Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 1358 ggr
MariannE11
0

vad är viktigast på ditt rum?

jag har en dotter med AS som är absolut för sällan hos mej. Vill att hon ska få bestämma själv hur hennes rum hos mej ska se ut. Men hon klarar det inte. Vad på ditt rum är viktigt för dej? Vad är mindre viktigt? Vilka färger gillar du? Min dotter gillar datorn mest och att läsa och rita. Tacksam för att få lite tips o råd för snart tror jag att jag får planera rummet själv. Iaf väggarna till att börja med.

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Svea-
0

Läs på lite om hur färger påverkar oss…å välj en färg som är " rätt " för henne.En fondvägg med nått hon verkligen gillar/tycker är vackert!Och bra / lätt tillgängliga lådor osv så det blir lätt att hålla ordning å reda på saker å ting.. det brukar underlätta.

jaa..lite ideer från mig..i alla fall..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

MariannE11
0

var kan jag lära mej om hur färger påverkar?…har för mej att det förslaget jag fick av min dotter var någon grå nyans, vinröd o en färg jag inte minns…

ska kanske dessutom säga att dottern är drygt 17… kan ju underlätta liiiiiiiiiiiiiiiiite…..Skäms

Svea-
0

http://paranormal.se/topic/farg.html

finns massor å läsa om färgerna påvekarn på oss…men denna sida kanske kan hjälpa…

mmm…17 bast…nice min äldsta e 16 …

HannaM
0

#2 Åh.. vinröd vägg med något mönster eller någon form av.. hum ja något i grått, tror det kan bli jättefint. Annars är väl rött en sån färg som ska vara lite uppiggande? Vet dock inte hur det är när det blir vinrött…

MariannE11
0

att jag inte kan minnas den tredje färgen…*mutter*….tror det KANSKE var svart… eller så var den gråa färgen rätt mörk..

vi har inte gjort så mycket åt vår bostad men jag tänkte att om den ORANGA färgen från väggen försvann så skulle det bli mer trivsamt kanske…..hon har ett stort skrivbord i rummet som är rätt litet.. kanske 9 kvadrat….men eftersom hon gillar att rita så är ju gott om plats…

HannaM
0

Eller en vinröd vägg med gråmålad hylla framför, utan bakstycke då så man ser den fina färgen igenom, typ som ikeas expedit, fast jag vet inte om den finns i grått. Där kan man ställa allt möjligt. Bra ljus över skrivbordet låter ju inte dumt om hon gillar att rita.

linhof
0

Man bör inte ha kalla färger i ett sovrum  tex…

Blått kan vara stressande, grönt har en lugnande effekt och rosa o lila ska förstärka sexlivet… vilket jag inte begriper! Har rosa o lila sovrum o HATAR färgerna…

men i alla fall… färger med röda pigment är lugnande och man sover bra, färger med blåa pigment kan göra en stressad…

TjockaBerta
0

# Precís så hade min dotter. Hon ville ha "mörkvitt" som hon sa. Jag hittade en gråaktig tapet och sen samma tapet i vinrött. Jättesnyggt med vinröda gardiner i samma nyans. Tänk på att det röda är känsligt. Varje litet märke eller repa syns så försök ha det ljusa närmast sängen om det går. Vi matchade med möbler i grå och röd laminat från Det Stora Möbel Varuhuset Med Platta Paket.

>>>Malum domesticum<<<

Puhlo
0

I mitt och sambons sovrum är det mörkt vinrött. Det ger en riktigt svart känsla när det är nerdragen rullgardin och släckt i taket, och en härligt varm känsla när det är mysbelysning och sist men inte minst, en -hemtrevlig- känsla av ombonat när det är tänt.

Vi är så nöjda med den färgen att vi har bestämt oss för samma i nästa lägenhet. :)

Jag har supersupersvårt för orange/aprikos-färg på väggarna, det får mig att må illa och tänka sjukhus. Jag har många vänner med NPF som konstigt nog känner likadant!

