Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1350 ggr
[aspie]
0

Hur ser en psykläkare om....

Hur kan en psykläkare se om en patient är suicidel (självmordsbenägen) eller inte? Någon som vet?

HannaM
0

Dels frågar dom och beroende dels på vad du svarar och hur du svarar så gör dom en bedömning. Sedan handlar det om kroppspråk och sådant. Dom bedömer hurpass ångestdriven du är, om du kan sitta still, flackar med blicken, andas häftigt.. Svarar du undvikande och glidanade på frågorna höjs deras misstänksamhet.

Dom gör helt enkelt en beömning då dels utifrån ditt svar, säger du ja jag vill ta livet av mig så är det inte ås mycket att tolka för dom, om du svarar undvikande och verkar må riktigt dåligt kan dom tycka att det verkar som att du är det.

Jag ansågs suicidal när jag las in på psyket och tvångsvårdades i en månad. Jag var det inte men läkarna tyckte det så det är helt enkelt deras bedömning.

[aspie]
0

Jag bara funderade lite på detta när jag läste gamla intyg. På ett stod det att "inga tecken på suicidal" fanns, men den bilden stämde inte på mig då. Tydligen så kan man dölja detta rätt väl.

phernilla
0

Ja, jag har lurat läkarna en gång med. Jag mådde kasst o fick fylla i deras skala om hur man mår. På självmordsdelen så fyllde jag såklart i raka motsatsen till att vilja ta livet av sig: "Jag känner glädje till livet o vill leva!!!". Allt för att det var mkt som hände i mitt liv då o jag kände att jag har inte tid till o bli inlåst… O jag VISSTE att det skulle jag ha blivit om jag varit ärlig o skrivit som jag egentligen kände.

Precis som jag anade så säger psykologen sen:

"Ja du, du har väldigt höga värden på alla delar, utom på självmordsdelen. Jag kommer att skicka hem dig, men med mediciner. Men hade du haft högre värden på självmordsdelen, så hade jag aldrig i mitt liv låtit dig gå hem!!!"

Det visste jag väl, tänkte jag i mitt klippska lilla huvud…

HannaM
0

Ja visst tusan kan man dölja det bra=) Men det är väl ungefär det dom har att gå på. Hur man ser ut, agerar och vad man svarar. Dom kan ju inte läsa tankar.

phernilla
0

HannaM:
Nej precis. Men på nåt sätt så borde dom ändå kunna genomskåda en. Jag menar, vissa av oss kanske är skådespelare, men… Inte alla… Är la lite det dom ska kunna genomskåda. För det är ju långt ifrån alla osm går dit o säger: "Jag tänker ta mitt liv ikväll o mår så skit." Typ ingen säger la så?

HannaM
0

Jo en del säger det, men det är väl inte dom som är dom största kandidaterna till att hoppa från en bro, dom är ju ändå hjälpsökande då.

Genomskåda är svårt om du vet hur du ska handla för att inte bli just genomskådad. Att uppvisa ett lugnt och städat yttre, svara sakligt på frågor och verka stabil… vad är det dom ska märka det på då? Jag menar, dom måste ju ha någon form av tecken att gå på som te.x undvikande svar, nervositet, tydligt hög ångest eller något liknande.

phernilla
0

Jo, det är sant… Inte lätt att vara psykolog, med andra ord ;)

[aspie]
0

Ja, det är ju typiskt mig att utåt sett se så himla glad och käck ut. Skrattar och skämtar. Lägger på en mask som är en meter tjock ungefär Rynkar på näsan

Brukar tänka på om andra skulle se mitt inre, vad skulle de säga /göra då? Inte har jag erkänt att jag tänker tankar på att ta livet av mig i varje fall.

phernilla
0

Aspie:
Precis så gör jag med. Precis just så. Förstår vad du menar med en flera meter tjock mask… Tyvärr…