Oj, det også!! Kjenner meg igjen ja. Lærer stadig nytt på denne siden - særheter jeg egentlig ikke har reflektert så mye over.

#0 Vad menar du med problem? På vilket sätt?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#2 Typ extrem klåda som jag får. jag får sån klåda ibland att jag kliar sönder mig och hoppar omkring som en hottentott. Vid de tllfällena går det inte att prata alls att prata med mig.
Det går bättre om jag tar ett långt bad, varför vet jag inte. Men jag har inget badkar hemma..
För att slippa klådan när jag duschar måste jag vara genomsvett. Passar därför på när jag städat t.ex. Varma sommardagar går det bra och är otroligt skönt annars vill jag knappt se en dusch
Jag tvättar mig varje dag på vissa ställen typ under armarna och i underlivet och i ansiktet/hals. Håret varannan dag. Men jag skulle hellre vilja duscha vilket ger en fräschare känsla.
#1 På vilket sätt har du problem när du duschar?
Jeg bare liker det ikke!! Føler meg naken og sårbar på en måte… Det er ikke godt å skulle gjøre det, men følelsen etterpå av å være ren er deilig. - Ad kløe: bruk en veldig mild såpe uten parfyme og tilsetningsstoffer - det hjelper mot kløe. Fins gammeldags Sunlight i Sverige? Den bruker jeg. Totalt 'uglamorøs', men billig og god! Hør ellers på apoteket om de har spesialsåpe for kjensliga personer.
#5 Jag har provat alla möjliga olika tvålar för känslig hud samt en massa svindyra bodylotions för känslig/ömtålig hy men det hjälper inte. Faktum är att det räcker att lite vatten ska stänka på mig för att jag ska få klåda. Men detta gäller bara kran vatten inte när jag badar i sjön eller havet. Har funderat på om det finns för mycke av klor i vattnet och att det kan bero på det. Hur gör jag då? Har inte råd med något som renar vattnet i varje fall.
Tror inte att gammeldags Sunlight finns i Sverige. Känner i varje fall inte igen det.
*hand upp* Problem här med.
Mycket för att jag inte får tummen ur, men att det är så förbannat kallt efteråt och att jag hatar duschstrålen jag har sen jag flyttade och inte pallar att få vatten/schampo/balsam i ögonen osv hjälper inte till precis…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jo jag har problem med att duscha. Dels att liksom komma igång att göra det men också tycker jag det är obehagligt när man inte får rätt temperatur och när strålen är för hård eller för lös..Sen är det kallt och så tycker jag inte om att vara naken.
//S
#7 och #8
Usch ja. jag gillar inte heller att det blir så kallt efter. Känner också att det är obehagligt att vara helt naken. Man känner sig så oskyddad och utlämnad på något sätt. Däremot kan jag springa omkring i bara trosor hemma utan att känna obehag (när persiennerna är fördragna förståss
)
Jag är precis tvärt om mot många av er här. Jag duschar både på morgonen och kvällen. På morgonen för att vakna och på kvällen för att bi ren. Jag känner mig jätteofräsch snabbt om jag inte duschar. Dessutom gillar jag känslan av att stå i duschen med det varma vattnet som träffar huden.
Vänliga hälsningar
Niklas

