Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 1273 ggr
Puhlo
0

Har ni ASSBURGER syndromet?

Nu vill jag inte trampa på några ömma tår, men jag har hittat ett gäng felstavningar på Aspergers.. Inte bara här utan på många andra siter också.

Jag tänkte göra nåt lite roligare av det, och fråga vilka felstavningar NI har hittat. :)

Den vanligaste är Asbergers. Den roligaste är Assburger. :D

*fnittrar hejvilt*

[aspie]
0

Ja, jag har oxå hört Assburger, ha ha ha, sanslöst Skrattande

HannaM
0

Ja ibland lyder inte fingrarna=) Assburger har jag missat men det har en viss charm=P

phernilla
0

TS:
Du menade la att den vanligaste är "Aschbergers", inte "Asbergers" (för det är ju så det stavas på rätt sätt) *skrattar*

Assburgers!
ASG!!!

[aspie]
0

Aspberger är oxå ett vanligt fel

Puhlo
0

Aspie, det är sant.

Aschbergers… Jävlar.. Det vill jag INTE ha.. :D Jag vill inte se ut som en sur skinnskalle som Robert Aschberg… Möjligtvis om jag såg ut som hans dotter, för hon är sååååå vacker.. :D

[aspie]
0

VA! Har han en vacker dotter. Det har jag missat Förvånad

Mysan59
0

#4 Jag måste alltid tänka efter hur i helsicke det stavas! Ofta är jag inne på just den stavningen, aspberger…

Svårt ord! Och här hemma säger faktiskt sambon Aschberger

Puhlo
0

#6: Jag tycker att Annika Aschberg är jättefin. :)

http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/35/annika-aschberg.jpg

phernilla
0

Puhlo:
Ja, hon var verkligen vad man kallar "naturligt vacker"… :)
I bet she looks like that when she wakes up in the morning? ;)

phernilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om Assburgare (o den andra tråden om T-shirtar).
Look at this :)

http://www.zazzle.com/asperger_postcard-239469900064405300

Puhlo
0

#10: I like it! :D Är det nåt liknande Ass-hat tror du, fast för npf'are?

--

Dagens tillskott: Arsberger

Hur reagerar ni andra med AS när det stavas fel? Ibland blir jag helt knäpp, vill bara skrika att folk är miffon som inte ens har respekten att ta reda på vad i h-e min åkomma HETER än mindre försöka sätta sig in i den..

Ibland skrattar jag bara åt det.

[aspie]
0

Vet att många aspisar retar sig enormt på alla dessa felstavningar och menar att det ligger okunskap om AS bakom och det kanske är så oxå. Jag menar, vet man mycket om diagnosen så stavar man oxå rätt.

Otroligt många som jobbar inom vården kan inte ens stava till Aspergers och frågar man dem om diagnosen fattar man direkt att det saknas stooooor kunskap även där tyvärr.

Det samma gäller ADHD men skillnaden är att de har lättare att stava till ADHD. he he he Tungan ute

siennasmams
0

"jag har jobbat mycket med folk som har aspberger, så jag VET vad folk med aspberger BEHÖVER!"
sade hon och glodde på mig.

det sista hon (arbetsförmedlingsmänniska) sade till mig var: "få se om vi träffas igen."

(det VISSTE hon ju att vi inte skulle göra, eftersom människor som jag inte är värda speciellt mycket här i hudiksvall. de vill erbjuda mig plats på dagcentral för "daglig verksamhet."
jag har en iq på över 120 - hur FAEN ska jag stå ut bland folk som är utvecklingstörda???)

[aspie]
0

#13 Att bli satt på en dagcentral ihop med utvecklingsstörda när man har AS är en stor kränkning.

Att de dessutom behandlar en person med AS som om han/hon är utvecklingsstörd är ytterligare en enormt STOR kränkning.

Usch, sånt där gör mig så arg. Skrikandes

TjockaBerta
0

# 12

Kul! LOL 

Ja, förhoppningsvis har de lättare att stava till ADHD. Om inte får man väl bokstavera för att underlätta.

