Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 1718 ggr
HannaM
0

"Botad" från autism med intensivterapi

Lostlie
0

Hallå hallå hallå….Rynkar på näsan

Man kan faktiskt inte bota autism!! Blir så förbannad när jag hör sånt. Det är klart att det är kul när det går bra för någon, men därifrån påstå sig "botat" ngn från autism är nästan kränkande att höra!! Helt fel ordval av tidningarna!!!

Ang lovas metoden, eller lövås eller IBT som det också kallas. Jag har jobbat med detta i 4 år nu med min egen son. Visst gör han extremt stora steg framåt på alla plan, inte minst socialt. Men därifrån kalla honom "botad" skulle jag inte göra.

Det som verkligen händer med denna metod är att man intensivtränar barnet och ger det fungerande verktyg och strategier för att kunna fungera i vårat samhälle. Man använder sig av positiv förstärkning och fokuserar på allt som är bra. Det som är dåligt finns ju redan där och man arbetar med detta genom att bara ge positiv feedback. Hur man än vänder och vrider på det känner barnet aldrig att det behöver misslyckas med ngt. Man är helt enkelt bra, bättre eller bäst på saker och ting! Autismen blir mindre synlig, men den finns definitivt kvar!!

Med detta sätt att arbeta får Föräldrarna också en vägledning om hur barnet fungerar och varför det fungerar som det gör, på ett mycket mer konkret sätt än annars. Barnet får då rätt förståelse och mår bättre och kan lättare utvecklas positivt än annars! Barnet behöver inte dra på sig massa beteende störningar och föräldrarna behöver inte bli utbrända. Det är liksom inte konstigare än så! Det är inte att bota, det är bara helt enkelt så man alltid borde behandla dessa barn.

MVH Lostlie

HannaM
0

Jag hålle rmed, lite märkliga ordval men i sista stycket står det ju att det inte botas utan att symptomen mildras.

Lostlie
0

Skäms missade nog det, då jag blev så upprörd av rubrikenSkäms…. tycker nog fortfarande att det var onödigt av dem att sätta en sån rubrik, eller hur?

HannaM
0

#3 min rubrik är också lite klumpig sett ur det avseendet men eftersom det var lite så artikeln var skriven valde jag att formulera mig så.

Lostlie
0

Det förstår jag. Jag hade också valt att skriva så, eftersom det stod så i tidningen.Glad

Lostlie
0

…hoppas du förstår att jag inte blev irriterad på dig, det var tidningens artikel jag reagerade på!!! *kram*Glad