#10 Jag känner igen mig i din beskrivning niklas. Jag har alltid haft stora problem med att göra saker bara för att de känns bra eller för nöjes skull, avslappnande saker. Det finns bara två saker som jag tidigare kunde göra och verkligen njuta av, och det var duscha och sola. Båda dessa aktiviteter har för mig upplevts avslappnande samtidigt som nånting "nyttigt" har blivit gjort, jag har blivit ren/brun. Tyvärr fungerar det inte längre, numera kan jag inte ens njuta av dessa två, antagligen för att min grundstressnivå är alltför hög numera.
putt
Jag har nog snarare problem tvärt om. MÅSTE duscha/bada varje morgon, för att precis som Niklas vakna upp. Och är det varmt ute, eller jag gjort något ansträngande så blir det ofta en dusch innan jag går och lägger mig också.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Elva! Min dotter är precis som du i detta fallet oxå
David! När det är varmt på sommaren så kan jag duscha flera gånger om dagen utan att få klåda och tycker det är oerhört skönt. Men på vintern och hösten då är det kört med vansinnig klåda
Vill duscha och känna mig fräsch utan att få klåda. Fattar inte varför det går bra i ett varmt badkar men inte i en dusch
Psykiskt betingat på nåt sätt kanske?
I vilket falla som helst är dett ett MYCKET STORT problem för mig
Aspie, det kan inte vara så att duschstrålarna påverkar din hud när du är kall innan duschen? För visst slapp du klådan när du redan var varm innan du duschade?
// David
Ja, jag slipper klådan och jag är riktigt svettig.
Försöker att duscha så kallt jag bara kan efter ett tips, men det tipset hade jag ingen nytta av, funkade inte alls
Jag tror inte det handlar om om det är varm eller kall stråle som träffar huden, det är nog själva strålen i sig som gör att du får klådan. Har läst någonstans om något liknande, men kan inte komma på var…
// David

Jag har alltid upplevt starkt obehag av att duscha, men jag får inte klåda. Det är en mer obestämd olust förenad med att känna vatten rinna på kroppen, kombinerat med att det blir kallt (=stelt och fruset) när man stänger av vattnet. Jag föredrar att tvätta mig (med frottétvättlappar) på strategiska ställen alternativt lägga mig i ett bad, men även det sistnämnda måste jag övervinna ett motstånd för att göra. Har funkat så här i hela mitt liv, har inte kunnat "lära" mig att tycka det är skönt att duscha.
Fair Winds and Following Seas!
Hittar du var du läst om detta David så kan du ju meddela mig. Menar inte att du ska behöva leta som en galning nu för det, men om du skulle råka stöta på det nån gång
Känner nästan som du. Men tycker efter att ha blivit torr och insmord och klådan är väck, så känner jag mig så skönt ren och mår kanon. Sen fasar jag för nästa gång jag måste in i duschen
hejsan.
förstår att du har provat en hel del, men har du provat med barnolja, kanske att även smörja in dig innan duschen och sen också efter.'
Min mamma är "allergisk" mot kranvatten och får klåda, men för henne fungerar barnoljan hur bra som helst.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#20 Allergisk mot kranvatten
Kan man göra tester och få diagnos på det? Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag oxå är det
Min hudläkare sa att jag har extremt överkänslig hud, så det kanske kan stämma i varje fall
Jag har provat med olja efter duschen, men aldrig före, så det kunde ju vara värt att testa
Nackdelen är ju att barnolja luktar illa tycker jag
#21 Kanske testa olivolja. Sedan har ju apoteket en olja man kan tvätta sina genitala delar som är bättre för den känsliga huden där nere som ej heller förstör PH balansen. Apoteket vet vad för olja det är.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ja, olivolja går säkert oxå bra, men det känns aningen motbjudande att smörja in sig med denna inte så väldoftande olja. God doft till maten men ej till kroppen.
Undrar hur man luktar då egentligen
man kan ju testa i varje fall. ska ta och kolla upp den på apoteket oxå.
Är tacksam för alla tips jag kan få

Jag har alltid dragit mig för att duscha för att det känns så mycket när vattnet rinner på huden. Om vattnet är iskallt går det visserligen bättre, men eftersom min lägenhet är kall (15-16 grader som max på vintern - med flit) blir jag för frusen då. Så jag badar istället.
Jag smörjer mig alltid ordentligt efteråt, och har gärna olja i badvattnet. Då fungerar det för mig. Och oljan jag använder är rapsolja, eventuellt med några droppar essentiell olja som luktar gott i.
Nu har jag kommit på att det inte beror på duschstrålen att jag får klåda.
Det räcker med att tvätta sig under armarna så kpmer klådan som ett brev på posten.
Dessutom räcker det med att få enbart vatten på kroppen. Har märkt det när jag t.ex slabbar vid disken och skvätter vatten. Det räcker för att klåd-känslan ska komma.
Är kanske överkänsligt mot vattnet ändå?
O jag som älskar att duscha då varmt..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#25, ja man kan ju vara det, blir det värre på vintern aspie?
#27 Japp, det blir värre på vintern

