Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3179 ggr
solrosmarmelad
0

adhd-medicin

Under sju års tid åt jag fontex mot depression. Så förra året i januari fick jag min adhd-diagnos. I år i januari började jag vara med i en läkemedelsstudie av Strattera, (adhd-medecin). Då fick jag samtidigt sluta med Fontex. Jag är helt överaskad vilken stor hjälp jag fått av denna medecin!

Mitt humör är jämnare, jag glömmer inte lika mycket, jag kan sitta stilla, jag sover gott på nätterna och är inte på långa när lika förlamande trött som innan.

Tyvärr är det många olika biverkningar kopplade till Strattera. Flera av dem hade jag redan av fontex och de övriga kan jag absolut leva med.

Det som också är bra är att den här medecinen är inte centralstimulerande. Det som är mindre bra är att den är ganska oprövad på vuxna… men det jobbar man ju på.

HannaM
0

Vad kul att höra att det fungerat för dig!

Niklas
0

#0: Kan du berätta något om vilka biverkningar du upplever?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Froddel
0

#0   Åh, jag har käkat fontex i 5 år nu, och jag tycker inte att det hjälper så särskilt bra. Jag kom upp från det djupaste djupa när jag började äta dom och hade ätit dom ett halvår ca, men sen så har det dåliga måendet återkommit i perioder och nu verkar inte medicinen längre göra någon verkan…Men min läkare tycker att jag ska fort sätta att äta den trots att jag har ifrågasatt det flertalet gånger. Jag undrar liksom vad det är för vits med att äta en medicin om man ändå hamnar i de där djupa svackorna gång efter gång!?!

Vilken studie har du varit med i? är det den som de gjort reklam om på nätet?…..har glömt vad den heter…

Hoppet tänds iaf hos mig nu……tror att en annan medicin skulle vara till stor hjälp för mitt psykiska mående och alla humörsvängningar.

(jag står i kö för utredning av ev adhd)

linhof
0

kanske dum fråga men…… varför en studie på Strattera? den har ju funnits ett bra tag nu…. den var ju från början antideppressiv o så upptäckte de att den hade effekt mot bla adhd….

så det känns konstigt att ha en studie så här långt efteråt….

vill inte vara oförskämd men jag är bara nyfiken Glad

kram/Linda

Niklas
0

#4: Av #0 kan man ana att det är test på vuxna de gör och att det inte har gjorts så många såna tidigare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

linhof
0

#5 öööh…jaha…. trodde det var gjort för lääängesen…då den funnits ett bra tag… Obestämd

solrosmarmelad
0

Det är läkemedelsbolaget som för Strattera som gör studien och den är, som jag har fattat det, världsomspännande. Anledningen till studien är att Strattera tidigare har varit utprovad enbart på barn och ungdomar men ej på vuxna. Dessutom tror man att den kan hjälpa till med de exekutiva funktionerna och det är svårt att mäta på barn.

Jag ska svara på det där med mina upplevda biverkningar men måste avbryta tillfälligt… kommer strax!

solrosmarmelad
0

Tillbaka igen…

Mina upplevda biverkningar av Strattera är hjärtklappning, hettande ansikte, kalla händer och fötter och från början hade jag svårt att sova. Det med sömnen gick över ganska fort och nu sover jag väldigt gott om nätterna.

Jag vet att man kan få förhöjt blodtryck av att äta Strattera men jag har inte drabbats av det. Det finns de som ha måst sluta med medecinering pga det.

Denna kommentar har tagits bort.
linhof
0

#7 och 8 åhå… tack för infon Skrattande