# 13

Jag tror inte mina ögon! Får de göra så? Upphörde inte det på 30-talet? Tala med din läkare igen. Du måste få ett intyg där det står att din intellektuella kapacitet måste få komma till sin rätt, eller något liknande. Det måste AF ta hänsyn till när de föreslår aktiviteter.

>>>Malum domesticum<<<

siennasmams
0

# 15

det är min läkare som sett till att jag är tvångsförtidspensionerad.
eftersom hon är så jävla prylkåt själv, så tror hon att *alla* mäter sin livskvalitet i materiella ting.
jag har aldrig haft det så bre ekonomiskt som jag har det nu (när jag är tvångsförtidspensionerad), men har heller aldrig mått så dåligt - noll självkänsla.
jag har blivit slängd på soptippen.

eftersom jag är inskriven i omsorgen (på grund av "med drag av autism"), så tar de inte ens med *tång* i mig på arbetsförmedlingen.

jag tillhör TVÅ personkretsar inom lss (autism plus en medfödd hjärnhistoria - long story, men jag är "SPECIELL" *asg*), men det enda jag är beviljad är "daglig verksamhet".
det enda jag behöver är personlig assistent (jag fixar inte att sköta mitt hem), men det får jag inte, eftersom kärringjäveln (ursäkta mitt språk, men jag blir LITE upprörd när jag berättar om detta) som har hand om "autism"-personkretsen tydligen misstänker att det är hennes PRIVATA pengar jag vill åt…

från försäkringskassan har jag inte hört ett PIP se'n jag blev tvångsförtidspensionerad, fast de så fint säger på sin webbsajt att de har "täta uppföljningar", så man inte ska kunna vara hemma och dra benen efter sig en endaste sekund för länge…

jag skrev i min desperation till REGERINGEN (både denna och den röda vi hade förut), och båda svaren jag fick gick ut på att jag hör hemma på dagcentral.

jag har en iq på över 120, jag gör mig någorlunda förstådd på 5-6 språk - det måste väl finnas NÅ'T jag kan göra på arbetsmarknaden fast jag är urusel på att fika och kallprata???

och så säger de att det är JAG som är "besvärlig"…

[aspie]
0

Ja jösses varför sätta dig på dagcentral med såna kunskaper Förvånad

Jag blir så himla trött på hur en del blir behandlade.Rynkar på näsan

solo
0

Man kan väl inte vara "tvångsförtidspensionerad" ?

När jag hade tidsbegränsad sjukersättning för några år sen så sa jag upp den…jag hade fixat ett jobb så jag började jobba och ringde FK o sa att nu behöver jag inte era pengar längre…

//S

siennasmams
0

# 18
ATT man kan.

försäkringskassan VÄGRAR ompröva beslutet, eftersom den läkare som skrev beslutsunderlaget är GUD i den här sta'n.

jag behöver försäkringskassan s / arbetsförmedlingens hjälp för att komma in på arbetsmarknaden, men det är tvärnit överallt.

det spelar ju egentligen ingen roll, det, för så länge jag inte får hjälp hemma så kan jag inte jobba.

TjockaBerta
0

En arbetsför person med hög kompetens som vill men inte får arbeta. Den lilla hjälp du skulle behöva måste ju kosta en bråkdel av din nuvarande situation. Och tänk vad du kan bidra med. Nu när folk som är svårt sjuka tvingas att arbeta.

Klart det spelar roll för dig. Du vill ju inte sitta i den sits du gör nu.  Fy f….n säger jag bara.

>>>Malum domesticum<<<

elyse
0

Jag tror att det är lättare att säga än stava fel. De som säger "Aschbergers" (och de är många!) kan inte ha sett namnet i skrift eller inte reflektera över sambandet stavning/uttal.

linhof
0

#12 jag jobbar i vården….jag vet det mesta om AS men jag stavar fel ibland Skäms Däremot så har de flesta av mina kolleger ingen som helst susning om NPF över huvud taget…. och det är sorgligt tycker jag då det faktiskt ingår i usk utbildningen… *skäms ännu mer*