[aspie]
0

Påverkas man av färger på samma sätt som en NT när man har AS?

Min dotter har ju AS och har ofta valt mörka dystra färger men sen kommit på att det gör henne deprimerad. Hon vill oxå har ljust i rummet med alla lampor tända.

Jag är tvärtom och vill sitta utan tända lampor för att ljuset bländar mig. Vill ha varma färger i mina rum men inte för mörka. Är ej utredd ännu så inte vet jag om jag har AS heller. Visst ja, jag verkligen HATAR mönstarde tapeter, speciellt de där fula medaljongtaperterna som börjat bli poppis igen. De stor mönstrade tapeterna ger mig ångest och jag blir hyperstressad av det.

Det är nog riktigt olika från person till person med AS hur de vill ha det.

Svea-
0

vet ej hur våra olika diagnoser påvekar oss med denna färg-påvekan .. men jag upplever att på mig å dottern så är det ungefär som det står… å jag vill inte varva upp mer än vanligt å absolut inte varva upp henne mera!

nått visst mönster går bra.. för mig men ej som du skriver.. medaljobger,galna färger med jaa..äähh,,neej..jag blir stressad å mår skit av såna tapeter.

jag tycker däremot om en fondvägg med en enkel vägg text på…det e vackret..lagom…osv osv..

jag har jobbat som spec-peg-ass och vi inredda aldrig rummen som vi hade till barnen i stakra färger å mönster.lungt fint mjukt.. sen kunde vi ha färgklickar på kuddar gardiner osv..å det kan mn ju lätt byta ut.. jobbigt å måla om ett rum ett par ggr i veckan..

[aspie]
0

Ja, färgerna på textilierna är ju betydligt lättare att byta ut. Bättre att ha nåt neutralt på väggarna då kanske?

Svea-
0

jo…neutralt e väl kankske bäst..i alla fall när jag jobbade..

MariannE11
0

jag är nog en hemsk mamma för jag fullkomligt älskar blått blått blått… spelar ingen roll vad det är.. till mitt försvar får jag säga att allting inte blivit blått… än iaf….Foten i munnen

tack för alla fina tips ni kommer in med…..så kul att höra hur ni tänker…

ju mer jag funderar på detta med färger dess mer fascinerande är det….funderar på varför hennes rullgardin alltid är nere hos hennes pappa och att fönstret alltid är på vid gavel året runt…..tror hon känner sej mer avskärmad med rullgardinen nere men det ger ju samtidigt mera mörker….tror hon har rätt ljusa tapeter i sitt rum där… kanske randiga med en slags lila ton….jag var tvungen att springa upp o kolla rullgardinen här…. den är mörkblå…

vinrött låter fint…..kan säga själv att jag inte gillar så mönstrade tapeter….å så är jag sådär typiskt svensk(?) att jag vill ha ljusa tapeter…kan säga att jag inte gillar hennes oranga tapeter alls….men jag lovar att hon ska få slippa blått…..

HannaM
0

Äh neutralt på väggarna är tråkigt.. visst kan man ändra med textilier men det är lite fegt=) Mina föräldrar kör på den men det blir inte samma sak med en röd soffa och en röd matta som att måla väggen röd.

[aspie]
0

Min favvofärg är någon slags vin-rost-röd. Svårt att förklara riktigt. Men om man har netrala färger på alla utom en eller två väggar så kan det ju bli lite spännande.

