Har ni svårt att sitta still?
har ni svårt att sitta still och lyssna? Utan att typ vicka på stolen, sucka, vrida på sig, hålla på med händerna osv osv..
Om ni tycker det är svårt, vad brukar hjälpa er att sitta still lite längre?
Jag tycker det är svårt att sitta still och lyssna, jag tycker om när någon killar mig på ryggen, eller åtminstone har sin arm på min rygg eller liknande.. jag blir mycket lugnare. Men det måste såklart vara en vän som gör det, annars tycker jag inte om det. Måste känna personen mycket innan jag låter någon röra mig.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Svar JA! =)
Vad jag gör? Ingen aning. Jag kan det helt enkelt inte. Lite l'ttare att lyssna om jag kontant rör på mig, lite lättare att sitta still om jag slutar lyssna och pratar konstant men inget av det är ju någon ultimat lösning direkt.

Förr när jag gick i skolan så var alla mina block o böcker fyllda med krumelurer, namn, gubbar o blommor…alltså allt annat än typ anteckningar. Jag är väldigt mycket för att sitta o kluddra idag också…trummar med fingrarna, vickar på fötterna, knakar med nacken, ändrar sittställning femhundrasjuttio ggr, pillar på nåt - vad som helst, biter på naglarna, ut o röker, kollar mailen på telefonen, snurrar på håret, "plockar" hår etc etc. Men skulle jag inte göra detta så skulle jag inte alls kunna lyssna om det är nån som står o pratar eller om det är teven man tittar på. Sitter jag vid teven så har jag gärna ett korsord i knät samtidigt, vilket gör att jag kan skifta fokus mellan dessa två. Alltså, jag måste alltid plocka med eller pilla med nåt samtidigt som jag gör nåt annat, då funkar det att sitta still…typ tio minuter
Ja, det skulle vara helt otroligt om man kunde se mig sitta ner med händerna utmed sidorna och bara göra ingenting
Fattar inte att det är sååååå svårt att sitta still…. Jag skulle vilja sitta helt stilla - precis som alla andra.. Men det är svårt.. Kan inte lyssna då,… fast det kan jag inte ändå! 
Om jag går på en SUPER intressant föreläsning, då kan jag sitta stilla. Och faktiskt lyssna ganka bra. Om jag skulle hamna på en tråkig föreläsning så sitter jag och antingen kollar på alla detaljer i salen, kollar in vart fläktljuden kommer från, vad det är för folk som går förbi utanför, fåglar och bilar mm. Eller så går jag in i en dvala. Jag sitter still och stirrar rakt fram, men jag är liksom inte där. Man kan nog säga att jag sover med öppna ögon….
. Såhär gjorde jag mycket i skolan med. Men jag sitter nog oftast relativt stilla ändå, hatar att synas och då hittar man på andra diskreta sätt att hålla sig vaken på..

Här står det lite mer om hur svårt det är att sitta still
Om jag behöver koncentrera mig, t.ex. under en film, så brukar jag ofta gunga på höger fot, snabbt. Ungefär som Peggy Bundy. Det är säkert jätteirriterande, men jag gör det automatiskt.

Kladda o måla!!! Tyvärr var det bara på psykologin på gymnasiet jag hadde lov till det…de andra lektionerna fick jag smyga..hmm… inte lätt o lyssna då för utan kladdandet satt jag o fokuserade på allt annat, fläktljud, väggarna, vad vi gjorde i helgen, lärarens läpprörelser, vad som hände utanför fönstret, ljuden från korridoren mm mm…jag kommer mer ihåg mina tankebanor under lektionerna än vad läraren talade om…men psykologin, den minns jag :-)
Jag har lärt mig att när det ska föras anteckning så var det lättare för mig att bara anteckna, aldrig titta upp, med andra ord blev det mycket!!! antecknat.
Nu går jag i skolan igen o som tur är är det oftast bara korta genomgångar, sen är det fritt keramiskt!!!! Men fixar inte alltid, då går jag från lektionen o lägger mig o sover…det är sååå tröttande att försöka sitta o lyssna. missar nog mycket.
Kan inte sitta stilla! Försöker hålla mig lugn genom att kludda en massa blommor och annat jox…
Om nån skulle kittla mig på ryggen eller armen, skulle jag bara somna…
#8 ah, känner igen det!! Satt också och ritade mig genom alla lektioner i skolan. Jag hade turen att ha lärare som tillät det på alla lektioner. Kul att du nämner det där med att anteckna utan att titta upp!! Så gör jag än i dag, men då måste ämnet vara tillräckligt intressant för att anteckna… och jag kan inte lära mig saker som jag läser om jag inte skriver det för hand också.. svårt o förklara.
Jag behöver alltid ha något att göra med händerna. Har svårt att sitta stilla annars. Broderi, stickning, virkning är en del av det jag gör.
En variant är att göra en egen celemetino. Man tar en balong. Helst en sådan där vattenbalong. Fyller den med riktigt finkorning sand. Tex den där speciella magi sanden som finns till barn. Eller fin chinchillasand som zoobutiker har. Fyller balongen med några deciliter och knyter ihop så nära sanden som möjligt. Sen kan man sitta och krama den till olika gubbar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#11… åh… Tack för idèen!! 

hhmmm..undrar när jag ska gå ner i varv så pass mycket att jag kan klämma på en sån mojäng.. pillar sönder mina nagelband just nu när jag måste sitta still å lyssna.,, en form av självskadebeteende skulle jag tro?,,, men jajaja.,..huuaa.. har svårt å sitta still.. måste byta ställning väldigt ofta.. suck,,
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Man kan alltid ge clemetino en chans någon vecka eller två. Det kan ju fungera.
Wrooom!

ja det e ju sant… allt är värt ett försök.. du har så rätt..kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Det kostar så lite att prova. Kramis!
Wrooom!
Jag har gjort många konstverk för att stilla min oro.
Nackdelen är att alla konstverk kom till på mina jeans och skor eller armar och ben o.s.v 
Fotografera dem då!
Ett bra sätt att spara dem på.
Wrooom!
He he, ja det var en bra idé
om jag hade en kamera 

Jag kan sitta stilla enbart om det jag ska lyssna eller se på är så extremt intressant för mig själv att jag förmår fokusera på det oavbrutet.
Så fort intressenivån sjunker det minsta är mina tankar ute och far någon annanstans, jag vrider på mig, blicken glider bort i fjärran, jag börjar plocka med fingrarna, med mera, med mera. Om jag tvingas lyssna till något jag inte valt själv väller dessutom en enorm känsla av olust och ångest upp inom mig - jag känner mig fjättrad av kedjor.
Om jag kan hålla på med något konkret under tiden är det lättare för mig att koncentrera mig på det som sägs. Jag stickade mig igenom många föreläsningar på sjuksköterskaskolan. Först blev det protester, men efter några oförberedda "kontrollfrågor" som visade att jag var med till fullo i skallen, fick jag fortsätta. Det blev några tröjor …
Fair Winds and Following Seas!
Ja det där känner jag igen Eremitha, fast jag har aldrig stickat några tröjor precis
(Bara hemma) Korsord brukar funka bra för min del. Kanske inte under en föreläsning men det får tankarna på annat
Ja, jag håller också med dig Eremitha, om det är väldigt intressant, så kan jag också fokusera ett tag.
Korsord löser jag mycket, men sticka och virka och sy och så, det har jag inget tålamod med, tyvärr.