#28 Det kanske inte riktigt framgick, eller kanske och kanske, jag vet att det inte framgick varför jag frågade, men anledningen var att det faktiskt fungerar lite som en allergi och att reaktionen kan bli som eksem. Allt behöver ju inte bli röda märken men i första skedet så kliar ju eksem utan att huden är så skadad ch när vintern kommer så blir huden dels torrare och därför känsligare och dels så får man ingen SoL på sig vilket är nyttigt för huden. Fundera på att köpa lotion på apoteket, finns stora pumpar att få på recept för dem med torr hud och/eller att sola i solarium. Du kan inte riktigt jämföra att bara smörja dig efter eller före duschen utan det handlar om att hjälpa huden bgga upp ett grundligt skydd som liksom verkligen finns inne i huden när du duschar.
Jag har inga källor till det här, utan pratar bara utifrån mitt eget förstånd ;o)
Jag har dessa salvor på pump som är receptbelagda redan
min pojk har stooora problem med att komma sig för att duscha. Han tycker inte att det är nödvändigt. Vi har även satt upp dusch dagar för att göra det enklare att komma sig för att duscha, men skulle jag missa att säga till honom så "glömmer" han det hemskt lätt. I skolan efter gymnastiken eller i badhuset är det inga problem att kliva in i duschen, "där är det ju så" Jag tror inte att han har några problem med att duscha egentligen. Mera att just ta sig för det.
Nu när han kommit upp i tonårs åldern är det just ganska viktigt att duscha. Att ta på sig deodorant är en annan sak som han lätt "glömmer av" Även att byta kläder då han har duschat…. Man måste vara med som en hök hela tiden.
Även jag har problem att ta mig för att komma in i duschen, just som några beskriver, det är ju så kallt efteråt. Just det där att klä av sig och ställa sig i duschen…. tar emot, att stå i duschen är underbart, sen tar det emot att kliva ut oxå. (jag ahr ingen diagnos)
Ni som har problem med att ni känner er nakna, kan ni inte duscha med badkläder på? Blir ju klart lite svårare att tvätta sig, men man känner sig inte så naken iaf.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

För mitt BB har jag fått sätta tider då han duschar för att det över huvudtaget ska ske. Han tycker alltid att vattnet är för varmt - allt vatten är för varmt och då räknar jag det som knappt ljummet. Han säger att handduken gör ont - trots att han har det mjukaste som går att köpa.
Men, han har också en annan, för mig, konstig egenskap - Han kan inte känna när han är smutsig. Han får svart olja på händerna (ofta), smetar detta på allt han tar på - typ, alla dörrkarmar. Men han säger att han inte känner att han är helt oljig och noterar inhte det svarta om fingrarna. Vet inte vad han tar på men det är lite irriterande att putsa överallt.

Jag tycker inte om att duscha heller. I synnerhet inte i onödan. Nu duschar jag varannan dag och det är mest för hårets skull. Det händer att jag endast tvättar håret när jag verkligen inte vill in i duschen. Jag river sönder benen efteråt för att det kliar. Creme hjälper inte.
Jag tycker inte om hett vatten. Då kan jag inte andas och det bränns. Har jag feber eller värk i kroppen så gör duschstrålarna så ont på huden. Det tar jättelång tid att bli varm och torr igen efter duschen och händerna känns så konstiga.
>>>Malum domesticum<<<
#29 - Kan det ha noen betydning også at inneluften er mye tørrere om vinteren enn om sommer og høst?
Til min egen bade-sperre bidrar at badekaret står helt inntil en u-isolert murvegg, og med kulde-ras fra vinduet rett over. En meget kjølig fornøyelse - uha! I denne kuldeperioden har jeg ikke vært i bad overhodet, så nå er det på tide. - Kunne ønsket meg et luksus-bad med varmefliser i gulvet - badet mitt er definitivt begynnelsen av 60-tallet - men luksusbad er ikke innen økonomisk rekkevidde!!
Jeg har også problemer med å kose/glede meg over ting, og legge det til rette slik at det blir det.

