maj nu, så den första riktiga lönen (på denna anställning) kommer, så jag direkt får åka o skaffa mig det där "matkonto-kortet"! :)

Nilla: Maestrokortet är rätt billigt, och då kan man ta ut pengar i både bankomat och sparbankenautomater. :)

Nu blir det så att jag skjuter alla utgifter tills jag får pengar. Det för med sig att det bara rasslar ut pengar den första veckan. Det blir uppdämt liksom. Nu var det tandläkare,frisör, skor till barnen m.m. Så efter första veckan gäller det att frysa utgifterna igen och så är det samma visa nästa gång igen. Knäppt!
>>>Malum domesticum<<<

jag mår så illa av räkningar å utgifter att jag kasat upp när det är dax,en lång process att ta hand om ekonomin här.behöver hjälp med skuldsanerign å hjälp med att få en översikt å nån form av ordning.kan ej ens läsa era inlägg med förslag för jag blir bara stressad å förrvirrad.
har vart hos bugetrådgivaren…skjut mig…han förstod ej hur jag överlevde,,,nej det gör jag ju inte!!vad tror du jag har skulder för?
sen har jag skulder pga av annat ochså,bla ett ex som tillsammans med nya flickvännen använt mitt personnr+barnens peronnr och tecknat mobilabonemang,felparkerat bilar,fastigheter osv..
Stort problem här alltså.. ekonomin…
Puhlo:
Ja, Maestrokort har jag haft i ca 14 år redan. Dom är kanonbra. Det jag saknar är ett rent matkontokort. Tänkte mig ett typ ICA-kort, eller liknande. Menade inte du ett matvarubutiks-kort som man sätter in pengar på (som ditt ena kort)? Menade du två helt vanliga bankkort?
StarsOfSvea:
Stackars dig! Känner så väl igen mig själv i din situation. Jag har
dock hittat en jättebra kontakt att prata med för att få ordning på
alltsammans. Hon heter Skruttis o hittas bl.a. inne på:
Frivilligarbetare iFokus…
Har du fått nån vettig hjälp av budgetrådgivaren?

budgetrådgivaren???!!!! nej ingen vettig hjälp av honom alls… vill bara att någon kommer å får ordning på skiten så jag sen kan bygga upp från börja å förstå hur,vad å när å varför?…men men,,,har sökt hjälp via budgetrådgivaren,kurator,kommunen osv…jajaja…
StarsOfSvea:
Jag funderar starkt på att skaffa mig en "Gode man"!
Dom är duktiga på det dom håller på med, o dom
har kunskapen att reda ut saker o ting ordentligt. :)
Har du funderat på det nåt?

jjooo..det har jag…men en mycket god vän till min syster blev helt plötslit omyndigförklarad..å det var ett rent helvetet att häva det beslutet,gick i princip inte.det bler mera jobb än det som var innan.så jag e rädd för sånt..sen det där med peronkemin…mina diagnoser,,,kan denna gode man förstå detta?dom är ju frivilliga ej spec-utbildade eller så…min kommun är ej att lita på…tyvärr…

Nu har jag absolut inte läst alla svar…orkade inte…
Men för mej låter det konstigt att "dela på eller ha gemensamt" konto/utgifter om man bor ihop….
Vadå dela? Här är alla pengar "våra" skit samma vilken summa… här betalas alla räkningar med de pengar som finns…oavsett vilket konto eller vilket namn det står på räkningen…
När räkningarna är betalda så storhandlar vi (tyvärr en gigantisk summa) sen delar vi upp det som är kvar i 4 lika stora delar… som skall gå till veckohandlingen som mjölk, bröd o smör….
Förr var det jag (hör o häpna!!!) som gjorde budget, betala räkningar handla o dela ut summan så vi klarade oss hela månaden… och det funkade super! trots att jag impulshandlar emellanåt… Nuför tiden så funkar inte det… jag klarar helt enkelt inte av det längre så gubben har tagit över….vilket funkar sådär. Jag hoppas innerligt att jag snart skall må såpass bra att jag kan ta över ekonomin igen….så det blir nån ordning på torpet 
*hoppas ingen tog illa upp av mitt lilla påhopp där….*
Snacka om ångest inför räkningarna. Förra månaden fick jag bara 6000 från FK och denna månaden har jag inte fått något alls ännu 
Börjar bli lite orolig nu. Måste nog ringa FK i morgon 

ASGARV!!!!

Phernilla: Matkortet är ett visa-kort, och mitt vanliga kort är ett maestro. :)

Räkningsångest vareviga månad..jag har så jobbigt med en massa siffror som står i milslånga rader (OCR-nr) och ska kontrollera flera ggr innan jag är klar med varje räkning. Det tar en sån himla tid!! Kör sen en tid tillbaka via internetbanken och det funkar ändå bättre tycker jag. Förut när det var såna där papper man skulle fylla i o skicka iväg tillsammans med alla räkningar, ja då kunde jag inte sluta att fylla i siffrorna o bokstäverna gång efter gång..det blev jättekluddrigt!!
Jag får ångest varje månad, för det blir sååå lite pengar kvar! 

jag har som sagt jävligt svårt för att lita på sk gode man å överförmyndare… en länk till uppdrag granskning ang överförmyndare osv.ligger ute ut tag till att titta på genom datan…

väl värd att titta på…tro mig…

Näääe, inte kul alls. FK får passa sig