Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 1511 ggr
Froddel
0

Att ta folk på orden

Jag har nu gått länge och funderat på ett grej fram o tebaka…just det här att ta folk på orden rent bokstavligt!

När jag var sisodär 6-7 år så var det en gång vi hade en massa släktingar hemma och när min äldre kusin som då var i tonåren kom hem till oss så var det bl a min pappa och ett par till som skulle skoja till det lite och retas med honom…de sa till mig att "Gå fram till Jocke nu när han kommer och slå till honom i magen" (ja,herregud så dumt sagt av vuxna tänker jag idagFörvånad) …hursomhelst så tågade jag direkt fram för att "utföra mitt uppdrag" och gav han en smocka med all kraft jag kunde uppbåda rakt in i magen så han vek sig dubbel!! Allt gick så fort och alla blev nog lite chockade över vad jag gjorde - och jag gjorde ju bara vad jag blev tillsagd….men sen kom skammen när jag märkte på alla andra att jag gjort fel och att jag fick gå och be om ursäkt ensam!

En annan grej inträffade igår på jobbet…jag kom hem till en gammal tant och skulle hjälpa henne med en kvällsmacka varpå hon bad mig att dela på ett kokt ägg…med andra ord så tog jag fram kniven och dela det mitt itu för det var ju så jag tolkade detObestämd..tanten började snyfta och lförsökte febrilt förklara för mig hur hon menade, tills jag slutligen förstod att ägget skulle vara skivatFörvånad…jahopp!!

En annan grej jag väldit sällan begriper är roliga historier eller reklamsnuttar på teve…jag förstår inte vad som ska vara det roliga i berättelsen eller vad det dolda budskapet är. För mig måste det vara så övertydligt för att jag ska fatta överhuvudtaget!

Det som man kan läsa ibland om autism är ju att om man t ex ber ett barn att gå på toa så går den in och upp på toaletten och "går" eller om man ber någon "hålla ett öga på någon"……..det är ju inte så mycket svårigheter som jag har!

Är det någon som förstår vad jag syftar på eller kanske har samma svårigheter?

För jag har alltid kännt mig så sablans trög som aldrig fattar sånt som andra fattarSkäms!

[aspie]
0

Åh så jag känner igen mig i det du skriver. Jag brukar tolka bokstavligt oxå.

Som t.ex när en kille berättade att de spärrar in personer med AS på vissa ställen, (typ koncentrationsläger) så svalde jag allt och trodde på detta.

Han, som har AS själv förresten, sa att jag tolkade det han sagt som en som en typisk aspie.

Jag känner mig oxå trög för att jag inte fattar som andra gör och en del tycker naturligtvis det är skitroligt att jag är så lättlurad.

LenaR
0

Jag känner också igen mej i de två första historierna. (Jag har ingen diagnos, men misstänker själv ADD eller girliegirl-varianten av ADHD. Eller är det samma sak? Har inte fattat riktigt…) Hur 17 säger man till en liten unge att gå fram och slå någon i magen? Hur skulle det vara roligt??

Men roliga historier ÄR sällan roliga även om man fattar vad som skulle vara roligt. Och reklam, om du menar varför en viss reklamfilm gör reklam för en viss produkt, nej, ibland måste man tänka länge innan man fattar.

Om det nu ens finns någon koppling! Jag tror en del reklamfilmer görs bara för att de är snygga eller roliga, utan association till produkten.

#1 Jag förstod inte poängen riktigt, var det att du svalde en totalt osannolik historia som var typiskt AS?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Emaljoh4
0

:S Vad var de tde menade med att du skulle gå och slå honom i magen? Skulle ju jag också gort ju… bara gått och slagit honom i magen!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sissie
0

Jag skulle aldrig säga så till ett barn över huvud taget. Vad ger det för signaler?

Känner igen en hel del av det du skriver. Framför allt så märker jag det tydligt på några av mina barn. Det tar allting bokstavligt. Man måste vakta sin tunga och tänka igenom vad man ska säga.

Däremot har vi pratat om ironi och att ta saker bokstavligt. Ordspråk och sånt har vi också pratat om och i deras skolor pratar de också om det här med vad man verkligen menar när man säger saker. Just det här med underförstådda saker. Som att gå på toaletten. Att man faktiskt menar att man ska gå till toaletten och sätta sig på den och uträtta sina behov.

Om man pratar, diskuterar och analyserar många av dessa underförstådda meningar och ordspråk så med tiden så förstår man dem bättre.

På www.ordsprak.se finns det många ordspråk och citat. Kanske kan vara något att kolla in.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Froddel
0

#1  Aspie, jag är också väldigt lättluradObestämd

Froddel
0

Näe dom menade nog, vad jag fick reda på efteråt, att jag typ bara skulle buffa han lite i magen…alltså retas lite med han och INTE hårt! …och ja, jag tycker också att det är fullkomligt genomdumt av vuxna att säga så till ett barn.

