Sjukvårdsrådgivningen igen
Ringde dom och frågade lite om mitt mående och min höga stressnivå m.m och så kom vi in på neuropsyk.
Då säger människan att där kollar dom bara hur mycket man orkar och så där 
Njae, då pratar vi nog inte om samma sa jag och sen rabblade hon upp en massa annat skit som inte alls stämmer med NP.
Jag blir så äckligt stressad av såna "utbildade" människor. Klarar inte av att prata med vanlig vård och psykvård längre för då får jag en så hög stress/ångest attack att jag måste slänga mig på Xanor paketet innan jag faller ihop.
Ska banne be mitt PO ringa hädanefter så jag inte får nån hjärtinfarkt

de är såååå korkade ibland! 
Aspie:
Ja, jag vet vilken sorts människor du menar. Dom där som kör stenhårt på sin utbildning o det dom läst i böckerna, som inte ens stämmer till 25 % ofta. Osså vägrar dom ge med sig, för dom vet minsann precis hur det är att ha både den ena o den andra sjukdomen o diagnosen… *blaaaah*
Det värsta är att jag bara stött på människor inom vanlig vård och psykvård som inte vet något vettigt om NPF. Är glad att mitt PO är mycket insatt i detta.
Jag blir så tokarg och irriterad att det känns som om jag ska explodera. Det är som att prata med en vägg, samtidigt som de vill trycka ner en och klappa en på huvudet och säga "Ja, ja vi vet vad vi pratar om ditt j-a pucko". GRRRRR, är fortfarande upprörd 
Döööööööööööööööööööööööööööööööda deeeeeee
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ja, ibland undrar man vilka rötägg det är som sitter där i andra änden luren
Vad jag vet ska de utbildade sjuksköterskorna även vara utbildade i att ge just sjukvårdsrådgivning…
Förlåt om jag snor din tråd nu lite Aspie, men jag måste få berätta………
En gång när jag hade grymma magsmärtor (det visade sig senare att det var min magkatarr som nått det värsta stadiet innan magsår) och gick ihopvikt i 90 graders vinkel, det skar som knivar i magen, kunde knappt gå och vare sig äta eller dricka…jag hade gått med värk i flera veckor men det blev bara värre o värre….
…jag ringde då iaf till sjukvårdsrådgivningen eftersom jag inte fått en tid till VC förrän 3 veckor senare…..gissa vilket bra råd jag fick då?? "Drick ett rått ägg morgon och kväll så ska du se att det går över!! Det lägger sig som en hinna i magen"… What??!! Ska jag dricka det i 3 veckor så hinner jag ju självdö, IDIOTKÄRRING!!! sa jag och slängde på luren!
Hur som helst så blev det ännu värre senare på kvällen och min mamma skjutsade upp mig till akuten. Sen blev jag kvar på kirurgen i 7 dagar och de gick igenom hela min kropp med alla möjliga undersökningar och kollade alla "viktiga" organ…fick till och med göra lungröntgen. Min sänka låg på 260 och den bör ligga under 10 tror jag. Ja, så därefter fick jag mediciner och sjukskrivning! Undrar vad som hade hänt om jag käkat de råa äggen, tänk om jag fått blödande magsår då?!

Ska kutta upp de i väggen med sugrör och låta de snarka in elefantbajs……..!!!!!!!!!!

#5… du hade ju alltid kunnat dra på dej salmonella vet du 
måste oxå berätta: för 3 år sedan lyckades min dotter äta en karta med zyrlex (7 tabl.) min man ringde mej o frågade va han skulle göra med henne (jag var inte hemma) talade om att han skulle ge henne mjölk o att jag skulle komma me kol.
Pratade med 7kvu i telefonen o frågade om jag skulle ge henne den aktiva kolen jag hade o om jag skulle ringa ambulansen…men det behövde jag minsann inte! men jag skulle åka till NÄL o bara se till att hon inte somnade….
NÄL? vi som brukar åka till Östra…men det gick inte för hon tillhörde näl minsann o kunde bara tala om för dem att vi var på väg så vi fick vackert åka dit….
När vi kom fram talade vi om att 7kvu hade ringt om oss…o vi fick sitta ner…. kom in på ett rum med en underbar sköterska…som gav skruttan: KOL
När doktorn väl kom blev hon lite upprörd för att hon inte fått veta med en gång att vi var där….. när vi berättade alltihopa som hänt o sagts… Då var hon som ett åskmoln!
ssk på 7kvu hade gjort ALLT fel! Vi skulle ha tatt ambulansen…vi skulle gett kolen… dessutom…hade hon aldrig talat om för Näl akuten att det rörde sej om en tablettöverdos på en 2 åring…. bara att vi var på väg o att det var lite osäkert vad som hänt men att det inte var så bråttom.
Dr vi fick såg nog till att hon fick sparken….
Och med vår dotter va det ingen större katastrof. Hon blev bara trött, tog ALL kol o fick hur mycket beröm som helst

