Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: familjanhörigarelationer
Läst 1224 ggr
[Fiction]
0

Små kommentarer som raserar kärleken

Det krävs så otroligt lite för att få mig ur balans. Jag firade påsk med min pojkvän och hans familj i helgen. Satt i bilen med pojken, hans pappa och bror, när min pojkvän kommenterar en låt de kör på radion och säger att tjejen i den musikvideon är förbaskat snygg. Jag tar illa upp av att han säger så inför sina familjemedlemmar när även jag sitter i bilen och tycker att det är ett respektlöst beteende av honom. Och den lilla kommentaren fick mig att få ett horn i sidan till honom. Nu vet jag att jag måste bygga upp det fina vi har igen och det är alltid så här - en liten kommentar kan rasera så mkt för mig.

Jag vet inte om detta har ngt som har att göra med ADHD eller ej, men det vore ändå intressant att få höra hur ni ser på saken och om ni känner igen er.

Emaljoh4
0

Jag känner igen mig måste jag säga… Jag har ingen ADHD/ADD diagnos… Men det ska utredas… Men jag tar också illa upp av små kommentarer… Blir typ arg/ledsen av små kommentarer.. Ganska jobbigt faktiskt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Svea-
0

jag har ADHD å hör ingenting av sånt..du måste verkligen stå framför mig å ja..säga saker för jag ska lyssna…det är oxå jobbigt..

va?vad sa du?det säger jag miljoner ggr per dag.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

#2 låter också som jag.. (;

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sommarvatten
0

GladHej!!

Jag håller med om att det är respeklöst av din pojkvän att säga så i din närvaro. Tydligen så är han INTE MEDVETEN om vilka skador han ställer till med i din själ. Så DU måste faktist berätta det för honom. Han kanske inte förstår det men han kan säkert sluta med att fälla komentarer om andra när du är med.

För mig låter det som du har låg självkänsla! Som om att du inte vet ditt värde…..Rynkar på näsan. En bok som jag har läst har höjt min självklänsla jättemycket - den vill jag varmt rekomendera - den finns både som pocket och ljudbok - eftersson många av oss inte kan ta oss för att läsa klart någonting.Flört 

Boken heter SJÄLVKÄNSLA NU!!! Med Mia TörnblomSkrattande

En av dom bästa böcker jag läst i mitt liv - och jag är 41 år och har slukat mängder av olika böcker i mitt liv…….Föresten så påminner du mig om att jag faktist ska ta fram boken och läsa den igen - för självkänsla är en färskvara som vi hela tiden behöver mer av. Och just nu undrar jag om inte lite självkänsla skulle vara bra för mitt liv. Glad

Läs boken tjejen!

Den hjälpte mig i mitt liv en gång - jag är övertygad om att den hjälper mig igen. Och att den även kommer att göra mycket nytta i ditt liv.

Den är lättläst! Tjejen som skrivit boken är gammal narkoman och "jag tror" att hon har ADHD. Sanningen är den att man faktist börjar må bättre efter att man bara läst några få sidor med henneGlad

Jag hoppas att din situation löser sig tjejen! Du är ung, värdefull och vacker! Du behöver bara börja förstå det oxå!!Flört

Kramar från Camilla

[aspie]
0

#0 Ja, precis så är det för mig oxå. Jag blir helt förkrossad. Begriper inte att de inte fattar hur sånt sårar. Och inte har de slutat med det heller när man berättat hur sårad man blir. Lever ensam, det känns tryggas och lugnast då.

Har förmodad AS och ADHD. Väntar på utredning.

[Fiction]
0

#4 Tack för ditt boktips. Jag är dock inte så övertygad om att det är självkänslan som brister, för jag vet vad jag är värd och tycker om mig själv som jag är. Däremot blir jag irriterad när min pojkvän inte behandlar mig på det sätt som jag anser mig förtjäna, om du förstår skillnaden. Det är inte så att jag tvivlar på mig själv, utan snarare så att jag tvivlar på honom och hans förmåga att leva upp till vad jag vill ha av förhållandet. Och i min värld är det totalt respektlöst att sitta och säga sådant inför både flickvän och familjemedlemmar, det kan han isf hålla för sig själv. Jag har tagit upp detta med honom tidigare - att jag är totalt ointresserad av att få höra kommentarer om vem som är snygg och vem som inte är det - men han glömmer av sig och fortsätter ändå. Jag vet inte om det till största delen bara är en jargong och ett sätt att hävda sig, men det är möjligt. Det är likväl irriterande.

Mysan59
0

Jag kan också bli helt knäckt av småsaker som ingen annan skulle bry sig om!

Det är så förbaskat skönt att känna igen sig i vad många skriver här inne. Man känner sig som "hemma" lite Flört

Mymlan
0

Kan det vara så vi med ADHD är känsligare än andra? Innerst inne vet ju du och jag att partnern älskar en även om han säger en popstjärna är snygg.

Är vi med ADHD mer osäker på detta med känslor och relationer? och att vi vill ha mer uppmärksamhet/bekräftelse?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mysan59
0

Fast jag vet inte om det beror på ADHD:n eller min uppväxt…

sommarvatten
0

Då tror jag att jag förstår dig….Flört

Klart att du ska ha vad du anser att du förtjänar!GladGlad

Jag önskar att JAG var lika stark som dig - som du är i ditt sökande efter en värdig man att dela sitt liv med.

