Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 918 ggr
Svea-
0

Svea filosiferar fritt kring pengar å världen...

Jag är på sätt å vis en känslig person.Kan inte förstå å acceptera grymhet och orättvishet som går överstyr å drabbar dom allra svagaste.

Varför inte inkomstbepröva barnbidraget? Och lägga dom pengarna på barnen i tex  skolan? Där behöves det bla verkligen!! Eller hur? Vet att alla barn i sverige ska behandlas lika och har lika värde och det är ju helt rätt.Men hur rättvisst är det när så många barn lever under existensminimum i dag och andra barn som inte ens vet om att dom har barnbidrag för dom har aldrig vart utan pengar eller nått annant någonsin?Tycker att det blir så snevridet tänk här i just denna rättvisefråga eller?

Och att det måste finns rikare och jaa.. så där rika människor som jag ens ej fattar att dom finns,att dom måste finnas för det är bra för landets ekonomi i det stora hela förstår jag…Men jag förstår ändå inte att det ska sitta människor runt om i världen med mijloners,miljoners,drilijoners,biljoner,pengar som dom aldrig kan göra sig av med vad som än händer.. att dom ej kan dela med sig å lyfta livet för dom svagaste av dom svagaste,,,Det tjänar ju åter igen alla på+det landet.

Hur kan man tjäna eller ha så mycket pengar utan att tänka på andra?Utan att tänka på hur ska jag göra för att använda dessa pengar på rätt sätt?

Tänk om dom rikaste av rikaste i varje land går i hop och lägger en summa i var som man sen delar ut vad händer då?

Eller vad händer om alla som vill sätter in en krona på ett konto och sen batlar ut tex en miljon för den som satte in första kronan å så fortsätter det så där…Och den som vill ge en liten peng 1-10 kr men ej själv vill ha tillbaka kan ju ochså skänka en peng då.För din enkrona/tiokrona kan bli den som räddar livet på många människor.Är det så fel tänkt? Är det så svårt att genomföra?

Dessa metalbitar och papperslappar styr världen,men måste dom äga oss,kan vi inte ta makten över dom i stället? Alla kan ju göra nått … Måste det verkligen finns sån extrem fattigdom,hunger och sjukdomar om man tänkte lite längre än sin egen mage och vad man själv vill ha i matriella ting osv osv,,,

VA??!!…svea filosiferar i dag.. vill göra gott å göra nått…men kan ej själv..krammm..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

mmmm… å sen undrar jag varför ingen orkar med mig när jag kommer i gång…jag blir ju så..aarrgghh…ggrrhhhheeee..mmoohhahahah.,.,.host..

[aspie]
0

#0 Tankar som jag ofta har oxå. Hatar dessa orättvisor. Vill oxå göra gott, men kan/orkar inte själv. Måste ha de rätta resurserna oxå.

Påminner mig om en gång när jag och några arbetskamrater var missnöjda med något på jobbet. Alla gnällde och klagade. Jag sa då till dom att vi skulle samla ihop oss och tillsammans gå till facket eller om det var vår chef och slå näven i bordet.

-Jaaaaa, sa mina kollegor, det gör vi.

När det blev dags att samlas gick jag till de andra tjejerna/tanterna och sa; - Kom nu så går vi!

Vad händer då? Jo de som gnällt mest, d.v.s alla utom jag vägrade gå med. De ville att jag skulle gå själv Förvånad

Med ett sånt samarbete kommer man inte långt Rynkar på näsan

Svea-
0

mmmm… sånt känner jag igen.. det är just det som e problemet jag kan faktiskt inte själv… å jag måste ju bara stänga av omvärlden å såna här tankar å funderingar.. för jag blir uppäten utav mig själv innefrån å ut… men jajaja.. ibland så.. tar tankarna över.. tycker bara det e för jävla … synd är ju ett ord som ej räcker till men ialla fall.. synd e det dårå..

krammmmmmmmmmmmmmm aspie..

[aspie]
0

#3 Där sa du nåt! Detta är tankar som äter upp en inifrån, verkligen. Jag blir så himla impad på folk som kan uttrycka sig med de rätta orden. Jag verkar sällan hitta dom Obestämd

Kraaaaaaaaam tebax Skrattande

Mysan59
0

Håller med er båda! Hatar dessa orättvisor.

