Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 1564 ggr
Mysan59
0

Nu har jag snöat in mig igen

Denna gången på LCHF-kost, fast UTAN kött, förutom fisk och räkor som jag äter + mejeriprodukter.

Läser och läser som en galning inne på Kolhydrater i fokus och på andra sidor och sparar recept och… herregud, jag är som en hamster.

Jag sparar recept och en massa annat på min dator som en tok!

Fast sån har jag alltid varit…. pust och stön! Flört

Men därför har jag inte varit så mycket på dom andra sajter, som här t.ex. eftersom jag inte kan slita mig.

Jaja, hej på er alla! *vink vink* Glad

Puhlo
0

Heja Mysan! Säg till om du behöver hjälp, jag och min J har LCHF-at i ett år snart!

Mysan59
0

Puhlo: Ja hjälp behövs nog, inte är det lätt inte! Jättebra att det finns folk här inne också.

Har sånt sug efter choklad och bröd, men vill inte äta 70-80% choklad…

Puhlo
0

Varför inte? I början tog jag ofta 2 rutor mörk choklad och ett glas grädde till (då kändes det mer som vanlig choklad), och det gjorde mig jättenöjd. :)

Mysan59
0

Ja, det finns ju så mycket tips och trix som jag inte har lärt mig än. Men det är ju många som är choklad-beroende och läser man på Kif så hittar man rätt mycket.

Ett glas grädde till alltså Glad

OK, då vet jag, tack för tipset!

Mysan59
0

Det är en sak som jag inte har fattat. Varför äter alla 70-80% choklad, när det finns sockerfri choklad?

Cloetta har ju sockerfri och även här inne finns det flera

Chokladshopen

Branneli
0

Hur mycket kolhydrater finns det  den sockerfria chokladen?

Mysan59
0

Jag vet inte riktigt, för det stod inte… Hmmmm

Om det inte finns socker, vad är det man räknar då för att veta hur mycket kh det finns?

Nu beställde jag iaf för jag kan inte leva utan choklad Glad

Dom här två som innehåller:

Den första på bild (till vänster)

Kakaohalt: 55 %
Bönor: okänt
Ursprungsland: okänt
Produktionsland: Belgien

Karaktär: Sockerfri belgisk mörk choklad.

Innehåll: kakaomassa, sötningsmedel (maltitol, lacitol), inulin (7 %), kakaosmör, sojalecitin, smakämnen
Allergi: Kan innehålla spår av mjölk, vete och nötter. Hög konsumtion kan ha laxerande effekt.

Den andra:

Kakaohalt: 57 %
Bönor: okänt
Ursprungsland: Australien
Produktionsland: Australien

Karaktär: En len och söt mörk choklad, utan bitterhet.

Innehåll: Kakaomassa 57 %, Maltitol, kakaosmör, emulgeringsmedel, naturlig vanilj.
Allergi: kan innehålla spår av nötter.

Cavalier Bar Mörk, 44 gramCocoa farm Dark, 40 gram

Puhlo
0

För att sötningsmedel sparkar på sötsuget. Äter man mörk choklad så är den mer naturlig, och innehåller garanterat vare sig sötningsmedel eller riktigt socker.

[Fiction]
0

Får jag fråga av vilken anledning du prövar på LCHF-kost? Tänkte mest om det var för att minska i vikt, eller om det är pga att det sägs vara en fördelaktig kost för de med ADHD? *nyfiken*

Svea-
0

hej heja.. ni e så duktiga.. hoppas allt går bra för dig mysan med LCHF-kosten..

fråga Puhlo om råd när hon e så duktig på detta!!

jag älskar oxå choklad.. äter nog all choklad.. men ibland köper jag fin choklad i fina affärer DYRT som satan men ack så njutningsfullt å underbart gott…

kram kram krammmmmmmmm

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Puhlo
0

Fiction: För mig var det för att jag har diabetes och IBS (Irritated bowel syndrome), och det har hjälpt mig nåt fantastiskt med det.

Jag är visserligen en liten smörboll, men jag lchfar inte för att gå ner i vikt, men jag har gått ner 8 kilo ändå. :)

Branneli
0

Det finns choklad på willys, 72-75%, som är få kolhydrater i….kommer inte ihåg hur mycket….men ack så gott till kaffet Cool

[Fiction]
0

#11 Okej. :) Jag kände en kille som hade diabetes och körde på LCHF och det var tydligen alldeles optimalt, tyckte han. Jag brukar själv rekommendera LCHF till till diabetiker som vill gå ner i vikt (är lite av en hobbydietist).

Själv har jag mindre problem med min mage när jag äter LCHF, men jag måste ändå vara lite försiktig med det eftersom jag redan är underviktig och det skulle inte alls vara bra om jag gick ner mer. Är inte diagnostiserad IBS, men jag förmodar att det är vad man skulle komma fram till om jag tog mig i kragen och besökte läkaren…

Mysan59
0

Fiction: Jo jag vill gå ner i vikt ca 10-15 kg, men jag kör LCHF också för att jag har hört många som blivit bättre i magen, IBS som jag har, samt att vissa får mindre ont i lederna.

