AMPS?
Nu babblar jag ur mig lite här.
Sitter och väntar på arbetsteraputen som ska komma och titta på när jag dammsuger & bäddar en säng… kommer inte ihåg vad det heter, AMPS bedömning kanske?
Känner mig pytteliten, jag vet ju hur man dammsuger.. och bäddar en säng. Och även om jag förstår varför, så är det riktigt jobbigt.
Någon annan som gjort samma sak? Hur "gick" det för er? Vet bara att hon ska pränta in massa siffror i ett program & sen få fram ett värde.
Vad tycker ni som gjort detta om själva bedömningen, stämmer det?

näääääää…såt har har jag ej gjort.. tror ej ens jag hört talas om det.. snälla berätta mera sen hur det det och allt annat..
hoppas någon annan kan svara dig..
ha en bra dag…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#1 Nu har jag precis gjort klart den, vet dock inte mer om den för det. :) Jag fick bädda sängen och dammsuga ett rum, medan hon tittar på och skriver… hon fyller tydligen i olika siffror på hur koncentrerad man är, utthållighet, hur man planerar det man ska göra osv.
Får sen svaren nästa gång vi ses…
Hela grejen kändes jätte underlig, men nu är det över iaf.

okej… va duktig du e som kämpat på i dag då.. dessutom med någon som glor på en å klottrar på ett papper..pust…
ha en fortsatt bra dag..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#3 Tack så mycket. :) Det värmde.
Ha en jätte bra dag du med.

hum, är det bara jag som skulle vara så fokuserad på att visa att jag kan att jag skulle göra det hundra gnger mer koncentrerat bara för att någon tittar på mig=)
#5 Nej, jag håller med dig, tror aldrig jag dammsugit ett rum så "snyggt" innan :) Men tydligen är det något som dom vill ha gjort.

#1 detta kallar jag inte babbel… relevant till detta forumet! Intressant att damsuga, vi brukar prova med våra brukare om de kan hjälpa till med städ mat mm mm, men de är ju på en mycket "lägre" nivå (fy det lät illa) att testas för sånt hoppas jag ej kommer på min ev. utredning!!! Skulle va otroligt spånnande höra svaren sedan!

När gör man en sån här rolig övning? Alltså i vilket sammanhang? Typ utredningen eller är det om det är något annat som ska bedömas? Rätt till hemhjälpt eller?

En gång skulle jag sitta och skriva för hand medan en person stod och såg på för att bedöma min arbetsförmåga??? Tror snarare att det gav en bild av hur jag klarar att skriva för hand. Snurrigt!
Jag tror att man skärper till sig om någon sitter och antecknar hur man arbetar. Det är ju ingen naturlig situation direkt. Då är man ju fokuserad på uppgiften. Problemet är väl när ingen sitter och antecknar.Då är det svårt att komma till skott, eller hur?
>>>Malum domesticum<<<
Aldrig hört talas om. Utom när jag fick göra detta på Huddinge Sjukhus när jag gick på dagrehabilitering där, nån gång början av 90-talet.
Men då var det för att dom skulle utvärdera hur jag städade och så, för och se om det berodde på min värk, det hade inget med adhd:n att göra…
#8 Amps bedömningen ingår i typ den första "lilla" utredningen för ADHD vad jag har förstått, jag har inte påbörjat den hos en psykolog utan började hos en arbetsteraput där jag först fick massa frågor om hur vardagen fungerar osv och sen är det den här AMPS bedömningen, det handlar inte om ifall jag kan bädda en säng eller dammsuga ett rum, utan jag fick själv välja sådana sysslor som jag verkligen kan och sedan så bedömer dom koncentrationen under tiden som jag gör något och hur jag planerar arbetet. Det har inget att göra med att jag skulle behöva hjälp med att städa eller något liknande. Jag städar så det räcker och blir över. ;)

#11 Jaha, såpass, men det verkar ju bara vara för en del då? Eller så var det jag som var undantag som inte fick göra det. Kanske skiljer sig från olika landsting..
#12 Kan nog absolut handla om att det är olika i olika landsting.

#13 Konstigt egentligen, det är ju samma diagnos dom utreder för. Jag gjorde inget mer praktiskt, eller alltså, lägga pussel och rita bilder men inget man gör i vardagslivet om man säger så. Det känns som att man kan få ännu mer kött på benen om hur man själv fungerar när man får göra sånt också. Vilket landsting tillhör du?