Arbete?
Har hört en massa om att Bokstavsfolk passar bättre inom vissa arbeten.
Vad arbetar ni med?
Jag arbetar på förskola.

För närvarande arbetar jag med mig själv så jag ska kunna komma ut i arbete men jag hoppas i framtiden kunna jobba med djur på något sätt.

är nog väldigt individullet.. men jag är som # 1 jobbar på / med mig själv å hoppas få jobbar med djur å ej för myckket männskor…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Är Undersköterska på ett äldreboende….
Hade passat bättre på akuten…. då jag har en förmåga att palla akutsituationer…o fatta snabba beslut 
Eller ambulansen… hade vart perfekt för mej…

Jobbar på ett korttidsboende o fritids för funktionshindrade ungdomar. Lite för mycket planering o pappersarbete tyvärr…men jag trivs o arbetskompisarna med mig. Håller på att utbilda mig till Keramiker o har som mål att ha inkomster med det 50%.. efterssom jag inte kan sluta får jag mycket gjort i verkstaden när jag är där!

#5mmm inte är det lätt inte… har påbörjat plugga in matte o svenska för ssk utbildning… men klarar inte av det. efter 1 års fight med att få min lärare i svenska att fatta va mitt problem var…. så kom hon på när d var 2 veckor kvar, att det mesta fanns på cd…. människa!
Hon hade kunnat spara mej en hel del svett o tårar…
men snart så ska jag ge mej på det igen…. jag SKA blissk!!! o det finns ju daisy skivor o allt möjligt som hjälpmedel….
men det blir nog att jag få läsa på halvfart…
Jag jobbar i en matbutik och som kassörska. När jag har mina uppåt-perioder (har bipolär) så bara älskar jag mitt jobb för jag vet att jag är bäst och snabb och klarar massor. Men för det mesta tycker jag att det är jobbigt. Folk som tittar på en och genast så börjar tankar att fara om att dom inte gillar mig och den pratar med någon annan och sen är allt i rullning och jag mår dåligt.
Skall till ams imorgon och förhoppningsvis så kanske dom kan hjälpa mig med ett arbete som är mer anpassat för mig.

o förresten…varför kan man inte vara en "konstig" sköterska??
jag e helkonstig och har blivit uppmuntrad av min chef, av ssk och arbetskamrater att läsa till ssk. de tycker att jag slösar med mina gåvor (specialintresse: medecin) till o med av doktorn på bygget jag jobbar tycker jag ska plugga vidare..fast han tyckte jag skulle bli doktor! Att jag hade så mycket kunskap att jag redan var halvvägs där! *stolt o mallig*
Problemet är just att sitta still…o plugga… har nollsjälvdiciplin…
men konstig…det är bara ett plus i kanten… kan ju inte vara klok i en värld full av knasbollar 
#10 Hahhaha! Sitta still är tråkigt.. Spec när rektorn håller sitt åååårliga tal! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#11 mmm skolavslutningar e inte det mest roliga ….*bla, bla, bla*
#10 Så sant så sant! För mig handlar det mer om att jag måste orka fysiskt och psykiskt. Som det är nu blir jag oändligt trött efter 2 dagars social kontakt, och måste vila från människor under några dagar. Men vem vet. Kanske det kan bli bättre. För jag har också ett starkt intensivt intresse för medicin. Försökte läsa upp till uska via ett jobb, och hade bra resultat på betygen. Var såå intressant. Bara slukade allt. Men min kropp orkade..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#13 du får lösa det som jag då
nattjobb… minimal personkontakt= knappt några arbetskamrater att komma i konflikt med och man lägger energin där den behövs mest. Hos patienterna/vårdtagarna 
Man orkar sååå mycket mer då

#15 när jag jobbade dan var jag konstant trött… hade nog kunnat sova jämnt om jag hade fått… men sen jag började natten för 5 år sedan så sover jag 5-6 timmar bara…o mår prima! min aktiva o kreativa tid är på natten, så det passade mej utmärkt 
#16 Bra att det finns alternativ för alla!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#17 och 18 ja visst är det
kruxet är att man skall hitta sin grej… men när man gjort det så är det bara att tuta o köra 

Ni som vill läsa till SSK kan läsa det på högskola/universitet även på halvfart även om det står att den bara bedrivs på heltid. Då ska man vända sig till studievägledaren och/eller koordinatorn (den som har hand om de med olika funktionshinder). Visserligen läser man lite längre än de andra, men det viktigaste är ju att man orkar med.
Jag t ex fick (innan jag hoppade av) beviljat förlängd tentatid samt en elev från årskursen över som skulle hjälpa mig med att sålla i all information man fick samt reda ut vad det var som var viktigast att fokusera på. Sen finns det även hjälp att få handdatorer och böcker inlästa på skivor etc etc.
Lite tips bara för er som vill
(har man inte ett intyg påatt man tex har ADHD el. dylikt så räcker det med ett läkarintyg som styrker att man tex mår dåligt, har koncentrationssvårighetr, ökad trötthet mm)

#20 tackar froddel för infon
den är värdefull…