#10 Min son är som du. Har aldrig sett honom smutsig,eller känt att han luktat illa. Tvärtom! Det som kunde vara problem,var att hinna med att tvätta! Eftersom han hade svårt att acceptera nya kläder.
Så var det stökigt vid nagelklippning,när han var liten. En parantes
Åsa

Jag har också svårt för att duscha. Jag vet om att jag borde duscha, men det blir aldrig av.
Som nu, jag borde gå och duscha, men det tar emot. Istället sätter jag upp håret i en toffs, då det oftast är håret som blir smutsigt först. Och så väntar jag någon dag till med att duscha.
Jag fattar inte varför det är så. Varannan dag måste jag duscha, men det blir aldrig av.
Men hej Emelie, vad roligt att se dig här 
Att inte vilja elller orka ta sig för att duscha kan ju ha många olika orsaker. Bl.a depression och ett neuropsykiatriskt funktionshinder som Aspergers.
För min det så tror jag att du har en svår depression, men jag tycker du ska tala med din läkare om detta. Kanske du kan få en utredning? Det vore ju bra om du misstänker ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
Kram lilla goa Emelie 

#37 Tack=)
Jo, deprimerad är jag ju. En kraftig sådan som min förra psykolog sa.
Och sen var det väl meningen att de skulle göra någon sorts utredning på mig, men får inga tider till psykologen längre.
Kram=)
min dotter har inga problem att duscha men hon skulle inte komma sig för att göra det om jag inte påminde henne…

problem o problem… tja… allt ligger i betraktarens öga 
Jag förstår inte att det ska vara sååå nödvändigt att duscha jämt o ständigt… Jag tycks ha klara problem me att komma in i duschen… o när jag väl är där så går det racerfort… tycker inte om att duscha… inte bada häller. Det är äckligt att bada badkar… man simmar ju omkring i sin egen skit
usch….
Däremot gillar jag vatten… så vattenskräck har jag inte… det är nog mest att jag tycker det är krångligt, kallt o onödigt att göra det…sååå smutsig hinner jag ju inte bli..sen tvättar jag ju mej dagligen med tvättlapp under armar o sånt….
Vill väl tillägga att jag GÖR det… men inte mer än 2 ggr i veckan…
Jag fick sån intensiv djävulsk klåda sist jag gick in i duschen så nu vågar jag inte duscha längre
Jag var nära att skinnflå mig själv
och hade jag haft något att somna bort på sa hade jag tagit det. Ska tillbaka till hud igen i februari. Får se om de kan hjälpa mig. Hoppas jag vågar duscha innan dess bara 

#41 under vintern när jag är somm torrast smörjer jag in mig en halvtimme innan jag duschar och sedan direkt efteråt, jag använder fenuril och det har faktiskt hjälpt för mig.
Ja, jag har ju en massa receptbelagda salvor. Kanske ska prova detta om jag vågar mig på ett försök igen.
Nackdelen är ju att jag har klåda hela tiden även utan vatten och det verkar bara bli värre. Stress säger läkaren på hud
Kanske blir bättre när jag börjar med Voxra?

#43 det är kanske värt ett försök, på något vis måste man ju hållla sig hyffsat ren.
Jo, man känner sig ju ganska äcklig efter ett tag, men skräcken för att behöva uppleva samma helvete igen tar överhanden 
Får väl göra mig riktigt svettig med en städning och se hur det går. Är rädd att hamna på psykakuten om jag får samma grej igen bara 

Det funkar inte med antihistaminer som klådstillande? Om du skulla knapra lite atarax innan kasnke?
jag har testat antihistaminer atarax och alla möjliga saker. Det jag däremot inte testat är smörja in mig både innan och efteråt samt att jag kanske knde ta ett par Xanor innan. Ska testa detta i morgon.
Tack söta Hanna för att du bryr dig 
BAMSEKRAM 

OT: Finns det något som är motsatsen till antihistaminer? dvs ökar histaminet i kroppen?

