Speed-Sobril
HUA!!! Har nu fått Sobril mot ångesten… men vad fasen är det för skit medicin egentligen?!?! Jag blir SUPER spedad av sobril, INTE lugn. Dessutom får jag ännu mer ångest av dem. Testade igår, hade ingen ångest (ville ju testa min teori), tog en sobril. Blev tok speedad och fick rå ångest
. Grrrrr… nu ska jag behöva traska ner och be om ny medicin--- JOBBIGT ju!!! *SUCK* *PUST*
Finns det någon här som ätit sobril och upplevt dem som bra?
fick sobril som 16-17 åring. äter sobril nu med och de funkar ganska bra. xanor är bättre

Byt medicin. Jag blev helt agiterad av Stesolid.. Det är inte samma preparat så vitt jag vet, men vissa lugnande mediciner har motsatt effekt på vissa.
Sen är det ett rätt okänt fakta att personer med NPF ofta reagerar starkare på mediciner. Vissa behöver extremt låga doser, andra mycket höga.

Klippt från Patientfass:
Sällsynta: Allergiska hudreaktioner, andningssvårigheter, sömnlöshet, mardrömmar, upphetsning, aggressivitet, vanföreställningar (hallucinationer).

Och jag som mådde så bra av sobril som jag inte längre får utskrivet trots att jag använt dem under många år helt utan problem. Fick nu senast Lergigan istället!
>>>Malum domesticum<<<

#4: Det är ju helt personligt.. Funkar inte Lergigan för dig så måste du stå på dig för din läkare och säga att det är sobril som funkat bäst för dig.
Om det inte är risk för beroende, så förstår jag inte varför din läkare inte ger dig medicin som han/hon vet fungerar.
Varför får du inte sobril längre? Hur funkar Lerigian? Är det typ samma som sobril och Xanor?

Lergigan är mer som atarax.. det är ursprungligen en åksjukemedicin om jaginte minns fel.
Åhhh, vilket skit att få lerigian när man har fått sobril innan. Atarax är ju bara blä! I varje fall när det gäller mig 

# 6
Det är ett stort mysterium varför man inte vill ge mig sobril längre. Jag har samma läkare sedan ca 15 år och hon har tidigare skrivit ut ca 20 tabletter som räck i ungefär 1,5 år. Som jag sagt till henne vet hon att jag inte är tablettmissbrukare. Det är något med tillvänjning och skärpta regler men jag fattar ändå inte.
Lergigan är ett antihistamin egentligen. Atarax blir jag seg i huvudet av och hängig.
>>>Malum domesticum<<<
#9 Men snälla nån! Om du inte använt Sobril mer än så har hon väl ingen anledning att dra in dom. Det är för mig ofattbart, men det kanske finns en anledning som jag inte känner till 
Så Lerigian är ett antihistamin. Ha ha ha, och hur fanken hjälper det mot ångest och oro? Inte skulle det funka mot min ångest /oro i varje fall. Det är knappt sobrilen hjälper. Xanor är bäst men tyvärr starkt vanebildande. Använder det dock inte dagligen.

# 10
Ingen anledning som jag känner till heller i så fall.
Man blir trött av antihistamin. På så sätt skulle det dämpa min oro. Trist bara att jag somnar för då kan jag ju ialla fall inte göra något.
Vet någon vad Buspar är och hur det används?
>>>Malum domesticum<<<