#2  "Tjejernas" variant är väl samma ADHD som hos killarna fast oftast inte lika uståtagerande och synligt. ADD däremot är ADHD fast utan H:et dvs utan hyperaktiviteten. Alltså, killar kan nog också ha ADD om jag förstått rätt..

#4  Ironi förstår jag inte alls…och den där länken törs jag ej gå in på för jag vet att jag inte kommer att fatta ett smack…ordspråk är något som är helt obegripligt för mig (även de enklaste)….min sambo menar att jag har svårt med abstrakt tänkande…vilket också min läkare också påstod.

Ta t ex det där med att Äpplet faller inte långt ifrån trädet - jag ser bara ett äpple nedanför ett träd som ligger där en bit ifrån…alltså jag ser en bild men begriper inte alls i vilket sammanhang det kan tillämpas. Eller Man ska inte gå över ån för att hämta vatten - ser bara nån som går med en hink till ån och hämtar vatten…Obestämd

Det fanns ju en tråd för ett tag sedan här inne där alla skrev en massa olika ordspråk….jag kan säga att jag fattade nollSkäms

Lostlie
0

Jag känner igen mig till viss del. Jag tolkar ALLT bokstavligt- till en början- det cirkulerar i hjärnan en stund- ganska snart uppfattar jag vad som egentligen menades…. i bästa fall.

Det blir tyvärr en massa missförstånd i alla fall….

[aspie]
0

#2 Att tro så bokstavligt på vad folk säger och missar "skämtet/ironin" i det som sagts är typiskt för autister och då även AS. Så menade jag (om jag nu förstod dig rätt)

HannaM
0

Delvis, inte så att jag hade slagit någon, det vet jag är fel och hade kunnat läsa ut såpass mycket att något inte hade stämt om en vuxen bad mig göra det. Däremot har jag svårt för ironi. Reklamfilmer kan också vara svåra. Lyssnar gärna bokstavligt på vad folk säger. Men det känns som det går lite i perioder, när jag anstränger mig så kan jag utläsa det och när ironin är extrem men om jag är lite trött och inte tänker så tolkar jag det mesta precis som det sägs.

LenaR
0

Ja, tack Aspie, det var svar på min fråga!

Okej, när jag jämför får jag modifiera mitt svar i #2. Jag använder mycket metaforer i mitt språk, och har sällan problem med ordspråk. (En del kräver ju förklaring)

#6 Jag håller på och läser "Flickor med adhd" och den förvillar mej. Det verkar som den beskriver ADD som en flickvariant av ADHD? Men jag har inte mer än börjat läsa, så det kanske reder upp sej!

Jag tycker det är spännande förresten, Froddel, att du tolkar allt så in i norden bokstavligt. Har du ett starkt visuellt tänkande också? (Ska visst vara typiskt för AS?)

HannaM
0

#10 Njae, den pratar om ADD också… men som jag förstår det att det kan vara så för tjejer som också har h:et att det inte visar sig på samma sätt som det typiska adhdbarnet man tänker sig, dvs inte springer runt och slåss och klttrar i gardinerna utan är vippar med foten, smular sönder suddgummit, konstat tuggumituggande, ritar, småpratar… ja… är hyperaktiv men i mindre format eller hur man ska uttrycka det.. som ajg förstått ADD är det nästan så att man är passiv?

LenaR
0

Okej, Hanna, det som jag läst förut om ADD stämmer med vad du säger. Vi får se när jag läser vidare! Glad

HannaM
0

#12 Tror att alla typer av ADHD och ADD tas upp? Är det inte så att dom nämner dels ADD, dels ADHD på "tjejvis" och den "grabbigare" ADHD varianten??

Froddel
0

#10 Om jag har ett starkt visuellt tänkande?…hmmObestämd….alltså, jag vet att visuellt är det man uppfattar bildligt/med synen och så…..men visuellt tänkande förstår jag inte riktigt?!SkämsSkäms (visuellt + tänkande….jag får inte ihop det!! Menas det att jag tänker i bilder då eller?) …ge gärna ett exempel!

Jag tror att jag kan ha drag av AS för det är endel som stämmer in på mig (står i kö för utredning av adhd)

#11 Ja, det är så jag också har uppfattat det.

LenaR
0

#14 Hur pratar man om tänkande över huvud taget… Om jag frågar, tänker du i bilder eller i ord?

Om du får det här problemet:

Föreställ dej att du har ett pappersark framför dej. Vik det på mitten. Sen viker du det två gånger till, sammanlagt tre gånger. Veckla upp pappret igen. Hur många rutor har pappret?