aspie, känns det jättehemskt när det är dags, ring psykakut/jour/psykolog eller en vän innan och berätta att jag ska duscha och mår jättedåligt jag behöver lite stöd och jag kanske behöver prata med någon efteråt eller till och med åka in akut. Ofta räcker det för mig att vara så förberedd som möjligt inför katastrofer, tryggheten i att jag vet att jag är så förberedd jag kan vara brukar klara mig genom jobbiga situationer.
Lycka till

aspie,
När min klåda var överj-vlig smorde jag in mig med olivolja stående i duschen och sen satte jag på vattnet och duschade. Det är billigt och ofarligt, inget recept behövs och det är väldigt vattenavvisande.
Värt ett försök?
>>>Malum domesticum<<<
#50: Blir man ren då? Rinner inte vatten och tvål utanpå oljan?
Vänliga hälsningar
Niklas
#50 Jo, jag har faktiskt provat det en gång, men det känns så äckligt kladdigt och då blir jag iirterad ich stressad bara av detta. Tror jag ska prova det igen ändå faktiskt.
Jag tog mod till mig och duschade igår, men använde ett speciellt schampo som jag har till mina hundar för att tvätta kroppen. Den ska stilla klåda och rekomenderas även till människor.
Luktade jag gott sen då?? Nääää, bara tjära 
Tjocka Berta är min ena hunds kennelnamn
njae, eller egentligen Big Bertha, he he he
#49 Tack Hanna för tipset. Det är inte alls omöjligt att det skulle behövas en dag om det fortsätter så här
Jag har jättesvårt att komma in i dushen. Håret kan vara hur fettigt som helst och hemskt bara jag inte luktar. Men när jag väl kommer in har jag inte så svårt förutom om jag skulle råka få en minimal del tvål i ögonen. Klarar inte av att tvätta ansiktet i duschen…urk…

Det är lite det som är tanken; att skydda huden från vattnet. Själv har jag inte använt tvål på många många år. Det går inte. Och håret oljar man ju inte in.
# 52
Ja mitt nick är faktiskt ett samarbete. Det är min hund som är Berta (lilla Berta) och jag som är andra halvan. Ha ha ha
Berta kommer på bild så fort som jag hittar kameran. Jag ska dock bespara er bild på mig.
>>>Malum domesticum<<<
Jag ska testa olivolja nästa gång, det kanske hjälper nu
Nä fy för olja i håret
Mitt hår är jag noga med 
Min hund fick namnet Big Bertha för att hon var så stor för sin ras 
Jag vill se både dig och din hund på foto, så kom igen nu 
#55: Vad jag menade var att fråga om duschen gör någon nytta ifall man hindrar vattnet från att tvätta kroppen. Blir det inte lite som att stå i duschen med regnställ?
Vänliga hälsningar
Niklas
He he he, Niklas. Regnställ i duschen 
Jag tror det går att göra sig ren ändå för det finns ju speciella oljor att tvätta sig med som man kan skaffa när man har känslig och torr hud.
Förresten, är det inte så att fett löser smuts??
Det vore ju ingen höjdare att gå in i duschen med regnställ 