Jo jag har läst där själv men det sa inte så mycket om när det skrivs ut och varför och till vem. Är det också anti-depp som man blir dålig av? eller är det annat preparat. Har någon här fått det och varför i så fall och hur verkade det?
>>>Malum domesticum<<<
Vad används Buspar® för?
Vid långtidsbehandling av ångest, oro och rastlöshet utan panikattacker. Ångesten kan vara primär men också bero på annan sjukdom eller beroende av alkohol.
Vilka biverkningar kan Buspar® ge?
Om biverkningar av Buspar uppkommer, uppträder de vanligen i början av behandlingen och är i regel övergående. Vanligast och förekommande hos 1 av 10 är yrsel, huvudvärk, dåsighet och illamående.
Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100): Nervositet, rastlöshet, ostadighetskänsla. insomningssvårigheter, nedsatt koncentrationsförmåga, förvirring samt drömstörningar. Ilska/fientlighet, upprymdhet, depression. Oregelbunden hjärtklappning, bröstsmärta. Uppkördhet, diarré, förstoppning och kräkningar. Muntorrhet. Hudutslag. Muskel- och skelettvärk. ”Myrkrypningar”, domningskänsla, svårighet att samordna rörelser, darrningar. Dimsyn. Ringande ljud i öronen. Nästäppa, halsont. Ökad svettning, trötthet och svaghet.
Sällsynta (förekommer hos mindre än 1 av 1000): Överkänslighetsreaktioner med hudutslag. Angioödem (symptomen kan vara svullnad av tunga, svalg och luftvägar med andningssvårigheter. Sluta att ta Buspar och kontakta omedelbart läkare om något av detta inträffar). Svårigheter att sitta still, darrningar i händer, onormal muskelspänning, stelhet, ofrivilliga rörelser och rörelsesvårigheter. Känsla av identitetsförlust, känslosvängningar, hallucinationer, psykos, kramper, övergående minnesstörning. Serotoninergt syndrom (symptomen kan var stark upprördhet, spänning, kraftig svettning, koordinationsproblem och feber. Denna typ av reaktion kräver omedelbar medicinsk vård.) Svimning. Tunnelseende. Krampaktig och långvarig erektion. Svårighet att urinera. Svullnad i brösten och utsöndring av bröstmjölk hos kvinnor.
Vet inte om det är något annat du är ute efter. Är inte säker på om jag förstår hur de menar 

Jo som jag skrev har jag läst i fass och vägrade ta det eftersom jag inte förstod vad det egentligen är och varför jag skulle ta dem. Har aldrig hört talas om det eller någon som fått dem.
Lålngtidsbehandling med Buspar (se biverknignarna) istället för 20 sobril på 18 månader!!!
>>>Malum domesticum<<<
Hmmm, verkligen knepigt och inte kan jag hjälpa dig heller. Har absolut ingen erfarenhet alls av detta preparat tyvärr. Hoppas någon här vet mer
Lergiarn är ju allergimedicin egentligen. Det är den lugnande biverkningen man vill åt med den medicinen. Min dotter fick den när hon var riktigt liten. Hon blev allt annat än lugn på den!!

Både lergigan och atarax används som lugnande för att dom har sånna biverkningar… man borde kunna använda postafen (åksjuketablett) lika gärna… förstår itne varför man ska äta tabletter osm inte är lugnande, odm är ju bara tröttande.
Nä, det fattar inte jag heller. Jag fick mer ångest av att ständigt vara så himla trött.

Så här års tar jag ju mina allergitabletter dessutom så nu håller jag mig j..ligt lugn.
>>>Malum domesticum<<<

#20: det är samma här. Det var därför jag fick byta till lite starkare mediciner.
#22 Puhlo, vad har du för mediciner nu då?
#19 hahahaha.. helt sant! 

#25 Jag har aldrig provat de du har mer än Xanor. Vilket funkar bäst för dig tycker du?

jag har ju inte ångest…så detta blir väl o.t då men…sådär heltokig som #0 skriver blev jag av zyban! helt galen…. zyban fick jag för att sluta röka o inte mot adhd….