Hur löser du problemet? Räknar du ut 2X2X2, eller ser du framför dej hur pappret ser ut när du vecklar ut det? Eller gör du på något annat sätt?

Om du löser problemet genom att se framför dej hur pappret vecklas ut har du nog visuellt tänkande. (Tror jag! Glad)

Froddel
0

#15 Jag tänker nog mer i bilder tror jag, och i exemplet du gav (tack förresten) så ser jag direkt en bild i mitt huvud att det är 8 rutor…och jag räknade nog snarare rutorna när jag föreställde mig hur jag vek ihop pappret istället.

En annan grej som är jättekonstig….det var min sambo som reagera väldigt på det för ett bra tag sedan - för mig har det alltid varit alldeles självklart:

Alla vet ju att en söndag är en röd dag i almanackan, men jag "ser/känner" att lördag är en blå dag. "Vaddå blå? Var har du fått det ifrån?" säger han (det kom fram när jag skulle hjälpa honom att hitta rätt i tidtabellen en gång). Hursomhelst så skulle jag banne mig visa honom i almanackan b la att lördag var minsann blå….men icke!Förvånad men för mig är lördagen jätteblå, precis som söndagen är jätteröd! Han tycker att jag är jättekonstig emellanåtObestämdRynkar på näsan

HannaM
0

#16 åh det där med färger och former på ord hade vi en tråd om för länge se.. den var jätteintressant, undrar vad den hette….

Froddel
0

#17 IntressantGlad, den skulle jag vilja läsa!

Någon här inne som kan minnas vad den hette?

HannaM
0

Jag vet så mycket osm att det var niklas som startade den och att jag tycker att augusti och onsdag är mjuka runda..

Froddel
0

Aha, jag ska forska vidare lite i detta…kanske Niklas ser detta?!

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta Flört….fast jag tror att jag mest tänker i färger om saker och ting…men ingenting är så starkt som att lördagen är blå!

HannaM
0

Jo men mjukt ohc runt innebär också att det är gulorangerött i färgen=) så det finns det med..

Åh, tror trådens huvudämne var hur man ser året.. alltså om månaderna går runt eller på ett streck och lite runt  det.

Froddel
0

Nämen vad bra AspieGlad…ska kika!

Ja så där kan jag oxå sätta färger på former och ting..

livskaos
0

Helt klart kan även killar ha ADD, det har sonen fått som diagnos, och han har i många år ifrågasatt vad som är "fel" både i skolan (sköterska, kurator) och till BUP, och undrat om han inte haft damp ADHD eller nåt…Men bara fått svaret nej inte du , du är så lugn, inte alls som de med de problmen, likadant när han gick ART för att lära sig hantera sina aggressioner, så stämde han inte in där heller.

[aspie]
0

Vad är ART? Det är för jäkligt att de inte kan ta patienter /elever på allvar. Det var samma elände med min dotter så det blev ingen utredning förrän hon var 19 år och skolan redan hade gått åt h-e

HannaM
0

#24 killar kan absolut ha add=) och "tjejvarianten" av ADHD lika som tjejer kan ha "killvarianten"…. det är ju samma diagnos men yttrar sig på lite olika sätt… jag skulle egentlgien vilja ha något ättre ord än "tjejvariant" men det är svårt att komma på… typ at ksilja på dom genom att kalla dom för ADHD med grvmotorisk hyperaktivitet ("killvarianten") och ADHD med finmotorisk hyperaktivitet ("tjejvarianten")

LenaR
0

#26 Jag gillar inte heller att kalla det pojk- och flickvariant. Grov-/finmotorisk är bättre, men lite klumpigt att säga! Foten i munnen

cinna
0

TS: Känner mycket väl igen detta från dottern
När hon var yngre trodde hon bla blint på reklamsnuttarna på TV; hade de sagt att den och den produkten var si och så så *var* den bara det. Punkt slut. Svart eller vitt.
Likaså om någon sa något så var detta sanningen, för "H*n hade ju sagt det…"

Numera är hon bättre p detta, men vi måste ändå, ofta, påpeka att hon måste väga in rimlighet och sannorlikhet i det hela. Jättesvårt, men vi tror ändå att ju oftare vi disskuterar detta, ju bättre blir det.
Har dessutom jättesvårt att "läsa mellan raderna" förstå sarkasm o dyl…

Froddel
0

#25  ART står för Aggression Replacement Training och är ett program som innehåller social färdighetsträning, ilskekontrollträning och moralutbildning. Används bl a inom Kriminalvården, SiS, behandlingshem och på en del skolor.

Läs mer på länken nedan om du vill

ART

[aspie]
0

Tack Froddel SkrattandeKRAAAM

snurro89
0

inte jag:D

Froddel
0

#30  Så lite så AspieFlört

Kram tebaka!