# 55
Jag förstod frågan. Oljan skyddar mot vattnets uttorkande verkan.
Visst blir man blöt fast man smort in sig och visst blir man ren men oljan skyddar mot uttorkning. Istället för att skölja bort hudfettet så är det olivoljan som sköljs av och huden klarar sig bättre.
Prova en gång så får du se. Man blir mjuk och fin.
# 58
Jo idén till det fick jag när jag såg ett program om en pojke som var allergisk mot vatten(!). Hans mamma tvättade honom med olivolja.
Att duscha i regnställ låter som mycket besvär för lite resultat. Men det är klart, man slipper iaf skinklådan. ha ha ha
>>>Malum domesticum<<<
Ha ha ha, skrev du skink-lådan eller skinn-klådan *ASG* 
Man lär sig något nytt varje dag. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Idag var jag på hud igen eftersom min klåda och mina utslag inte försvunnit som överläkaren kallade stressyndrom.
Idag tog jag upp detta med vilka stora problem jag har med intensiv, djävulsk klåda då jag duschar.
Han påpekade ännu en gång med stark betoning att JAG MÅSTE SLUTA STRESSA!!!.
Ja, hur gör jag då med alla ångestdiagnoser med bl.a PTSD och depressioner och har över två års väntetid på utredning och min psykolog ville avbryta terapin eftersom jag är "för fixerad" vid en AS/DHD diagnos?
Jag ska ta upp detta med mitt PO och till läkaren på psyk. Kanske jag kan få förtur i kön på NP? Har läst och hört att den höga stressnivån jag har t.o.m kan leda till döden, eller kanske "bara" diabetes och hjärtinfarkt 
Förresten! Han rekommenderade att jag skulle smörja in kroppen med vaselin (inte olivolja eller annan olja) innan jag duschade för att lindra klådan och uttorkning.
Och Niklas! Jag frågade om man verkligen blir ren då, he he och han sa : Ja, absolut! 
Jag tycker det är rätt skönt att duscha men jag kan inte stå upp när jag gör det, jag måste sitta och duscha för annars känner jag mig naken och fryser, jag kan sitta och duscha på samma ställe ända tills jag kommer på att jag måste duscha resten av kroppen- även det gör jag sittandes. Jag känner inte heller av vid hög stråle ellerv om vattnet är kokhett så när jag kommer upp ur duschen är jag illröd på kroppen. Jag gillar inte heller att stänga av vattnet, jag fryser så mycket då så jag kan duscha säkert 1 timme. Smörjer aldrig in mig- känner mig fet då.
Bada gillar jag inte så mycket, känner mig ofräsch då. Men jag är renlig av mig (har blivit det på senare år), är jag minsta svettig så springer jag ut i duschen. Förr gjorde jag aldrig det, då fick folk påminna mig.

Sonen har haft problem med att duscha - tyckte att strålarna var obehagliga. Han väljer fortfarnde att "glömma"duschen om man inte påminner honom och när han väl duschar så är han oftast illröd efteråt. Han glömmer dock att tvätta håret. Vad gäller skolan och dusch väljer han att göra det hemma eller gå lite tidigare från lektionen så han kan duscha själv. Fram till i somras så var han väldigt försiktig med att bada också, i pool, eller sjö. havet tyckte han inte om. Han gick i till knäna och om det var andra som plaskade blev han skitarg. Han valde att gå upp ur vattnet om det var mycket stoj och plask. Nu har han äntligen funnnit glädjen i att bada med kompisarna.
#64 jag blir också alldeles illröd över hela kroppen då jag duschar, vissa partier blir nästan blå-lila tonade
, men ej då jag badar.

Mitt problem med duschandet handlar nog mest om att få "tummen ur" och samla tillräckligt med energi för att orka med pre-duschrutinerna, dvs hämta nya rena kläder, rycka till mig en handduk och klä av mig. Ofta känns den rutinen minst lika jobbig som att förbereda sig inför att gå på ett 60-årskalas. Eller nåt.
Men när jag väl STÅR i duschen är det hur skönt som helst! Fast… sen kommer NÄSTA hinder: rutinerna kring att torka sig och klä på sig.
Sammanlagt blir det alltså TVÅ jobbiga rutiner som jag måste förbereda mig inför, rent mentalt.
Sjukt, men inte helt ovanligt inom npf…
#66 Jösses så väl jag kände igen mig av det du berättade 
Ja, det känns nästan som ett oöverstigligt hinder att ta sig över bara för att duscha
Undra om det funkar att smörja sig med rapsolja också?, skulle gärna prova då jag har typ ont i huden
Min hudläkare sa att jag skulle använda vaselin och inget olja, men du kan ju prova.