Men du aspie, det som du skrev i #1, det är väl typiskt vissa. Det går bra att gnälla och klaga, men när det gäller att göra nåt åt saken, då fegar dom ur…

Känner så väl igen det där.

Kraaaam på er!

[aspie]
0

#5 Ja visst är det typiskt Mysan. Inte konstig man tappar förtroendet för mångaObestämd

Mysan59
0

Kul att se att nån är här inne, inte bara jag som inte har nåt liv irl! th_laugh2

[aspie]
0

Ha ha nä, Mysan vi har noll liv Tungan ute

Svea-
0

mmmm .. det e som tråden ang att jag tycker vi ska gå i hop å göra nått åt saken ang våra barns situation i bla skolan å för kommande barn.. tror det e en/två som säger att du vill… så nu e vi bara tre förälrdrar här då?,,, what ever.. själv kan jag inte.. tillsammans kan vi..

krammmmmmm

elyse
0

Du får inte glömma att det finns en del rika privatpersoner som skänker enorma summor till forskning, skolor etc - och t.o.m överträffar länders (statens) bistånd. Rika är också bara människor. 

Jag har inga problem med att rika blir rikare, men fattiga får inte bli fattigare. Att flytta en del av barnbidraget till skolan är bra för de flesta, medan det skulle kännas rejält för de som är beroende av barnbidraget för att kunna betala hyran, handla mat etc.

Svea-
0

Det är därför jag tycker det ska vara inkomstbaserat..barnbidraget…alltså.Dom som behöver det ska ha det,å dom som inte behöver det kan man tex då lägga dessa pengar på skolan där det såväl behövs.

nnäää..jag vet om att det finns rika människor som skänker pengar i massor.Men dom rika människorna är för få,dom behöver bli flera som har hjärtat på rätta stället.

Även om det låter som ett juvenilt tänkade från min sida så är det ofta det mest enkla tänkade såsom ett barns tänkade som är det som är mest rätt och mänskligt.Om vi skulle lyssna mer på barnen så kanske det skulle bli bättre.Vad visar vi dom när skolorna inte funkar,när maten i skolorna är under all kritik,när vi visar att pengar å saker betyder mer än dom å vi vuxna lovar å lovar…men inget händer..bblallabbbllaaa….

Jag snöar in i sånt här ibland.. tyvärr..

linhof
0

Även den största lavin har börjat med en liten flinga Flört

elyse
0

Jag tror att även vi "vanliga" människor skulle kunna göra mycket mer. Jag vet att jag har råd att t.ex. ha ett fadderbarn, skänka pengar till BRIS etc, men jag gör det inte. Just nu skulle dessa pengar verkligen synas i min plånbok, men visst skulle jag ha råd. Det är nog så att de allra flesta är måna om sitt eget och som du skriver, det finns för få som faktiskt kan göra skillnad.

Svea-
0

jag e så dum-snäll många gånger.. jag kan inte avvara en peng för olika goda ändamål hur beundransvärt det än är.. absolut inte.. å jag kan inte hjälpa vännerna som behöver låna några 100-lappar då å då.. men ändå kikar jag på kontot å kanjag snålar jag in å tänker att jag får tebax dom snart..å får jag dom snart så märker jag ingen skilland ändå..

slänger ingenting.. ger bort bara den som tar emot har andvändning för det..

jag hjälper till med vård av djur osv om jag kan.. jajaj….

å det e väl mitt sätt jag kan just nu,,,

jag vet inte vad mer jag kan göra---

HannaM
0

Jag sitter i sitatuionen att jag inte kan skänka pengar. Jag blir upprörd över hjärtforskningsreklamen där någon glatt säger att jag ger några hundralappar varje månad, det kan du också göra. NEJ jag kan inte, inte om jag vill äta och torka mig efter toalettbesök.

Mysan59
0

Jag skänker till djurens rätt och WWF varje månad, har egentligen inte råd kanske, men kan inte dra in på det.

Skulle vilja ge till ALLA djurföreningar, men det går ju inte… Tungan ute