#8 Usch, salmonella hade inte vart nåt kul i det läget
…….och inte nån annan gång heller iofs.
Men jisses
…hoppas verkligen att hon fick sparken…och om hon inte fick det så att hon iaf fick jordens största varning. Sånt dära borde ju kunna anmälas! Skönt att det gick bra trots allt

hehe… jag har för mej att dr gjorde en anmälan….. hon var fly förbannad kan ja säga 

Bra bra!!

De gånger jag har ringt sjukvårdsupplysningen har de själva suttit och CITERAT VÅRDGUIDEN PÅ NÄTET. Så det kan man fan göra själv. Själv är bäste dräng!
Visst är det för bedrövligt. Vad fanken ska man ringa sjukvårdsrådgivningen för när de bemöter en med okunskap och stöddighet.
En gång hade mitt knä börjat göra ont. Såg att jag hade som ett blåmärke mitt på knäskålen. Dagen efter var benet helt stelt, rött, varmt, ömt och svullet och gick inte att böja.
Ringde då VC och frågade vad de tyckte. -Ohhh, kom hit omgående om du kan, det kan vara en propp! Okey tänkte jag och kom ner omgående. Då stod de och väntade på mig i dörren
Tog genast in mig i ett rum och en läkare kom springades flåsande in.
-Tittade lite på knät och sa: - det går över om ett par dagar. Så jag blev hemskickad utan mediciener eller annan behandling.
Dagen efter var det ännu värre svullet och rött och ömt från tårna upp en bra bit på låret, några cm från jumsken.
Jag hade en annan läkartid den dagen och eftersom jag var där passade jag på att fråga honom oxå.
Han blev alldeles stirrig och berättade att detta var livsfarligt och varför hade jag inte fått antibiotika? Han berättade att han hade en kollega som fått samma och dött snabbt i akut blodförgiftning.
Hade fått en infektion i hela benet så det blev en snabb kur med antibiotika och oreder om att ligga still så mycket jag kunde. Tror jag fick en spruta där direkt om jag inte minns fel.
Allt detta bara för ett myggbett eller kanske en annan insekt, men hur olika utbildade är våra läkare förresten?
När jag hade diskbråck och en annan läkare kollade upp mina refelxer i benen, så hade jag "NOLL" refex i mitt högra ben, men ändå skrev han i journalen att reflexerna var normala. Sjukgymnasten blev skitarg och anmälde detta.
Har fortfarande en skada på disken och kraft och känselbortfall efter flera år. Ja ja ibland undrar jag om man vågar gå till doktorn mer.
#13 Varför är de så dumma mot dig för Aspie? ;/; /
Vet inte Malin varför det blir så. Nu ska jag ner till vårdcentralen igen och kolla upp hjärtat och visar det inget där så blir det psykakuten igen där det finns en massa idioter som bara kör över en som vanligt.
Orkar banne mig inte mer snart 
Kram till dig Malin sötnos 

