Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1075 ggr
Emaljoh4
0

har ni tänkt...

Har ni ibland börjat fudera över följande "frågor":

"Jag kanske kan koncentrera mig egentligen"

"Jag kanske kan sitta still egentligen"

osv… alla såna där svårigheter bokstavsfolk… "Jag kanske kan det egentligen"…

Jag tänker så ibland.. Jag kanske kan koncentrera mig… Jag kanske inte har svårt att sitta still egentligen..

ja, osv osv

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[akumas7]
0

Hmm jag har igentligen aldrig inset att jag inte kan konsentrera mig fören min lärare sa att jag skulle lyssna på läktionen. Jag årkade inte så jag sat och kollade ut genom fönstret och drömde mig bort i en underbar fantasi värld. Oskyldig Jag trötnar oerhört lätt på vad lärarna säger eller om läktionerna är över 60min. Då blir jag rastlös och börjar prata och hoppa runt i stolen :P Jo jag har väl tänkt någon gång såder att jag borde cherpa mig för deta är viktigt, men det är ju så tråkigt :(

[aspie]
0

"jag satt och kollade ut genom fönstret och drömde mig bort i en fantasi värld."

Precis så gjorde jag oxå och ibland gör jag det fortfarandeGlad

-------------------------

Malin, jag tror inte jag tänkt så någon gång vad jag minns, men jag har ju inte känt till detta med bokstavdiagnoser tidigare heller. Lärde mig om det först när min dotter fick diagnos för 2 år sen eller åt sånt

Svea-
0

mmm.. jag har ju fått min ahda diagnos som vuxen och i dag när jag ser tillbka på skoltiden så tycker jag det är ett under att jag ens kan läsa en enda rad eller skriva.I början var jag så innesluten i mig själv att jag inte ens var medveten om att jag var i skolan.jag drömde mig bort,och jag var inte alls närvarande.när jag sblev srörre,mellanstaiumet å kraven ökade började jag att bråka å stöka,vilket resulterade i att jag blev ustlängd och missade större delan av mellanstadiumet ochså.I högstadiumet jaa..jag har väl gått halva 7:an samma i åttan å inte alls i 9:an.Fanns ingen lärare som inte var rädd för mig på ett eller annat sätt.Att tänka på skolan är en sån jättestor sorg för mig.

i dag har jag en dotter med samma diagnoser,och det enda som sklijer hennes skolhistoria från mig är att jag kämpar för henne,hjälper henne,att jag infomerar och hjälper skolan,annars är skillanden hårfin.Hon blir så deppad av skolan så jag finner inga ord.Och jag och hon kämpar för å få skolan att förstå.

MEN…i andra situationer tex en fritidsgård hon går på eller i andra likande avseesnden som skolan så kan hon sitta stilla,lyssna osv osv..VARFÖR DÅ?!för hela situationen är anpassad och avsedd för alla närvarande oavsett diagnoser eller ej.OCH där är det människor som VILL VARA DÄR OCH ÄLSKAR SITT JOBB MED BARNEN!!

Har även vart på andra skolor och kikat på undervisning osv..Där funkar det ochså.Där löser man saker och ting,man lastar ej över ansvaret på barnen.Så det kan visst fungera med rätt förutstättnigar,så kan det fungera underbart jättebra!

Så vi som har dessa problem med eller utan diagnoser,kan visst allt å mycket mer,,men under rätt förutsättningar.

Man kräver ej att en närsynt person med glasögon ska sitta längst bak i klassen.Eller att denne ej får använda sina glasögon.Man kräver ej av en med nedsatt hörsel att ta av sig sitt hjälmedel å sätta sig längst bak.Man säger inte åt en rullstolsbunden att hoppa ur rullstolen och springa 3 varv för uppvärmining i gympa salen..eller hur?

Jag vct att vi kan.. problemet är bara att få andra att förstå HUR vi kan…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
0

Det där var bra skrivet tycker jag. Måste försöka komma ihåg det när jag vill använda det baraTungan ute

Man kräver ej att en närsynt person med glasögon ska sitta längst bak i klassen.Eller att denne ej får använda sina glasögon.Man kräver ej av en med nedsatt hörsel att ta av sig sitt hjälmedel å sätta sig längst bak.Man säger inte åt en rullstolsbunden att hoppa ur rullstolen och springa 3 varv för uppvärmining i gympa salen..eller hur?