Jag har provat parafinolja det har fungerat rätt bra

Skönt att höra att det finns fler knäppfall ;) Klev ur duschen för snart en timme sen och passade på att utvärdera upplevelsen i efterhand.
Som jag redan skrivit så är det de här rutinerna som ställer till mycket, men så kom jag på en sak till: Medan jag står och duschar snurrar tankarna iväg långt och jag är - trots att jag står i duschen - redan på väg att klä mig, samla ihop smutstvätt, knalla nerför trappan osv… Jag stressar så att säga iväg i tanken och bygger upp en ångest inför att avsluta duschen.
Undrar om någon slags terapi skulle funka, typ KBT… vad vet jag. Det är hur som helst riktigt jobbigt och jag ÄR ingen skitgris. Det bara blir så…

#71 men sedär… du behöver ju "bara" stanna i duschen i tankarna när du klär på dig och gå in i den samtidigt som du klär av dig. Då får du den sköna känslan hela vägen igenom. Jättesvårt men det skulle kanske fungera.

Mm, värt att ta upp med min hjärnskrynkare senare 
Lättare sagt än gjort, men du har helt klart en poäng där!

#74 jo jag vet att det är hysteriskt svårt men om det skulle lyckas så är det inte så dumt=)
Har inga problem me att dusha:d
de e ganska skönt:D
Orkar inte läsa hela tråden men jag svarar på frågan i trådstarten.
Oj det hade jag ingen aning om men jag brukar alltid klia mig efter en dusch och även om jag smörjer in mig med någon salva. River sönder mig.
#78 Välkommen i klåd-klubben 
Har man inte psykbryt innan så får man det lätta av detta

Hittade den här på nätet..kan vara intressant å läsa?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-520329/The-teenage-girl-allergic-WATER.html
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

översättning..nej ej perfekt men i alla fall…
Den tonåriga flicka som är allergisk mot vatten
Senast uppdaterad på 00:26 den 29 februari 2008
Touch Ashleigh Morris inte kan bada, blöta i ett varmt bad eller njuta av en dusch efter en stressig arbetsdag - hon är allergisk mot vatten.
Även svettning ger 19-åring på ett smärtsamt hudutslag.
Ashleigh, från Melbourne, Australien, är allergisk mot vatten av alla temperaturer, en förutsättning hon levt med sedan hon var 14.
Ashleigh, 19, har varit allergisk mot vatten för fem år
Hon lider av en extremt sällsynt hud sjukdom kallas Aquagenic urticaria - så ovanligt att bara ett fåtal fall dokumenterade i världen.
När Ashleigh blir blöt hennes kropp exploderar i ömma, kliande röda klumpar som tar ungefär två timmar att lätta.
Hon har att tvätta. Men dusch är en smärtsam erfarenhet och hon kan bara göra det i en minut i taget.
Dessa korta duschar är den enda kontakt Ashleigh har med vatten. Det enda hon inte missa den disk.
Utslagen Ashleigh blir efter att komma i kontakt med vatten är mer smärtsamt än det ser ut
"Det får mig att känna mig smutsig, men jag anser mig vara en mycket ren person, säger hon.
De flesta av oss att duscha för givet, men för Ashleigh det är en smärtsam uthållighet som ofta reducerar henne till tårar.
"Även om mina utslag är fula, och ofta ser ut som jag är sjuka, känslan är så mycket värre än det ser ut, säger hon.
"Jag kan inte gå någonstans i ca två timmar efteråt, eftersom det är så svår.
"Det har funnits många tillfällen då jag har varit så kliande har jag gjort själv blöder från repor."
Bortasett från vattenallergin är Ashleigh verkar som alla andra friska tonåring.
Hon leder ett upptaget liv studerar journalistik och PR på universitet och arbetar på ett kontor.
Men om hon blir blöt hon drar till sig oönskad uppmärksamhet.
"Folk stirrar på mig på gatan, säger Ashleigh som bor med sin mamma Louise Miller, 42.
"Efter en dusch jag stanna hemma tills det går bort, det befriar mig från bördan av att behöva förklara."
Ashleigh spenderar mycket tid att förklara sitt tillstånd eftersom få människor har hört talas om det. De flesta läkare och hudläkare har aldrig sett ett fall av det. "Många människor har inte ens tror mig när jag berätta för dem, säger Ashleigh, som knappt trodde det själv i början.
Hon utvecklade villkor för fem år sedan efter en akut fråga om tonsillit. Hon var som en stor dos av penicillin att befria henne från tonsillit men lämnade henne med ett annat problem.
"Jag plötsligt börjat få utslag när jag showered eller simmade, säger Ashleigh som används för att simma regelbundet och tillbringar mycket tid på stranden.
"Jag försökte att ignorera det men det blev gradvis värre så jag gick för att se en DERMATOLOG."
Ashleigh s DERMATOLOG, professor Rodney Sinclair, berättade för henne penicillin hade förändrat histamin i kroppen och orsakade Aquagenic urtikaria kan uppträda.
Det finns inget botemedel och ingen framgångsrik behandling för skick så situationens allvar började gryningen den 14-åriga Ashleigh.
"Jag var i misstro ett tag, men jag tidigt insåg hur allvarligt det var.
"Jag grät i ett par timmar, sedan plockade jag upp och hållas igång. Jag insåg att det var någonting jag var tvungen att leva med, säger hon.
Så Ashleigh hittat sätt att undvika vatten - Hon slutade göra idrott och något som gjorde henne svett.
Hon ser till att hon stannar i luftkonditionerade platser och har alltid ett paraply i hennes bil. Hennes familj och pojkvän i tre år, Adam, 23, är mycket gynnsamt, men hennes tillstånd är intima stunder med henne Adam lite svårt.
"Vi måste sova med ett blad mellan oss på natten, och jag kan inte gå i närheten av honom om han är svettig, säger Ashleigh.
Inte ens experterna verkar lite svävande om Aquagenic urtikaria.
Dermatologer överens om det finns ett samband med förhöjda blod histamin, men det finns andra processer i arbetet eftersom antihistamin läkemedel ger ofta ingen hjälp alls.
Nina SPORRE av den brittiska föreningen för dermatologer säger: "Det finns inte en mängd information om Aquagenic urticaria eftersom det är ytterst sällsynt.
"Vi är inte säker på hur många fall det finns i världen och vi ännu inte till fullo förstå den exakta mekanismer som utlöser weals."

