Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3329 ggr
Sweetelle
2009-01-13 15:13
0

Vansinne!

I Västra Götaland har man från och med årsskiftet stoppat all nyförskrivning av centralstimulantia. Jag har läst om dte här tidigare i ett pressmeddelande från Attention och fick nu idag det bekräftat av psykologen som gjorde min utredning. Exakt vad det här stoppet innebär vet jag inte. Får man byta medicin om man redan är insatt på den, höja dos? Anledningen skall ju vara för att det är för dyrt att behandla folk.

Jag är grymt förbannad just nu…

HannaM
2009-01-13 15:23
0

Ursäkta!?!? Det var det dummaste jag hört. För dyrt. Dom kommer ju inte gå in och säga att sorry, det är för dyrt med cellgiftsbehandling för cancersjuka vi tänker inte göra det något mer. Behöver patienten medicinen så skriv ut den är min åsikt, åtminstone så länge det int efinns andra alternativ. Ska stackars nydiagnostiserade sitta kvar i skiten och kämpa på bäst dom kan? Ska skolbarn behöva falla ur på grund av en så enkel sak. Som sagt, det var det dummaste jag hört.

Sweetelle
2009-01-13 16:51
0

Jag är oerhört tacksam mot min utredande läkare som påbörjade min behandling den 29 december… min egentliga läkartid var den 18 februari…

[aspie]
2009-01-13 17:48
0

Vad är det för piller som ska bort nu då? Vad äter du Elva? och vad tar du Hanna? visst ja, du tar ju inga piller. eller?Obestämd

Nu börjar jag bli riktigt orolig. Skit oxå vad de blå ställer till det för de svagaSkrikandes

Sweetelle
2009-01-13 19:43
0

Det här är väl inget politiskt beslut aspie? Och jag tror det gäller all medicin, de som explicit nämns är Ritalin och Concerta.

[aspie]
2009-01-13 21:29
0

Ojdå! Jag trodde det var de blå som låg bakom eftersom de har bestämt att en sån som jag inte ska priotriteras för utredningObestämd

HannaM
2009-01-13 21:30
0

Nope jag tar inga mediciner för att jag inte vill men jag tycker alla som vill ska ha rätten att välja=)

Sweetelle
2009-01-13 21:51
0

Hur menar du med att de bestämt att du inte skall få utredning? Har det blivit sämre där du bor sedan de blå kom till makten?

Du KAN ha rätt om att det är ett politiskt beslut men det vet jag inte. Om nån hittar nån länk till mer information så får ni gärna skicka en länk. Jag har idag skickat ett mail till göteborgsposten och bett dem skriva en artikel, vilket de antagligen inte kommer göra, har jag tur har de nyhetstorka och då kanske de tar upp ämnet.

[aspie]
2009-01-14 10:28
0

Japp när jag ringde och frågade patientnämden ang den långa kötiden så sa det att det är lika lång väntetid i hela landet och att det är regeringen som bestämt att en gammal kärring som jag inte ska prioriterasTungan ute

Niklas
2009-01-14 17:20
0

#7: Skriv en insändare eller artikel själv. Ofta är det lättare då. Du är bra på att formulera dig och gratis innehåll brukar de inte tacka nej till.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sweetelle
2009-01-14 18:41
0

#9 Jo jag borde väl det, men jag orkar inte just nu bara. Jag har skickat min pappa som är gammal politiker på några kollegor i regionen, iofs så sitter de i oppostion just nu, men de är uppmärksammade på problemet i vart fall.

Orkar jag kanske jag skriver något om ett par dagar.

linhof
2009-02-13 16:55
0

Jaha…. nu är det klubbat o klart! Ingen ADHD medecin till mej…eller andra stackars nydiagnostiserade som vill prova ut medecin….

Fick precis samtal från dr på vuxenpsyk som talade om detta…. Gråter

Så vad gör jag nu? jag behöver ju hjälp…..

Denna kommentar har tagits bort.
HannaM
2009-02-13 17:11
0

Tja åker och sätter oss framför odm som tagit beslutet och uppför oss som vi gör.. pratar oavbrutet, gestikulerar vilt och slår ner saker, klänger och hasar på stolen, stampar mde foten, trummar med fingrarna.Sen kan vi se hur länge dom står ut med en hyperaktiv okoncentrerad människa i samma rum. 

Nej allvarligt talat. Jag blir så arg. Så heligt förbannad. Man ska inte få behandla människor så här. Ska vi dra in insulin för diabetiker för det är dyrt? Det är nog någon som inte förstår hur illa det kan vara för individer som tagit detta beslut.