Grattis!!!

Om Alla människor var som du så skulle människor kanske respektera varandra mera…..vara trevligare och artigare.

Jag tycker om att du ställer krav!

Jag gillar din stil!

Lycka till! och hoppas att du får in lite vett och respekt i killen!!Glad

Kram//Camilla

barbabok
0

Känner också igen mig i det du #1 beskriver.

För mig är det nog dålig självkänsla,vilket ibland kan kopplas till ADHD eftersom man bemötts som om man är dummare än andra pga. av olika svårigheter.

Jag säger inte att man alltid ska skylla på att man har en diagnos men det kan vara en förklaring.

[aspie]
0

Alla med NPF får lägre självkänsla  mer eller mindre efter vad jag förstått. Inte bara vi med ADHD, det är även mkt vanligt vid AS.

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit kallad "dum i huvdet", "f-n så j-a dum i huvuet du är" - "Är du dum eller?" - "Är du helt rubbad!" o.s.v..

Det finns nog inget ord som gör mig så f-b och upprörd och ledsen, konstigt nog, eller kanske inte förresten Obestämd

Jag brukade alltid säga till mina vänner eller pojkvänner att, - Vad du är gör så säg aldrig att jag är dum för då klipper jag av banden direkt.

Tyvärr är just orden "f-n va du i huvet du är" en standardfras i mångas mun till någon.

Jag verkligen HATAR att höra någon säga så till mig eller någon annan. Blir tokilsk va det Rynkar på näsan

Gronstedt
0

Hej Fiction! Jag förstår precis vad du menar i #6! Jag är likadan och jag har avverkat ett ganska stort antal partners innan jag hittade min nuvarande, som (efter några jobbiga år i början) fungerat förträffligt. Vi har varit ihop i 10 år till sommaren.

Du skriver att du nu måste bygga upp det fina ni har igen - eller är det snarare så att du nu måste övertala dig själv att förminska dig och anpassa dig till att han inte bryr sig om att ta hänsyn? Till nästa gång han trampar över för mycket och du blir kränkt. Om förhållandet var viktigare för honom än rätten att få tänka med fel huvud och fälla grabbiga kommentarer, så skulle han väl göra det?

Så skulle i alla fall jag tänka. Men jag är en elak f*n.

#12: Att bli apförbannad av att bli kallad dum (eller kränkt på annat sätt) är väl fullständigt normalt? Det tyder ju knappast på dålig självkänsla?

Svea-
0

jajajaj… jag är en sån som överlevt på slänga käft å vet att jag i min iver att spela pajas osv har gjort m ånga ledsna.Jag har fått lära mig lägga band på min själv,för långt ifrån alla har min humor och förstår inte alls vad jag menar.Jag har vart och är med vissa som jag känner väl,väldigt rapp å vass i mina komentarer..

men så e jag oxå sån som väldigt väldigt sällan tar åt mig så det e väl därför jag kan ha svårt att förstå det ni förklarar.. att bli ledsen av små komentarer osv.Jag hör oftas inte ens sånt,å gör jag det så är jag snabb i repilkerna eller så jjaa.. jag bryr mig inte helt enkelt..

jag läser såna här trådar för att påminna mig själv om hur olika vi är och att jag måste ha en aktiv tanke på det å inte haspla ur mig saker å ting,,

det har blivit så mycket bättre med insikt om mig själv,min diagnos samt medicinieringen.

kram till er alla..

[aspie]
0

Nä, det är inte normalt på det sättet jag menar, du verkar ha missförstått det jag skrev vilket kanske inte är så konstig när det blev lite flummig. men skit samma, jag ändå inte orkar förklara.

Glöm allt!

Svea-
0

# 15 jag hajjar..men det e svårt å hitta orden som gör att alla förstår.. pöösss på aspies panna från svea…

[Fiction]
0

#13 Hej själv! Du har naturligtvis rätt i det du skriver och jag har tänkt i samma tankebanor själv. Har tagit upp detta med honom nu och han verkar lyssna och vilja göra ngt åt saken, men samtidigt är han väldigt plump på ett lite aspergeraktigt sätt, om man nu får kalla det så. Han menar således inget illa, men det blir fel ändå. Jag antar att jag blir tvungen att ta ställning till huruvuda jag kan bortse från detta och fortsätta förhållandet med honom, eller om det helt enkelt är så pass essentiellt för mig att jag inte vill det. Viljan finns ju trots allt där och jag ser ju att han försöker arbeta på sina kommentarer. Kanske får jag låta det ta sin tid och "uppfostra" (jag vet hur fel det ordet låter) honom lite.

[aspie]
0

Pöss tebax på din panna. Vil bara påpeka att #15 var menat till #13. Aningens snurrig just nu av lugnande, orkar inte tänka. Pöss igen Flört

Gronstedt
0

#15: F'låt om jag missförstod.

Fast jag TYCKER det är normalt att bli mordgalen … Även om det inte var så du menade.