Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6032 ggr
Emaljoh4
0

får ont i handen..

Fick ett frågeforulär av skolläkaren om ADHD som jag skulle fylla i… På en av frågorna/påståenderna stod det "jag får ont i handen när jag har skrivit länge"… (antagligen med en vanlig penna?)..

Har det nåt med ADHD/ADD att göra?

tacksam för svar

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Froddel
0

Det låter ju himla konstigt tycker jag, vem som helst kan väl få ont i handen när man skrivit ett tag. Själv får jag ont när jag skriver och det behöver inte ta lång tid innan det känns, ibland får jag nästan kramp, men det beror på att jag håller i pennan så hårt och spänner mig hela tiden….men att det är speciellt för ADHD har jag svårt att tro. Men jag kan ju faktiskt ha fel…

Puhlo
0

Jag håller med froddel. När jag var yngre så var det jättevanligt för mig att få ont i högerhanden (den jag skriver med) för att jag höll så hårt i pennan för att få rätt koordination på det jag ville skriva och det pennan ville skriva. :)

Svea-
0

höll stenhårt i pennansom liten.. i dag gör jag väl samma sak men kan komma på mig själv… jag får en djup grop i fingret jag tycker emot…ser knasigt ut.. men men… jag skriver ej allt för ofta å länge längre..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
0

Har för mig att jag läst någonstans att det är typiskt för de med ADHD att hålla hårt och fel med pennan. Har dock aldrig tänkt på hur jag håller i pennan. Däremot får jag lätt skrivkramp

[YlvaP]
0

Jag håller också stenhårt i en penna när jag skriver. Pekfingret brukade vika sig när jag var yngre.

Emaljoh4
0

Men strecket blir ju så svagt om man inte trycker hårt ju! Förvånad

Mysan59
0

Vilken konstig fråga. Den känner jag inte igen, men jag kan ju ha glömt förstås…

Men det kan nog stämma som aspie säger, att ADHD:are håller pennorna hårt. Själv får jag ont i handen, men så har jag iofs ont i båda händerna… Så jag vet inte vad det beror på.

linhof
0

det är en konstig fråga…alla får skrivkramp!

men det är oxå en vettig fråga: för som aspie säger: vi med NPF håller ofta hårt och fel med pennan och får således skrivkramp fortare än andra

om jag skall skriva mkt så brukar jag lägga pennan mellan pek o långfinger (uppepå)och håller med tumme/pek o långfinger vid toppen(skrivdelen)…. krävs lite feppel innan man kommer på hur man ska hålla…MEN! när man gjort det är det en avslappnad och skön pennfattning Glad

Froddel
0

Begriper inte alls hur du håller pennanObestämd…eller jo kanske, måste testa…

Emaljoh4
0

Fattar inte heller Froddel, så då är vi 2 Skrattande

linhof
0

ska se om ja kan ta ett foto o lägga in då

Emaljoh4
0

#11 Bilder är alltid kul! (:

Svea-
0

jaha,,,jag håller oxå pennan knasigt tror jag..har ju aldrig tänkt på det.. bara lärare i skolan som visar hur aman ska hålla å försökt å ändra .. men jaa.. det har ej gått alls…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

HannaM
0

Handlar det inte lite om motoriken? Att man helt enkelt har svårt att anpassa? Jag har läst om det flera gånger, kan inte komma på var men det skulle tydligen vara vanligare vid ADHD, att man liksom håller för hårt i små saker som typ pennor eller om man ägnar sig åt handarbete och sånt.

MariannE11
0

konstigt tycker då jag utan diagnos….borde väl dessutom vara individuellt för om man är van att hålla pennan hårdare så borde man väl vänja sej vid det….själv får jag skrivkramp då och då…men hos mej så är det nog det att när jag kommer igång att skriva så skriver jag länge…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

linhof
0

hannaM det är nog det att en del av "oss" har svårt att anpassa trycket i handen…hårt/löst… typ…