[aspie]
2009-02-13 17:12
0

Dett är ju helt vansinningt korkat Förvånad Jag förstår inte varför?Obestämd

Det är ju som att göra en ännu sjukare och skaffa mer problem. Vill det sig riktigt illa så kan ju en med svår ADHD skada både sig själv och andra. SUCK!!! Gråter

linhof
2009-02-13 17:27
0

#14 hahahahaha du är sååå kul!!! Skrattande jag behövde verkligen det här….

mmmm de hade nog inte stått ut mer än fem minuter…. och vi (läs jag) måste stå ut med det resten av mitt liv…. varje dag dessutomObestämd

En liten tröst då…. min doktor trodde att det bara skulle vara ett stopp till april/maj…. fast det vågar jag inte hoppas påGråter

Är faktiskt väldigt ledsen för detta…

å tack goa hanna för att du fick mej att skratta…. *kram*

linhof
2009-02-13 17:31
0

jaha??? vad konstigt…. va ju inte meningen det skulle bli 3… enligt min skärm skulle det inte bli nån???? jeje….ta gärna bort de som inte behövs

Sweetelle
2009-02-13 23:01
0

Linhof! Först nu när du berättade om att du inte kommer få medicin förstod jag att vi bor väldigt nära varandra. Jag vill i varje fall berätta att idag när jag träffade min läkare berättade han att stoppet eventuellt (man kan ju aldrig veta) kommer att hävas i maj. Han sa att man inte kan vara säker men nån psykiatriöverläkare hade antytt till honom att det eventuellt blir så, håll hoppet uppe, även om det inte går så fort så kommer stoppet antagligen inte vara för evigt.

Jag har plockat bort en hög med dubbelpostningar, verkar ha blivit problem med det idag - sen är det ju fredag den 13 med ;o)

Linhof, på grund av mina raderingar ändrade jag hänvisningen i ditt inlägg till nr 14 istället för 13 eftersom jag tog bort den kopian av samma inlägg - skrik om något blev fel!

HannaM
2009-02-13 23:06
0

#16 så lite så… =) 

Vi får hålla tummarna för att din doktor tror rätt. Jag tycker som jag sagt ett par gånger att det är helt sanslöst att ta bort möjligheten att ge människor medicin som kan förbättra deras liv mycket.

linhof
2009-02-13 23:23
0

#20 tack ElvaHax Skrattande ja vi bor nära… jättenära…. min doktor jag fått sa det om maj med… men att han inte var hundra på att det skulle "släppas" då heller…. men det hjälper ju inte mej… jag behöver ju medecinen sedan i höstas… nä…. flera år tillbaks… och nu behöver jag den defenetivt….

jooo iFokus har haft spunk ida Flört

o tack igen

Sweetelle
2009-02-14 01:25
0

#22 Vi kanske tom har samma läkare ;o)

Jag menar inte att det skulle hjälpa dig direkt, men kanske göra så att du inte ger upp på en gång. Konstigt att du inte sattes in på medicin direkt när din diagnos var klar i höstas. Du kanske kan testa cymbaltan, den verkar ju påminna om Strattera/efexor och den gruppen av mediciner som även används vid ADHD så länge…

Kram!!

linhof
2009-02-14 02:11
0

#23 *gissar hej vilt* du har björn? jag har fått en man som heter andrej…nåt. pratar dålig svenska men upplevde att han förstår mej/det jag säger…o då är det okej Glad jag tror jag gillar han lite (har ju inte träffat han än)….

fick ju min utredning i kungälv på np teamet, diagnos i september…dr skulle skicka remiss direkt till vuxpsyk…. direkt för mej är inom 2 veckor… för henne december!!!Förvånad o därför blev det som det blev….

trist men sant

kram tbx Glad

Sweetelle
2009-02-14 02:25
0

Ganska nära då ;o)

Edit: Jag har spammat dig i privata meddelande nu linhof, jag fattade inte riktigt vad jag gjorde, men du får gärna svara…

phernilla
2009-02-14 04:20
0

Oj vad lustigt. Två i samma tråd som går hos NP-teamet i Kungälv. Där går jag oxå just nu och utreder min underbara lilla gosse på 3 år. Dom enda vi hunnit träffa hittills är Ketty, samt att Lena besökt honom på hans förskola.

Ja, osså första mötet förståss då även läkaren (manlig, minns inte nanmnet just nu) samt kuratorn (kvinnlig, minns inte heller namnet på nu).

Vad tycker ni om NP-teamet, ni som gått där?

leijasmatte
2009-02-14 05:22
0

#0 Vi bor i västra Götaland och de skrev ut Concerta till sonen den 12/2 nu i år. Det har jag missat att det skulle stoppas. Då hade vi tur nu då men det är ju synd om alla andra som inte blir hjälpta.

