Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 5172 ggr
Lostlie
0

P-piller eller tokighetshormon.

Är det vanligt att man inte kan äta P-piller om man har ADHD eller annat NPF? Jag blir toooookig på P-piller eller minipiller eller hormonspiral. Och jag veeeet att det inte är mkt hormon i tex hormonspiral eller minipiller, men tom mödravården har avrått mig från att använda dem. Jag får fruktansvärda utbrott, lätt irriterad, otrevlig, mår dåligt bla bla bla, massa saker…

[Perfektion]
0

P-piller hade jag i många år med sidoefekter som nedstämdhet och minskad sexlust.

Sen bytte jag till minipiller och blev mer eller mindre psykotisk, fick acne och en stenhård livmoderstapp som gjorde ont vid sex.

Nu är jag hormonfri sedan några år och mår mycket bättre.

[aspie]
0

Toookig och vansinnigt galen och ilsken var jag jämt när jag var ung PMS trodde jag men det kanske var p.g.a p-piller oxå?Obestämd

Förresten så är det ju känt att flickor med ADHD har mycket svåra PMS. Brukar p-piller inte minska de symtomen förresten?Obestämd

Svea-
0

hhmm… inte min erfarenhet… tvärtom.. för mig i alla fall.. krammmmmm

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

jag blev förresten hjälpt av omgea oljorna + nattljusolja… ev värt å testa?,,,

[aspie]
0

När man är så gammal och socialt isolerad som jag så behöver jag inte tänka på sådant längre Flört

Cattis
0

Jag åt P-piller när jag var yngre, och upplevde aldrig några humörsvängningar av dem. Inga extra svängningar utöver mina "obligatoriska" vill säga. Oskyldig

När jag däremot efter mitt tredje barn testade p-spruta, blev jag fullkomligt knäpp. Tar aldrig mer p-spruta!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[aspie]
0

Mmmm, vet att min dotter HATAR allt vad p-piller och p-stavar och p-sprutor heter. P-staven fick hon "ont" av sa hon.

Tror faktiskt inte jag hade några prolem med p-piller jag heller vad jag kan minnas Obestämd

Svea-
0

jag var en sån där symtomfri tjej när jag fick min mens vid 12 år.Jag hade mens men inget annat,ej ont eller så.Sen skaffade jag p-piller senare å samma där inget problem.Sen fick jag barn.Sen testade jag p-sprutan och jag gick upp massor vägde nästan så att vågen började visa tvåsiffrigt.Å då mådde jag skit såklart.slutade ta den gick ner å fick ett till barn.Tog slut med barnens far så jag hade inget skydd ett tag.När jag precis hade slutat amma min yngsta dotter fick jag tebax min mens,men jag hade då helt plötsligt så ont så jag trodde jag skulle dö.Blev ambulans in till akuten mitt i natten där sa dom att jag har endometrios.Så det var bara att äta väkrtabletter och hormonbehandla mig med tex p-spruta!men nääää… jag slapp den jag fick kormonspiral i stället.å det gör ej så ont nu,men visst smärtar det då å då vid mensen… men utan nån hormonbehandling kanjag ej vara..tyvärr..

HannaM
0

Har iget att tillföra tror jag… eftersom jag vägrar äta hormoner. Klarar knappt av dom jag har själv=p. Däremot tror jag att p-piller påverkar alla olika, med eller utan NPF. För en del fungerar det kanon, dom märker ingenting och blir inte gravida, för andra är det tvärtom. Dom mår jättedåligt både fysiskt och psykiskt och för en del fungerar dom inte ens.

Lostlie
0

Hmm..tack för alla svar! Jag har övertalat min man att sterilisera sig! Efter alla förlossningar och amningar och allt annat slit, är det hans tur o göra något. Jag tänker INTE proppa i mig hormoner! Håller med dig Hanna, klarar ju knappt av dem jag har självFlört

Hyperaktiv
0

jag har haft exakt samma problem.. helt allergisk för p-piller och annat hormonellt… men så blev det sex barn också… men nu e gubben steril