Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2176 ggr
Froddel
2009-06-26 22:39
0

Nu händer det grejer!

Idag har jag varit på mitt första läkarbesök på vuxenpsykiatriska mottagningen, efter remissen från jouren..fick hem kallelsen i förrgår så det var ju snabbt jobbat. Och vilken go läkareGlad!

Jag fick berätta en massa om mina misstankar angående ADHD och i och med det mina svårigheter och vi gick igenom alla år från att jag var liten fram till nu och hur det har sett ut. Han tog sig verkligen tid att lyssna.

Nu kommer jag i alla fall bli flyttad från NP-teamets kö till en "kö" på den mottagning jag nu kommer att gå på. Väntetiden kommer därmed förkortas radikalt, men där kommer den ta längre tid att genomföra. Men det kan jag ju leva medFlört!

Han började prata om medicinering och frågade om jag var villig att prova….så nu sitter jag här hemma med en burk Concerta som jag ska börja ta imorgonFörvånad….vad fort det gick, jag känner nästan att "hjälp, vad hände"!!

Så nu är det ganska många tankar som snurrar i mitt huvud….

[YlvaP]
2009-06-26 22:53
0

Härligt. Det måste ju kännas hur skönt som helst.

Froddel
2009-06-26 23:03
0

Ja, på ett sätt så gör det ju det. Fast jag nästan är säker på att det är ADHD jag har så känns det lite skrämmande att jag nu har medicin för det hemma. Nu är det mer på riktigt liksom……svårt att förklara känslanObestämd

Men när jag kom hem så ringde jag upp henne som jag träffade på NP-teamet för att fråga om det fanns nån skillnad på deras utredning och den utredning som jag sen kommer att få göra. Jag har fått uppfattningen att NP-teamets utredning är mer omfattande. Men hon sa att det ska vara exakt samma utredning men att det kan ta längre tid att genom föra den på mottagningen, att den blir mer utdragen.

Men sen blev hon fundersam över att han satt in Concertan när jag nyligen har börjat med Lamotigrinet. Hon menade på att om/när jag märker en förbättring i mitt mårnde så vet man ju inte vilken av medicinerna det är som har effekt. Och det har hon ju rätt iObestämd.

Jenny7744
2009-06-30 13:54
0

Hej!

Nyfiken!!

Hur har det gått med concertan, har du börjat äta den?? Vad har de kommit fram till!!

Glad

Froddel
2009-06-30 14:19
0

Hej hej!

Jo, har väl inte märkt av någe ännu mer än biverkningar, men det är inte så farligt. Lite småyrslig emellanåt och när det går ur kroppen på kvällen känner jag mig stirrig, kliig inuti kroppen speciellt i benen och hjärtat och pulsen slår. Yrseln kan ju iofs komma av Lamotigrinet för det kände jag även av emmellanåt innan jag började med Concertan.

Jag har antagligen både Bipolär och ADHD, men själva utredningen har jag ännu inte fått göra, tar väl nåt år eller nåt.

Äter du oxå Concerta eller ska du börja med den? eller väntar du på utredning? (du ser, jag är oxå nyfikenFlört)

Är det någon som vet hur fort Concerta verkar eller hur lång tid det kan ta innan man känner av någon effekt av den? (förstår ju att det är individuellt men på ett ungefär)

Jenny7744
2009-07-02 13:56
0

Hej!

Jag äter också Concerta o är uppe i 54mg om dagen nu.. mår inte heller allt för bra o får biverkningar som känns värre på kvällen när den går ur o blir inte bättre först jag tagit den på morgonen.. Lite jobbigt..

Försöker få tag på min läkare men är inte allt för lätt nu i semestrer tider. Har fått utredning (sep förra året) o har diagnosen ADD…

Jag tror att Concertan ska ha omedelbar effekt men jag vet inte.. Jag började ju med medicinen i sept o ökat på hela tiden.. Jag tyckte att i början på varje ökning så kom effekten som pigghet o bättre koncentration men hade svårt för samtidigt blev jag lätt irriterad o lite så pirrig i kroppen.. Efter litet tag med samma dos så avtog pirr o irritation men andra symtom kom istället.. Tryckande känsla i huvudet.. huvudvärk.. hosta o känsliga luftrör..mm.

Svårt att veta vad som är vad med olika mediciner.. jag började med en o satte ut andra osv..

Lycka till med mediciner o utredning!! Skrattande

Froddel
2009-07-02 16:50
0

Tack, tackGlad, jag hoppas att jag inte behöver få vänta extremt länge för en utredning…tung och seg i huvudet och jobbig huvudvärk, ja det har jag också tyvärr..den brukar klinga av fram mot sena eftermiddagen..och värmen gör väl inte det hela bättre direktObestämd…kanske att jag känner mig aningen mer koncentrerad när jag läser också..ja, vi får se vad som händer..har telefontid med läkaren nästa torsdag och ska då antagligen höja dosen till nästa nivå.

Hoppas också att dina biverkningar klingar av med tiden så du får mer balans.