Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 2521 ggr
skorpion-petra
0

min son har Adhd/Asp. jag är hjälplös!!!

min son är 7,5 år och varje dag är en jättekamp. han bråkar om allt, han ska bara gå i jogging, sova med kläderna på,inte duscha, ibland inte gå till skolan eller fritids, han hatar regler och när nån säger åt honom då slår han bakut,vägra gå utanför dörren, vill bara sitta inne vid tv´n eller datorn, hetsäter om han inte tar sin Concerta 18 mg, sover inte för dt är tråkigt, vägra gå upp ibland, springer iväg från skolan hem,trotsar och ja allt….. 

vi har kontakt med BUP och HAB men vad hjälper det, allt han får är medecin mot ADHD´n.  han är jätteorolig,rädd för ALLT!!! precis allt!!!!! Dt minsta lilla ljud hoppar han högt och får panik på kvällarna, är vi ute o han hör nån smäll så tror han dt är krig och får panik, han tror dt kommer bomber och massa annat här, vägrat gå på kalas i flera år, leker inte med nån, hatar idrott och att vara med i grupper, hatar nya saker, ja dt finns massor att räkna upp.

våra liv är helt låsta för han tar över allt. vet inte vad vi ska göra längre, allt är hopplöst. ska dt vara så här? hur har ni dt med era barn med Adhd/Asp???? skulle vara kul att veta. Berätta gärna.

kram på er!!!

[aspie]
0

Jag har två böcker att rekomendera dig att läsa den första är av AS-experten Tony Attwood Den kompletta guiden till Aspergers syndrom

Den andra boken som jag läser just nu har en massa bra tips (liksom Attwood) till dig som förälder som har en son med AS. Den är skriven av några proffs och heter Gång på gång

Böcker är ju så dyra att köpa men kolla med bibblan. Det finns mycket mer att läsa om barn och AS. Vill du ha fler tips så säg bara till

HannaM
0

Det låter inte ett dugg kul. Jag hoppas någon annan förälder med barn härinne kan ha något tips. Bara rent spontant så låter det som ni skulle behöva någon form av avlastning så ni får chans att vila ut någon gång.

[aspie]
0

Samma strul som det var med min dotter när hon var liten och i tonåren. Det är mer eller mindre ett helvete

Lostlie
0

Hej! Min son är i ungefär samma ålder som din pojk och han har AS. Vi har även en dotter som är några år äldre, som är svår att ställa diagnos på (troligtvis ADHD och AS drag). Jag känner igen mycket av det du berättar.

Jag har även arbetat med en pojk som har samma diagnos som din son och han betedde sig väldigt likt det du berättar!

Mina erfarenheter om detta är att man måste vara super konsekvent, men ändå välja sina strider. Lättare sagt än gjort, då tålamod och ork inte finns i överflöd… Försök att tänka er in i hans värld. Allt han gör gör han ju inte för att djävlas (även om man kan bli galen av det). Vill han sova med kläderna på, fine, vad gör det? Men skolan måste man gå till. Vissa regler måste man följa, andra är inte så viktiga.

Förklara helheten för honom. Förklara konsekvenserna av hans handlande för honom. - varje gång. Varje situation blir mer eller mindre ny för honom. Ex, fasta regler som inte finns nedskrivna på ett papper är väldigt svåra att följa. Skriv ned de regler ni vill att han ska följa, det får inte bli för många regler. Skriv gärna ner konsekvenser och vad man tjänar på att följa reglerna. Belöna och ha en lättuppnådd belöning! Ibland måste man ha med en konsekvens eller "bestraffning" om viktiga regler inte följs (detta är sista utvägen).

Försök att göra tillvaron begriplig för honom. Försöka förklara "varför" på ett så målande sätt som möjligt… säg inte bara "därför att jag säger så…" eller liknande… En förklaring tillsammans med en bild kan vara otroligt effektivt. Man kan behöva förklara och beskriva enkla regler 1000 gånger, det går in, men det tar tid. Det som ger resultat är att man är konsekvent och ärlig.

Visa honom att ni inte har regler bara för att vara principfasta, era regler är till för att ni älskar honom… "Det är klart du får sova med kläderna på dig, det gör inget, även om det inte är något andra människor gör i vanliga fall…"

Tänka aldrig såhär: "min son är normalbegåvad/högbegåvad, han borde förstå dessa enkla saker". Han tänker annorlunda. Ett annorlunda tänkande kan ställa till det, även om man har ett IQ långt över det normala.

Nu vet jag ju inte hur mycket grundkunskap ni som föräldrar har. Jag menar absolut inte att gå in och läxa upp er, utan jag vill bara ge konkreta tips. Jag tror med all säkerhet att ni har testat det mesta och att ert tålamod och er glädje sakta rinner bort. Det ÄR extremt tufft at vara förälder, ännu tuffare att vara förälder till barn med NPF.

Kram på dig och hoppas att ni får tillfälle att finna styrka!!

Jag känner med er!

(uj vad långt detta inlägg blevSkäms)