Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1039 ggr
tindrak
2009-07-15 14:42
0

Utlämnad

Känner mig väldigt övergiven av sjukvården…Liten kort historik om mitt liv…

Jag är idag 44 år…Har sedan barndomen mått skit, hittade alkoholen tidigt och missbrukade fram till för 6 år sedan…Mår INTE bättre av att inte dricka(snarare sämre…när jag drack fick jag vila från mig själ när jag va  påverkad)…Blev utredd för andra gången för ADHD…fick diagnosen men det diskuterades också om ev. bipolär???

Jag börjad medicinera med Concerta men fan va fel det blev…mådde ännu mer skit…ångest, hjärtklappning, dödslängtan…trött trött trött…Fy fan…jag har nu slutat äta och nu börjar det kännas något bättre…men nu är det ju så att jag inte äter någon medicin, ingen läkare tillgänglig..osv…Hur kan dom behandla en sååå illa…Det måste väl finnas en plan b och c också…eller…

Är det någon som känner igen sig eller vet någon annan som blivit tappad mellan 2 bord…Igen måste jag tillägga…för så har det alltid varit…

När ska jag få ett liv värt att leva???

HannaM
2009-07-15 17:34
0

Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att man inte får den hjälp man borde få. Det gör det ju inte mer ok dock. Det är lika hemskt och tråkigt varje gång det händer.

Jag tycker du ska ta kontakt med sjukvården igen och göra ett nytt försök. Det är nog det enda råd jag kan komma med nu… kanske försöka få tag på ett personligt ombud också. Dom kan hjälpa till så man får rätt vård om jag inte minns fel.

Froddel
2009-07-15 22:46
0

Jag säger som Hanna, försök igen! Försök att bli remitterad till psykiatrin igen, för det här måste ju kollas upp ordentligt, det finns ju andra mediciner än Concerta. Speciellt om dom pratade om bipolär och så bara lämnar det. Skulle det vara det så finns det ju medicin för det och det kanske skulle göra att du mår lite bättre.

Var har du haft dina läkarkontakter, låter som det varit inom psykiatrin?

Har själv gått sen jag var liten och mått dåligt. Har valsat runt i psykiatrin i 6 år mellan 18-24 årsåldern. Inget antidepressivt bet på mig. Läkarna kliade sig i huvudet och visste inte vad dom skulle göra. Sen stod jag där utan hjälp igen och mådde fortfarande dåligt. Sökte vårdcentralen ett par år senare och fick återigen en antidep.medicin som höjde mig ur det mörkaste…sen var det som "vanligt" igen..gick och mådde skit ständigt, kraschade totalt ibland och ibland var jag mer uppvarvad….fast mina problem har främst varit depressionerna.

I 5 år har jag hört av mig till Vårdcentralen lite då och då ang. medicineringen som jag inte tycker fungerar. Ingen justering gjordes och inget byte av medicin. Sen gick jag dit och bad att få bli remitterad till NP-teamet för utredning av ADHD. Blev även remitterad til något som heter psykosociala teamet där jag fick gå och prata med en psykolog. Han tog upp det här med bipolär och jag sa att jag själv har tänkt tanken ibland. Men sen hände inget mer med det…

Sen för 1-2 månader sen så orkade jag inte mer..en kompis körde upp mig till psykjouren, där jag fick träffa en läkare som trodde jag var bipolär (2) och jag blev remitterad till en psykiatrisk mottagning. Där sa jag att "Vad som helst bara jag inte blir hänvisad till vårdcentralen igen". Fick även medicinen Lamotigrin som jag nu ätit i ca 6 veckor..är fortfarande under upptrappning…och jag mår skapligt nu. Emellanåt känner jag mig lite ledsen och så men det är sån himla skillnad, så här bra har jag aldrig mått i hela mitt liv.  Tänk om de hade sett/kollat upp det här för typ 10 år sen..

Vad jag vill säga med detta är att ge inte upp även om det känns hopplöst..en dag så träffar du rätt människa som tar dig på allvar och inte släpper taget om dig utan att du fått den hjälp du behöver…och va inte rädd för att be andra runt omkring dig om hjälp.

tindrak
2009-07-15 23:18
0

Tack snälla Ni att Ni tog er tid att skriva…Käns skönt att få kontakt med någon som vet vad jag menar…fast det bara är via nätet, fast det är nog bara det jag klarar av nu i alla fall.

Jag ska ta tag i psyk igen men också personligt ombud..

Tack än en gång till Er båda.

Kamar Annika

HannaM
2009-07-15 23:59
0

#3 Ibland är internet en fantastisk uppfinning. Jag har fått så mycket hjälp och stöd här, underbart.

Jag önskar dig ett stort lycka till med ny kontakt och personligt ombud och håller alla tummar och tassar jag kan hitta här hemma för att det ska gå vägen denna gång.

Förresten, välkommen hit=) Tror inte jag sett dig förut?