Kontaktperson?
Vad krävs för att få en kontaktperson?
och vad gör en sådan person?
tacksam för svar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

en kontakt person är som en fadder. det är olika, men man träffas 1ggr/veckan, 1ggr/månaden eller vad som passar bäst. så hittar man på oliak saker som att bara ta en fika, gå på bio m.m.
bara spendera lite tid för varandra, men även prata om det som måste pratas om.

Jag träffar min sociala kontaktperson 2ggr i månaden ungefär och sen kanske vi pratar en gång i veckan sådär.
För mig är det ett behov av att inte stänga in mig och återgå till min sociala fobi som blommar upp när jag är för mkt hemma själv, med sambon..
Jag och Pia går ut och fikar, tar en promenad och pratar rätt mkt. Vi har väldigt trevligt tillsammans. :)
En social kontaktperson är ungefär som en betald kompis. Det är inte du som betalar utan den som anlitar, dvs din stadsdelsförvaltning/kommun.
Jag vill ha en kontaktperson.. De varkar bra!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vilka har rätt till kontakperson?

Det är så olika i olika kommuner så det är svårt att svara på. Jag har svårt att tänka mig att man bara kan ringa upp sitt socialkontor och be om en kontaktperon ådär. Man bör nog vara inne i det systemet gissar jag.
Jag var kontaktperson till en kille med både fysiska och psykiska funktionshinder. Men jag behövdes egentligen inte. Han klarade av de sociala bitarna bra själv tyckte jag så jag blev onödig! Så kan det gå.
pEr