När man ska berätta något...
Hur funkar ni när ni ska berätta saker?
Kom å tänka på det häromdagen när min sambo återigen blev frustrerad över att inte begripa vad jag vill berätta. Jag tycker att det jag berättar är solklart o blir irriterad över att HAN inte fattar, men han menar att det inte går att förstå när jag först berättar A sen D sen A igen och sen C… Jag tror verkligen att jag berättar allt som behöver sägas men han får fråga hundra ggr och konstaterar till slut att jag har utelämnat de mest väsentliga detaljerna
.
Ibland så har jag även en tendens att berätta FÖR mycket detaljer så att själva poängen försvinner…jättesnurrigt..då brukar han sitta som ett frågetecken när jag är klar och fråga "och sen? var det slut där? vad var det du ville berätta?
Usch, det är så jobbigt - tänk om man kunde skriva ut tankegångarna i skrivaren o bara lämna över ett papper istället!!
Åh vad jag känner igen detta. Det är så äckligt frustrerande, irriterande att hur man än vrider och vänder så blir man inte förstådd och själv tycker man det man sagt är solklart.
Tips! Läs Tony Attwoods nya bok "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom"
Det står en väldans massa bra i den 
Eftersom jag är kass på att återge föredrag och de som står i böcker är det bättre att intresserade läser själva annars skulle jag gärna referera 

Tack för tipset, det ska jag kolla upp
(jag kan inte heller återge saker, även om jag tex läst nåt precis nyss!!)
Jag har sett att det finns en bok som heter "adhd för dummies" - är det någon som vet om den finns på sveska för jag fattar inte engelska så bra?

ja, jag får hoppas på det

Åh for dummiesböckerna är fantastiska.. eller.. den om illrar i alla fall.
Det jag har mest problem med, är att jag ofta, tänker hälften och berättar hälften, så det blir också lite snurrigt.
Fast jag kommer ju inte på det förrän efteråt, när folk undrar, att jag bara tänkte en del av berättelsen…
Men dom som känner mig väl förstår ofta ändå 
……………..Jag tycker att det är charmigt när min aspergerman (numera tydligen bara vän
) i sin fulla iver berättar B - D - A och C………..hihihihihiih…….jag fattat verkligen INGET alls…i
i början……hihihiih…..utan får sen lov att pussla i hop hela händelsen!!!!
Jag tycker att det är jätte underhållande och charmigt!!!
Fortsätt så!!!!
Det är så många andra människor som berättar i rätt följd så det är bara kul med lite ombyte i vardagen - det förnöjer
.
Kram//Camilla

Mysan… det där klagar min man på att jag gör
vilket iof är sant…men den åsikten kan han behålla för sej själv… dessutom så tror jag att jag berättar saker…fast jag bara tänkt det… *suck*
Stackaren få bli mindreader i nästa liv…

#7 Härligt att du är så positiv
…det behöver jag!!
Ja, ibland vet jag inte alls om jag har berättat eller inte. Eller så tror jag att jag har berättat det men har inte…
Oj, vad snurrigt det där blev.

#10, 11 o 12 precis!!!!

o aspie…nääää, vi? inte då! finns inga bevis…alls. Doris vet du…eller…vem var hon???
*fniss*
Doris är ju min släktning!! Visste ni inte det?! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#17 hehe… hon är vår moder juh!!!
Jag tror verkligen att ni "aspies" TROR att ni sagt det ni bara tänkt!!

Jag vet inte hur många gånger faktist fått skäll av aspievännen…..- Men det där har jag ju berättat för dig!!…… - det där visste du ju!!!
Och så har man NOLL i aning om vad han pratar om
…….
Eller dom gånger han har "lovat bort mig" till olika saker - jobb -besök -fest - middagar mm och sen inte ens betättat för mig…..
……-Men du fattar väl att " du ska ha en balklänning på dig ikväll …..
……JAHA!!!! (PANIK)…….är det balklänning som gäller…. och HUR får jag tag i en sån då?
…..
Eller så kommer man till en fest som visar sig vara KALAS
……alla har presenter utom VI!!!! HJÄLP!!!!……så pinsamt!!
-Har jag inte sagt att det var 40 års kalas oxå?? - NEJ…….dem lilla detaljen glömde du visst!……..Morr………
Eller när vi ska ut occh fika med några av dina vänner……..Där kommer jag finklädd i högklackat
……..Det var Picknick i skogen
……alla andra har gummistövlar…..
Japp………livet är fullt av överaskningar!!
Jag kan ändå inte låta bli att charmas av alla tillfällen "aspievännen" missförstått andra människor och alla gånger han "glömt bort" att säga saker man tycker att man borde ha fått veta…….
Kram//Camilla
Hmmm, din aspie-vän låter precis som min dotter 
Undrar om en aspie kan uppleva samma som du med en annan aspie?
När jag ska berätta ngt blir det oftast FÖR detaljerat. Ibland glömmer jag berätta poängen för jag har lagt ner så mycket tid på att berätta alla viktiga detaljer (viktiga för mig i alla fall). Folk tröttnar ofta också på att lyssna på mig. Jag jobbar på det och jag tycker jag har blivit bättre!

har jag sagt det?!! så brukar jag säga… när sa jag det?? nnääää har inget minne av det alls.. å så e det igång…antingen blir folk sura eller så tycker dom det e lustigt..
å ibland kan jag uppenbarligen ej prata för jag pratar baklänges eller säger orden i fel ordning eller helt fel saker..
-- Var det gott å äta gardin i dag?… å sånt knas… men herregud.. säger då
--- nej jag kan inte prata nu… suck..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#22 Hahaha, känner igen det där (också)! Glömmer bort vad man har sagt och pratar helt tokigt.