Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1544 ggr
Lostlie
0

begränsad, men inte hindrad

ADHD.

Det finns nog egentligen ingenting jag INTE KAN göra. Det är bara frågan om vad det är värt.

Jag kan nog säkert klara tre barn och heltidsjobb som många andra människor, men bara under en kort tid…

Jag kan säkert läsa till läkare.. men jag kommer nog ha bränt ut mig efter de två första veckorna.

Jag skulle säkert klara vad som helst, men bara under en microsekund….

På så sätt blir jag på sätt och vis "funktionshindrad", fast jag vill helst kalla det "annorlunda fungerande"…

Och ett annat problem är ju när andra mäniskor ser att man "kan"… och när man bryter ihop tror de att det handlar om lathet eller något….

Som på mitt jobb… jag drev och drev, hade tusen bra ideer och det genomfördes en hel del förbättringar. Nu orkar jag ingenting. All energi är förbrukad. Ingen fattar någonting… "du kan ju, du är ju så duktig".

"duktig" har blivit min främsta fiende.

Jag kan inte jämn-fördela min energi… Den förmågan verkar det faktiskt som om jag saknar….

Lostlie
0

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta inlägg… men jag vill tillägga att ADHD är så mycket mer än bara det som tas upp i diagnoskriterierna.

Många människor läser kriterierna och säger "åh, det där har ju varje människa!!"

Hyperaktivitet, imuplsivitet och koncentrationssvårigheter…. ja… det har nog de flesta problem med i bland… men ADHD är så mycket mer än bara det!

För mig är ADHD främst problem med motivation, annorlunda dygnsrytm, problem med mat och dåligt tålamod…. och det ska tilläggas att dessa problem är av den art att jag har otroligt svårt att styra det medvetet.

Alla människor med NPF är ju så otroligt olika varandra, symptomen blir ju så olika från person till person…

Någon annan som vill tillägga något? Hur ter sig ADHD eller Aspergers för just dig?

[aspie]
0

Åhh, så sant och så bra skrivet av dig Lostlie. Känner så väl igen mig i det du skriver.

Du som är så duktig eller du som är så glad, Bläää! sånt orkar man inte höra precis.

Du duger precis som du är. Jag tycker du är jättebra Flört

KRAM

Lostlie
0

Tack Aspie! Det samma!! bamse bamse KRAAAAAAMMMGlad!!

Jag har under några månader försökt få min krop och själ i balans igen. Lära mig acceptera mig själv och det har gått fort! Mycket tack vare alla er här på iFokus! Att ha likasinnade att "prata" med när man kan och orkar, hjälper otroligt!

TACK ALLA!

Tack Aspie, du är med jättebra!!! Önskar dig allt gott!!

[aspie]
0

Hur har du burit dig åt för att få kropp och själ i balans? Förvånad

Håller med om att det är gött att kunna prata med likasinnade, det finns ju inga andra som förstår.

Allt gott till dig oxå och KRAM Flört

Lostlie
0

hmm… tja, är ju kanske inte helt i balans… men det jag menar är att jag tycker om mig själv på ett annat sätt nu.

Jag tycker inte längre att jag är värdelös eller dålig eller att jag inte kan någonting.

Det har mycket med att göra att jag har blivit "lyssnad på", någon har hört mig och någon har förstått utan att säga "du ser inte ut att ha ADHD" eller "du som är så duktig"….

Om någon säger så i dag så kan jag skaka av mig det utan att må jättedåligt i flera dagar. Att äntligen ha fått ett namn på mitt tillstånd och bara varit positivt! Det är positivt med en diagnos!

Det rätta ordvalet är nog att jag känner mig mer "till freds" nu…

Jag mår fortfarande relativt dåligt emellanåt, men jag hatar inte lika intensivt längre.

Hoppas du förstår vad jag menar…

[aspie]
0

Jadå, jag förstår hur du menar nu Flört

Hoppas jag oxå kommer att känna mig tillfreds med mig själv snart.

Lostlie
0

Det hoppas jag med att du får!!

Håller tummarna!

Kram

[aspie]
0

#7 Tack Lostlie Skrattande KRAM tebax igen

Svea-
0

känner igen mig så väl i det du / ni skriver. var i dag på möte med AF & FK ang jobbträning m.m nu inom en snar framtid.. jag e totalt livrädd för att ingen ska förstå att jag orkar å kan en kort stund/tag.. å jag e bra å duktig.. men snälla om ingen förstår mig kommer det bli som på alla andra jobb,,jag jobbar ihjäl mig driver på kommer med idder å genomför saker å ting.. sen säger det PANG!! å då står alla där å hajjar ingenting å dom är allt annat än tillmötesgående eller ens humana i sitt tänkande!!..

då blir det ett till misslyckande i mitt liv.. om å om igen.. det tär på en å man orkar ej mera sen då.. jajaj kram på er…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.