Jag har haft ont sen mitten av 80-talet, så det vore ju kanon att få slippa ha ont, eller i alla fall mindre ont.

Men som sagt, i första hand för att gå ner i vikt.

Svea: Tack gumsan!

Puhlo
0

Fiction: Vikten normaliseras snarare än bara går ner när man går på LCHF.. Om du kikar på användaren Glennart på KiF, så ser du hur han har kunnat bygga massa muskler och bli mkt friskare på den kosten. :)

[aspie]
0

Mysan, sen jag slutade med deppmedzen och började med avgiftningskuren jag fick tips om av Svea (tror jag det var) så har jag gått ner 5 kg och fortsätter ner i vikt märker jag på alla kläder.

Alla små kläder som jag hade lagt undan börjar jag kunna använda igen och de större som jag hade köpt hänger som säckar på mig nu.

Magen som jag hade såna problem med. Uppblåst m.m blev mkt bättre när jag slutade med allt som innehöll laktos.

Ville bara berätta det.

Jag försökte med LCHF men orkade inte försöka förstå hur man skulle göra. Det verkade så krångligt så jag äter som vanligt hela tiden

Mysan59
0

aspie: Jaså, det var intressant!

Jag håller med om att det är lite småkrångligt, inte bara att ta bort bröd, pasta och potatis, men jag lär mig under tiden.

Det känns ändå rätt bra att äta så här, får se om jag klarar att fortsätta med det bara.

Om inte så ska jag tänka på den där avgiftningskuren Glad

Kram

[aspie]
0

Jag äter aldrig mjukt bröd, bara knäcke. Är inte så förtjust i bröd. Potatis och pasta äter jag väldigt sällan. Det har bara blivit så. Äter jag automatiskt LCHF kost då eller?

Mysan59
0

Ja på ett ungefär kan man nog säga Glad Socker är förbjudet också!

[aspie]
0

Får i mig väldigt lite socker. Tycker läsk är äckligt sött bl.a. Jag använder bara honung i vissa tesorter. Godis är jag periodare på. När jag får ett godisryck så äter jag några sen är det stopp. Tänderna blir så äckliga av godis rycker jag

Mysan59
0

I form av godis äter jag nästan BARA choklad. Läsk tycker jag inte heller om, alldeles för sliskigt, dricker vatten när jag är törstig.

Fast choklad kan jag äta nästan hur mycket som helst VARJE dag!

Men om jag fortsätter med LCHF så kanske söt-behovet försvinner?

Puhlo
0

Ja, det tror jag att det kommer att göra, Mysan. :) Om inte annat är det ett bra sätt att "avgifta" sig från socker, även om man inte är tokstrikt senare.

Mysan59
0

Låter bra det, Puhlo! Nä, sen när jag har gått ner mina kg, så tänker jag fortsätta så här, men kanske inte lika strikt

Puhlo
0

Jag mår så himla bra på den här kosten, psykiskt iaf. Fysiskt har jag fortfarande lite problem, men det blir säkert bättre senare.

Mysan59
0

#24 Hur då menar du? Att du mår psykiskt bra men inte lika bra fysiskt?

Jag ska ju inte bara leta bra recept på LCHF utan dessutom bra och helst vegetariska också, fast jag ibland äter fisk och räkor och även mejeriprodukter. Det är lite pysslande, men det ger sig nog.

Just nu försöker jag läsa om hur man gör egen tofu, verkar krångligt, men kan vara värt besväret.

Puhlo
0

Jag mår mycket BÄTTRE fysiskt än vad jag gjorde, men jag mår inte tiptop. Dock har jag mkt mer komplikationer än bara IBS..

Psykiskt är jag snabbare i huvudet och sådär, men just nu har jag en svacka.

Mysan59
0

OK då förstår jag.

Känner mig faktiskt lite bättre i magen redan, värken vet jag inte än…

Fast undrar om det är nån skillnad på att äta kött eller veg. produkter som soja och quorn. Ser att dom produkterna får en hel del sk** inne på Kif, men jag vill absolut inte börja äta kött igen!

Fisk - nja hade tänkt minska på det, men får se hur det blir.

linhof
0

åh va ja önskade att jag kunde föra in LCHF diet i min familj….

det hade vart bra för alla! gubben hade gått ner i vikt, jag hade gått upp o barnen hade sluppit socker kickar o "socker utbrott"

även jag (är sockerslav)

men jag skulle ALDRIG fixa det! har juh till o med svårt att fixa mat överlag….så stå där o mecka för att slippa kolhydrater…. blää….

o rätt fett…. är viktigt med Glad o det hade nog tatt mej hela dan att bara få till frukost Obestämd

Kan inte nån komma hit i bli min kock???