Olika typer av PTSD
Skrev ju ett inlägg tidigare om PTSD/ADHD/utmattningssyndrom här!
Funderar på om det gäller mig 
Har läst i en bok som heter "Själens dolda sår" (vägar till diagnos och behandling av postraumatisk stress) Av bl.a Brita Hännestrand, Evalena Lindholm m.fl.
Där står det så här:
PTSD används idag som en samlingsdiagnos som innefattar flera olika former av psykisk traumatisering.
Typ I-trauma eller "singeltrauma" innebär en avgränsad psykisk traumatisering. Det handlar oftast om ett enstaka trauma, t.ex. olyckor av olika slag (med bil,tåg,flyg etc.),brand, naturkatastrofer, rån, misshandel och övergrepp.
Typ II-trauma däremot omfattar en mer generaliserad utdragen psykisk traumatisering. Den kännetecknas oftast av långvariga och upprepade trauman, t.ex tortyr, systematisk misshandel, eller långvariga sexuella övergrepp.
Inom denna grupp ryms diagnoserna komplex PTSD, eller DESNOS (Disorders of Extreme Stress Not Specified).
Idag fick jag reda på att jag har PTSD typ 2 och den är visst svårbehandlad. Han sa (min psykolog) att symtomen från detta påminner om ADHD.
Funderar på om jag bara har PTSD, eller både PTSD och ADHD, då kanske det inte är så konstigt att jag är utbränd 

ska läsa bättre sen.. e inttressant för mig med.. men nu värker huvet så å jag e slutkörd i kroppen oxå.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#1 Har du PTSD oxå?

joo..förmodligen.. jag har kikat lite å fått förklarat lite för mig men ej orkat läsa osv.. skulle vilja ha så jag kan lyssna på detta i stället för å läsa..
Ok, det kanske skulle passa dig bättre att lyssna. Själv brukar jag bara somna när jag lyssnar på en bok-cd t.ex 

japp.. e lite smådeppig nu å min Dyslexi blir jobbigare då.. så jag orkar bara inte läsa.. å sen blir jag mera deppig för det finns ju fan ingen hjälp å få i alla fall..vill gå igenom allt både fysiskt å psyskist al´a diagnos okänd.. en sånt gägn läkare skulle jag vilja hamn hos som kan se till helheten å göra en fullständig utredning.. så man får alla svaren å kan göra något åt skiten..
Har det hänt nåt tråkigt idag eftersom du är så deppig? 
Ja, jag skulle oxå vilja träffa ett helt gäng med experter för att bli utredd. Känns som om jag har massor med olika jobbiga diagnoser. Men jag skulle aldrig våga vara med i tv.
*Bamsekram till dig*

näääääääää vill ej heller vara med i tv.. vill bara att dom ska finns privat oxå.. det skulle ju vara väldigt bra..
nej,,inget speciellt som hänt.. det är vara överjävligt tungt,för min egen del,för mina barns del på olika sätt..förbannat jobbigt sätt..med mina läkare..måste få nån mer hjälp,,fk.soc..skolor,,,hemmet,,,å japp,,min kärlek oxå,,,
det blir bara för mycket å jag kan ej göra ett enda skit när det blir så här överjävligt,.,,,
jättekram tebax å tack för du finns…goa aspie..
#7 Usch ja, jag minns med vånda åren då jag hade mitt barn hemma. Jag fattar inte hur jag överlevde alla problem som hennes funktionshinder bar med sig. Och förresten så är det ett under att hon överlevt det helvete hon fick gå igenom. Man lider så när ens barn har det svårt.
På tal om tv så har jag faktiskt varit med i tv en gång. Jag var så nervös att jag trodde jag skulle hamna på hispan. he he