Kram Aspie! Hoppas att det går bra för dig!
#15 KRAAAAAAAAAAAAM till dig också lilla lilla söta Aspie!!
<3
Tacj gosiga lilla Phulo och gosiga lilla söta Malin 
Hemma nu igen och inga synliga fel på hjärtat utan förmodligen bara en j-a rejäl ångest.
Blev övertalad att börja med Fluanxol som jag inte vågade ta pga biverkningarna (plötslig död) men läkaren sa att det var en jättesnäll medicin så jag inte behövde oroa mig.
Blir det värre skulle jag kontakta psykakuten igen 
Hoppas lilla Aspie snart mår bra igen!
Tack Malin, det hoppas aspie oxå 
Vi kan byta hjärta…. men då måste vi skynda oss så att inte myrorna äter upp våra hjärnor.. och … och..
Ha ha, men jag hade ju inget fel på hjärtat. Mina fel sitter mestadels i hjärnan
Förresten menar du byta hjärna eller hjärta? 
#22 Hjärta. Du hade ju problem med hjärtat eller vad du sa förut? 
DU har inte alls fel på hjärnan!!!!!!!!!!!!! Säg inte sådär … då blir Malin, Evert, sven och Klas-göran ledsen! 
Det skiter jag i!!
Du är bäst ändå!
Jag har inte så stor erfarenhet av rådgivningen. En gång satt jag i k ca en halvtimme med stora magsmärtor. Då ringde jag taxi till akutmottagningen istället, grät, och fick komma in till ett rum på en gång - de ville väl inte ha mig i väntrummet gråtandes på golvet. Så i det stora hela har jag fått hjälp när det verkligen gäller.
#25 Tack min gosiga lilla Malin
Du är en av de bästa du med 
#26 Vad bra att du tog taxi direkt tikl akuten istället för att sitta och vänta på svar från nötterna. Vad hade hänt med din mage?
#27 ..
Jag är gosig som en ko… hiiiiiihi
kram
eller som en gris.. hahahahah
#28 Som nybörjare av kaffedrickande hade jag druckit fem koppar den dagen och det gillade inte magen. Det gick över, men kändes hemskt.

Sjukvårdsrådgivningen.. hua… ringde dit en natt när jag dumt nog gått för långt och skadat mig. Jag mådde piss psykiskt och klarade inte direkt av att sätta mig på en biss och åka till akuten. Min man var borta, ajg har inget Körkort och jag var luspank så jag kunde inte ta en taxi. Ringde till sjukvårdsrådgivningen för att se om et fanns möjlighet att göra något, typ ordna transport. Klockan var väl två på natten tror jag, rådet jag fick var att vänta tills vårdcentralen öppnade (halv åtta) och ringa dom och få en akuttid. Problemet är bara att man kommer till en telefonssvarare så man får knappa in sitt nummer och bli uppringd när man ringer vårdcentralen, det finns ingen som helst möjlighet att få prata med en människa förrän dess och dom brukar ringa upp från halv tio och framåt… halv tio skulle det ha gått ungefär åtta timmar sedan det hände, alltså skulle det vara för sent att sy… jag försökte förklara det för puckot som inte alls kunde se problematiken. Det slutade med att jag fick ringa 112 och faktiskt fick en ambulans….
Ja jösses Hanna. Snart finns det inget som förvånar mig längre. Fy farao vilka puckon det är som sitter där.
De borde ha personal med egen erfarenhet istället för puckon som inte vet hur det är
Aspie arg som ett bi igen 

#34 Ibland är dom dock trevliga, som någon form av undag som bekräftar regeln. Min man blödde massa näsblod för ett tag sedan och han fick en remiss till örin-näsa-halsakuten via sjukvårdsrådgivningen. Det var inte så dumt.
#33 Jo, jag har varit med om liknande när jag ringde för en vän. Hon hade skurit sig i armarna och jag hade torkat blod på golvet. Hon mådde jättedåligt och kunde själv inte föra ett normalt samtal, så därför ringde jag. Då tycker de att hon ska söka vårdcentralen dagen därpå. Jag säger då att om jag måste berätta det för min väninna så vet jag inte vad som händer och skulle jag gå hem skulle jag inte veta om min vän skulle leva morgonen därpå. Här i Uppsala har vi en psykakut, men jag vet ite hur sjuk man ska vara då. I Hudiksvall finns i alla fall inte en sådan. Jag visste ju att min väninna inte skulle bli inlagd, men jag ville att det skulle stå i hennes journal så att det syntes att hon kom in flera ggr pga självskador.

#36 Dom är märkliga dom där människorna…
#35 Läste att de hade gjort en undersäkning för ett tag sedan som visade att män blev klart bättre behandlade och bemötta av sjukvården än vad kvinnor blev konstigt nog. Varför då undrar jag 
#38 Förmodligen för att mäns symptomer är mer kända för läkare. Under läkarutbildingen är den allmänna patientens symptom ofta så som en man skulle uppleva dem. Bl.a. därför upptäcks kvinnors hjärtinfarkter för sent, då symptomen inte alls brukar vara samma som hos män.
Ja, jag läste det oxå, men varför bir män mer polsitivt mottagna av personal /läkare och mer trodda på, det är detta jag inte begriper