HannaM
0

Visst har jag tänkt så Malin. Hur ska man kunna undvika dom tankarna när alla runtomkring bara säger att åt en att " DU KAN JU BARA DU FÖRSÖKER". Men, det är inte så jäkla lätt för alla. Mna kan träna upp det och hitta knep för att göra det lättare men det är inte en självklarhet för alla människor att kunna sitta still eller koncentrera sig och absolut inte att göra båda samtidigt.

linhof
0

orkar inte läsa svaren men visst har man tänkt så många gånger Malin. Det ska du veta att du inte e ensam om…

jag har oxå tänkt: jag är nog så korkad som dom säger för…. osv.

Och tro inte på det! Du är inte dum! du är inte korkad. du kan inte sitta still! du kan inte koncentrera dej bättre…

den är så och det kan du inte hjälpa.

Det är ett funktionshinder… som aspie skriver:

använd det när folk klagar på dej… ha det som ett exempel i skolan… ta det som ett exempel för de som inte vill förstå…

hoppas verkligen du får komma på utredning snart (har för mej att du ingen diagnos fått?) så du kan trycka upp i nyllet på alla dessa trångsynta människor att det är inte ditt fel och det är inget du kan göra något åt…

kramar till tusen på Malin Kyss

[YlvaP]
0

Jag brukar tänka så här Undrar om jag kan sitta helt blickstilla under mina samtal på VUP? Hihi det går inte många sekunder förrän benen börjar röra på sig. Pilla på mina ringar och byter ställning tusen gånger.

[aspie]
0

Ja  jag kommer säkert inte att sitta still under utrednigen. Det brukar börja med att jag sätter mig som jag ska i stolen, efetr en kort stund märker jag att jag nästan alltid logger på stolen med huvudet i en konstig ställning. Och så åker jag upp och ner som en jojjo

Ibland vänder jag på stolen så jag kan luta mig mot ryggstödet med framsidan på kroppen, men snart v'nder jag på stolen igen.

Har en massa andr mer konstiga sätt att sitta på stolar. På bussen t.ex där kan det bli riktigt jobigt beroende på hur sätena ser ut förståss. Helst skulle jag vilja hänga upp benen på stolen framför eller lägga mig ner eller….o.s.v Måste se knäppt ut när en 50+ tjej gör såna saker men det struntar jag i.

linhof
0

men flickor! sitt inte som ni ska på utredningen! sitt som ni brukar!

annars ser de ju inte det….oron i kroppen…det är juh ett av alla symtom… så flaxa ut tjejjer Skrattande

[aspie]
0

Sant! Jag tänkte mest på hurmanär över huvudtaget överallt. men jag ser att jag skrev utrdningen, sorry.

På utredningen ska jag flaxa som 17 Skrattande

[YlvaP]
0

Men jag kan bli stressad över min egen rastlöshet och hur är det inte då för dom man pratar med liksom.

Hyperaktiv
0

hahaha… jag tror jag skrattar ihjär mig… PRECIS sådär är jag också… Sitter som en "ormet kruper" på stolen…

och det måste ser säkert roligt ut.

Som om man var fyra år eller nåt.

linhof
0

#11  skit i andra! passar det inte dom kan de går därifrån… Flört

[aspie]
0

#11 Trippel, precis, jag blir oxå stressad av min rastlöshet, tror det är då de rekommenderar en att gå ut och springa eller nåt. Jag är hyperstressad hela tiden även om jag tar det hur lugnt som helst.

#12 Hyper, var det mitt inlägg där uppe du syftar på eller? Men du är vi inte fyra eller nåt då?Tungan uteSkrattande

Emaljoh4
0

Hahaha, ska sitta och flaxa med armarna på utredningen :thumbsup:
Haha, nej, jag skojjar bara! *leeeer*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[YlvaP]
0

Var ute och cyklade idag med minstingen. Men jag är ändå lite rastlös. Borde städa här hemma för dom andra ungarna kommer imorgon och svärmisarna.

Grodan77
0

Ha ha, sitta stilla på stolen har o kommer jag aldrig lära mig…vill inte det heller, skulle däremot gärna slippa pilla på aallt o i ansiktet, öronen närsan håret o bita naglarna…har knapt en halvcm nagel kvar o sen sår o hud…urk.