Aquagenic urticaria --- heter denna allergi,googla för mera info på bla----
http://www.healthy-skin-guide.com/aquagenic-urticaria.html
kram från mig..
Läkarna tror att mina dusch/vatten problem är stressrelaterade samt att jag har extremt överkänslig hud.
Den allergisak varianten låter fruktasvärt jobbig, värre än mina problem i varje fall
Min sambo drar sig ofta för att duscha för att han tycker att det är så kallt att gå in i duschkabinen. Ibland startar jag duschen åt honom så att den är varm.

det e mycket som e stressrelaterat.jag själv användar ducsh å bad för avkoppling,eller försöker gå ner i varv.sen när jag fryser,inne från och ut.så sklettet darrar å ger igrån sig ljud..då måste jag in i ducsha HETT annars fryser jag så jag får migrän och spänner mig så jag får ont.
jag får utslag på underarmarna,nedre delen av magen och halsen när jag mår som sämst..å dom kliar som F#N…
hoppas alla här hittar just sin lösning med ducsh och bad.det e jobbigt nog som det e ändå…
krammmmmm….

jag har snabbläst o tror inte någon sagt det jag vill tillföra…
har pratat för länge sen med en som just på hösten får en våldsam klåda….hans enda teori var att han misstänkte att det är något speciellt som tillsätts i vattnet som han reagerar annorlunda på….vet inte själv om det är möjligt men det kan ju skapa en tanke… för denna person så är det just på hösten som klådan kommer o just efter att han duschat….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

# 86
Vattenverket tillsätter någonting då och då för att göra rent rören. Man kan reagera på det. Du kan ringa till ditt vattenverk och fråga när de gör rent så kan man försöka undvika vattnet då.
Jag arbetade för en man som var så aggressiv så han lyckades få vattenverket att ringa upp HONOM innan de tillsatte det som ska motverka alger m.m. Hans verksamhet var extremt beroende av kemikaliefritt vatten.
>>>Malum domesticum<<<
Hmmm, kan det bero på tillsatta kemikalier? Ja, kanske. Frågan är bara hur länge dessa kemikalier finns kvar i vattnet för mina problem är i stort sett hela året men lättare på sommaren som jag tror beror på att jag är mer svettig?