Sen kan man ju dela av väggen på mitten med olika färger. Alltså nedre halvan i en färg och den övre i annan färg, med eller utan mönster

En del tapet och färgaffärer har ju som man kan kolla på cd eller hemsida olika förslag på rum och ideér. Kolla upp hemsidorna så kanske du kan få några ideér eller ring "Roomservice" så får du och dottern vara med i tv och skoja med Mattias och Jhonny Tungan ute

Svea-
0

just det där med fönstret…att man vill ha nerdraget men ändå inte å in luft osv..så e jag med..men jag har börjat lösa det med sk fönsterfilm,på vissa fönster såsom mitt sovrum ska jag köpa en fönsterfilm till hela fönstert.men till köket å varddagrum osv köper jag så det går upp över halva fönstret..det känns jättebra…det blir ljust å fint,men insynskyddat..jag känner mig tryggare å ej uttittad…

TjockaBerta
0

Mitt barn med diagnos var så extremt morgontrött för några år sedan, och är fortfarande. För att dagen skulle mjukstarta valde jag mjuka milda gula och oranga nyanser. Väldigt vackert och genomtänkt. när h*n vaknade såg h*n alla lugna färger och somnade genast om igen. Längre fram förstod jag att jag skulle valt iskallt och blått eller något annat för att få liv i barnet.

Färger lär ju påverka puls och psyke. Nu har jag lila, två barn grått och ett barn ljusblått. Resten är ljust olivgrönt.

>>>Malum domesticum<<<

Puhlo
0

Aspie: Bäst att du inte kommer hem till mig då, för då kommer du ockupera sovrummet och aldrig vilja lämna det! :D

[aspie]
0

#19 Vaddå, har du rost-vin-röd färg där eller? Skrattande Kan du inte lägga in en bild så jag får se.

Puhlo
0

aspie: när jag inte har lika mkt för händer, så absolut. :)

[aspie]
0

#21 Blev ju riktigt nyfiken nu ju Tungan uteSkrattande

Noeli
0

Jag säjer; lugna färger på väggarna och en skön säng med lika sköna kuddar. Å ett lagomt stort bord att filosofera vid…

Låt henne sen välja sänglakan. Då gör det inte så mycket om dom är "fel", färggranna eller så. Värre är det om du målar rummet i färger som hon kan t.ex. tröttna på eller bli arg av… :)

Lycka till!

MariannE11
0

tack för era förslag o tips… fönsterfilm låter ju kanonbra… funderar mycket på vinrött o grått… måste grubbla ett tag till för rummet är inte stort…..ca 2,40*4 meter kanske…. o ena kortsidan har dörr o den andra fönster… vill att rummet ska se större ut än det är….

Svea-
0

det finns ju miljoner sätt…ääähhh.. jag själv funderar till å från vad jag ska hitta på i hemmet mitt..man kan ev maila typ dom här å fråga ang hur man gör för att rummet ska se större ut…

lycka till i alla fall.. hoppas det blir jättebäst..

barbabok
0

åhh jag ÄLSKAR starka färger. Just nu vill jag ha ceris och orange i mitt sovrum, eller mörk djuplila. Älskar glittriga saker, har smak som en femåring…Min man tror att jag var en skata i mitt förra liv Tungan ute

Min dotter är lite lika men vill ha en lugn pärlemorvit med lite glans i , kan nog funka. Till det kan man ha färgstarka kuddar och lull lul, som Simon brukar sägalFlört

[aspie]
0

#26 Ha ha ha, så du var en skata i ditt förra liv Skrattande

Pärlemorvit med lite glans i låter jättefint tycker jagFlört

[YlvaP]
0

Nä jag gillar svart och cerise eller sådär lite mörkare rosa. Men mest svart just nu. Vet inte varför.

Men jag skall väl svara på frågan. Min viktigaste grej måste vara sängen. Den måste vara perfekt och ha en perfekt kudde. Lagom hård men ändå mjuk. Skall alltså inte bli platt på typ två sekunder. Hatar sånt.

Sen måste jag ha en nattduksbord som jag kan ha mina privata saker i och kunna lägga min bok där och sen en klocka samt mobilen på.

Emaljoh4
0

Det viktigaste i mitt rum är hunden som brukar ligga där.. annars är det mig själv! Flört haha, skojja bara, men blommorna på mitt rum som jag har planterat gillar jag..

sen alla hundtidningar… och får inte glömma cd skivorna, och radion, ooo….oooch…. ehh…. *hjärnstopp*….. mitt rum helt enkelt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.