Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 1527 ggr
Svea-
0

mått vid matlagning m.m.

jag har aldrig fått lära mig det här med mått osv vid matlagning å bakning…har problem med siffror å bokstäver ändå…

så jag har lärt mig med tiden.. hur mycket av det å det..jag går på känn kan man säga.. samma sak när jag kokar ägg.. jag går på känslan.. å det funkar bra..

hur e det för er?

mitt problem e i alla fall å koka pasta å ris..ojojo..för mycket eller ojojoj för lite,,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

hmm.. Jag frågar jämt syrran (som är typ 2 år yngre) om det är en matsked eller tesked och allt vad det nu heter!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Svea-
0

heheheh…mmm… jag e ju vuxen eligtmitt leg så jag ska ju veta…hahahahah…men men….det blir som det MASSOR AV PASTA Å RIS!

Emaljoh4
0

hhihi

linhof
0

koka ägg gör jag på känsla: koka upp vattnet med äggen i…stäng av plattan o låt kastrullen vara kvar…. när du väl minns att du kokar ägg…. ställ kastrullåbäket i vasken o spola kallt vatten en bra stund…skala gärna äggen under rinnande kallt vatten me… perfekta ägg Skrattande

pastan slänger jag i när vattnet nästan kokar…. o efter en stund tar jag upp en spagetti o kastar på köksluckan…. klibbar den fast en liten stund o så att säga stannar kvar….då e det klart! Skrattande trillar den av på stört kan man koka en sväng till….

makaroner smakar ja på…när de fortfarande är liiite hårda åker de av… sköljs ur o hamnar i kastrullen igen med locket på, på bordet… o innan hela familjen sitter tillsammans så har makaronerna blivit klara (av värmen)Skrattande

När det gäller ris så använder jag basmati eller jasminris… häller i en för ögat lagom mängd ris i kastrullen… sätter min pekfingertopp mot riset o spolar upp vatten så det når mittenleden på mitt finger…. kokar upp vattnet o sänker till 3 an… kokar utan lock tills vattnet är borta… viola! färdigt Skrattande

Froddel
0

#4 Men Linhof, det måste bli väldigt kladdigt på dina skåpsluckor väl?Förvånad

När jag kokar pasta gör jag så hela grannskapet skulle kunna få mat på bordet. Det är så svårt att måtta just pasta, ris däremot står ju på paketet.

linhof
0

froddel! knastratt! Det finns faktiskt en uppfinning som heter disktrasa FlörtTungan ute

TjockaBerta
0

Vilket fantastiskt recept på kokt ägg. Det ska jag börja tillämpa. Låter som idiotsäkert mot torrkokning eller stormkokning.

Javisstja! Äggen!

Pastan har jag lärt mig som du att kasta i väggen.

Här har du ytterligare ett kanontips. Stekpannan är färdig att användas då man spottar (stänk alltså) och det fräser upp på en gång. Alternativt någon droppe vatten på fingret.

# 5

Svårt att måtta pasta! och då har jag ändå Tupperwares exellenta pasta mått. Sen tar jag lite till för säkerhets skull för det ser så lite ut!

>>>Malum domesticum<<<

linhof
0

#7 lägg i äggen från början o i kallt vatten. när det har kokat upp o kokat ett par sekunder…DÅ ska du stänga av……annars så slutar det koka me en gång… sen funkar det bara på medelstora ägg…

Jag har kokat mina så de sista 10 åren…innan det så vete 17 hur mycket ägg jag förstört….o fått kasta!

Froddel
0

#6 Tungan ute ja, jag vet jag skoja lite med dig bara…fast såna är ju så snuskiga!

Emaljoh4
0

#9 Ja, om man byter vart tio:nde år så! Flört

Froddel
0

Näe hurru duTungan ute, jag byter ofta här hemma men jag tycker de är äckliga ändå! En riktig bakteriehärd, uäk! (ja ok, jag har lite bacillskräck faktiskt)

Svea-
0

Tupperwares .. e dom inte väldigt dyra? om inte var köper jag såna mått.. å andra såna smarta LÄTTFÖRSTÅLIGA mått? sånt känns som om jag ska införskaffa…

annars har jag inge knep för övrigt..min känsla för lagom,klart,smak osv är väl utvecklat…heheheheh..kokar ägg .. ja då frågar jag..löstkost,hårdkokt osv.. sen blir det bara jättebra..vet ej hur om nån frågar,,men jag vet bara!!

TjockaBerta
0

Jo, det var dyrt men jag kan förvara spagettin stående i skåpet och måttet är inbyggt i locket. Kan tilläggas att jag haft burken i 20 år och att den är utbytt en gång på livstidsgarantin som Tupperware lämnar på allt.

Det finns enklare varianter av mått i såna affärer som säljer köksgrejer. Någon slags ring som man kan mäta med. De är nog itne så dyra.

Men trots mått och allt så kokar jag fortfarande för mycket spagetti.

>>>Malum domesticum<<<

Svea-
0

okej,,,ska kika på tupperw grejor då..om dom nu lämnar sån garanti så…ja…det går ju ej å gnälla då..

att du kokar för mycket förstår jag..men som nån dag denna vecka var jag stressad å försenad hem allt var kaos…å jag skulle koka spagetti till 3 vuxna å 1 " barn " ..det blev så mycket spagetti så jag kan utfodra en hel högstaium skola…å det känns onödigt mycket,,,

tack för tips…kollar upp det snart…