Aspie: Alla de medicinerna tar jag ju vid olika behov, så de funkar bra för mig allihop. :)
Oxascand behöver jag ofta ta rätt mkt av, men den blir jag inte det minsta trött av, så det är bra. Den kan jag ta en liten dos av när jag har ont i musklerna också.
Xanor tar jag när jag verkligen panikar, och jag blir trött av den.
Imovane tar jag när jag känner att jag måste sova, inom en halvtimme, och jag inte har ångest. Den ger mig en mjuk insomning, och jag tar den max 2-4 ggr i månaden.
Stilnoct tar jag när jag har ångest och måste sova. Jag tar annars mkt oxascand och imovane i kombination, men det känns mkt snällare mot "systemet" i kroppen att ta en Stilnoct enbart. Den tar jag 1-2 ggr i månaden.
Förut så tog jag propavan varje kväll, och oxascand nästan varje dag. Men efter att jag har börjat ta Ritalin först och nu Concerta så känns det som om det med kombination med "mindfullness" gör att jag har mindre ångest.
Ok Puhlo. Nu har jag läst lite om dessa piller.
oxascand är tydligen lika vanebildande som xanor och fyller samma funktion.
Imovane har det verksamma ämnet Zopiclon som jag tar när jag ska sova. Vad jag inte visste var att dessa oxå kan vara vanebildande. 

Aspie: Oh yes. Det finns 10mg snabbverkande Ritalin, och sen finns det depotkapsel som ger långsammare utsöndring.
Jag tar bara den snabbverkande när jag vet att jag kommer att göra nåt som är jobbigt. Släktträff, sen bio, när jag är supertrött och har viktiga saker att göra sådär.
När Ritalin går ur kroppen på mig så blir jag katastroftrött. Det blir jag inte på Concerta.

Aspie: det låter som depottabletter. De är kapselform.
#34 ja, men räknas de som snabbverkande? Vet du det?

#35: Nä, det skulle jag inte tro. Snabbverkande menar mer att det går ur kroppen fortare tror jag.
Jaha säger fåntratten 

Meh, sånt kan man ju inte veta! :) Det är ju bara bra att fråga.

Fast.. blir det inte lite mer snabbverkande om man delar kapseln? Jag är absolut inte bra på medicin men jag vet så mycket som att en kapsel måste smältas i magen innan innehållet kommer ut och om man tar bort det hoppar man ju över ett steg?

HannaM: Det kanske det blir. Jag vet inte alls. :)
Kan nog vara så som du säger Hanna.

Kan vara så att sobrilen är ju beroende framkallande så läkaren vill byta för att du inte ska fastna i det.
Sedan så fungerar inte sobril för vissa utan kan ha en helt motsatt vekan om man har tex ADHD.
Min son regareade precis tvärtemot på lugnade blev speedad och fick snedtändningar av lugnande tabletter.
Nu har han Concerta och blir lugn av detta även om det är ett centralstimulernade medel.
Så dom med ADHD funger tvärt emot när det gäller lugnande och när det gäller central stimulerande.
Sonens läkare förklarde för oss har man ADHD så får man anstränga sig så mycket för att koncentera sig så hjärnan blir så trött och vill då vila.
men det fungerar ju inte så hjärnan sänder då ut signaler till kroppem att hålla i gång för att inte hjärnan ska somna.
Ger man då en svag dos av centralstimulerande så blir hjärnan piggare och då sänder dom inte ut dessa signaler och man blir lugnare.
Ger man då lugnande medicin så ger det motsatt effekt och hjärnan sänder ut signaler om att vara aktivare och därför man blir speedad av lugnande medicin.
Vanligt att sjukvården gör fel och ger lugnande medicin till överaktiva personer.
Lergigan är inte beroende framkallande och funger väldigt bra för många som ngn skrev så är biverkningarna att man blir lugnare lite slö och är ångest dämpande.
Lergigan skrivs även ut för sömn besvär.
Jag fick Lergigan för mina sömnstörningar men fick ingen effekt av dessa men däremot så försvann min ångest av tabletterna.
Så jag tar Lergigan vid behov.
Jag får inte beroende framkallande medicin längre eftersom jag fastnade i beroende framkallande mediciner.
Så därför dom skrev ut Lergigan i stället.
Lasse