Sweetelle
2009-02-14 05:40
0

#26 Det är olika team för vuxna och barn, så det är inte samma. Men du befinner dig ju nära oss då iaf ;o)

#27 Det är bara till vuxna som medicinen stoppats, inte för barn.

Kul med lite fler på rätt sida av Sverige i alla fall ;o)

linhof
2009-02-14 16:56
0

#26 mina barn har inte gått till kungälv bara jag Glad

phernilla
2009-02-14 23:22
0

#28 & #29:
Aha, jag förstår… Inte så insatt i det hela än.
Precis påbörjat sonens utredning. (2 feb -09)

linhof
2009-02-15 06:59
0

Elva… har skickat pm 8om det gick fram) Glad

linhof
2009-02-16 17:10
0

har vart hos doktorn idag… får paroxetin mot min depression o mina leder….. och håller tummarna på att de får skriva ut till april/maj

linhof
2009-03-21 20:23
0

Ville bara tala om att nu får de skriva ut Ritalin och conserta till vuxna igen Skrattande

Citronmeliss
2009-03-21 20:26
0

Tack för upplysningen linhof!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

linhof
2009-05-27 22:14
0

putt

Pyretta
2009-07-16 10:45
0

Är det sant?? Äntligen….

Pyretta
2009-07-16 11:07
0

Nej det stämmer inte att stoppet har upphört, har precis talat med chefen på min mottagning (Psykiatrisk Mottagning Hisingen). Orkar inte mer!! Finns det någon som har lyckats få medicin via privatläkare i Göteborg? Har ringt runt, till ALLA, det verkar omöjligt.

Om man söker akut för detta, vart ska man vända sig? Det här fungerar verkligen inte längre, har ingen ork och har dessutom en autistisk hyperaktiv son att ta hand om.

HannaM
2009-07-16 11:34
0

Va? Konstigt att du inte får när andra fått för linhof fick väl eller är jag ute i det blå med min cykel igen?

Citronmeliss
2009-07-16 11:43
0

Märkligt, jag fattade det också så, Hanna!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Pyretta
2009-07-16 12:57
0

Eller så vet de inte om detta på min mottagning, men det verkar ju också märkligt, isåfall.

Vart hörde du att stoppet upphört, linhof? Fick du Ritalin eller Concerta utskrivet, och var, vilken mottagning, isåfall?

För mig har det varit en stor lättnad att tillslut få min diagnos, äntligen förstår jag mig själv på ett annat sätt. Men att sedan inte få behandling, medicin, och bli lämnad helt ensam med allt, det har snarare förvärrat saker! Att liksom ha en lösning nästan inom räckhåll, men inte få tag i den… fruktansvärt, tycker jag. :(

Pyretta
2009-07-16 15:29
0

Talade med patientnämnden nu också, enligt dem finns det inga planer ALLS på att återinföra förskrivningsrätten som det ser ut nu??! Det kostar för mycket, är argumentet. Ja, det är väl en tacksam grupp att dra in stöd för, eftersom vi (åtminstone jag, oftast) har svårt att framföra åsikter till myndighetspersoner. Detta gör mig så himla förbannad! Och det kostar nog samhället mer att ha människor som inte klarar av sitt liv, arbete osv än att skriva ut mediciner…

linhof
2009-07-16 18:35
0

#40… på mitt vuxenpsyk i stenungsund….

#41 VA! men….. hur i hela friden….. nu fattar ja inget? jag ska få börja med conserta eller Ritalin till hösten…. Står till o med i min journal…..

men det finns juh andra läkemedel som man kan få…. för detta gäller just bara dessa 2 (om ja inte e ute o cyklar) Strattera gäller det INTE sen finns modiodal (om den nu hette så) voxra funkar på ADHD, Metamina, mm…. kommer inte i håg va alla dessa medz heter men det finns faktiskt massvis! fast man har oftast bara hört talas om Strattera, conserta o ritalin….

Pyretta
2009-07-16 23:17
0

Hmm kanske Stenungsund inte omfattas av stoppet? Eller att de ser mer individuellt på patienter där? Vet att läkare får göra individuella bedömningar att ge en viss patient medicinen ändå, om de anser att det är absolut nödvändigt. Vilket jag då tycker att det är i mitt fall, men men.. :/ Ska nog ta och höra med dem där i Stenungsund, är uppvuxen där dessutom. :) Skönt att du har fått/är på väg att få hjälp iallafall!

Jo har hört om de där andra medicinerna, men min läkare rekommenderar just Concerta eller Ritalin till mig, kan sannolikt vara för att jag har tagit Efexor under en längre period (sägs vara hyfsat effektiv med ADD/ADHD) och andra antideppressiva men inte fått någon tillräcklig effekt. Jag tror själv starkt på de här centralstimulerande medicinerna, för att höja min vakenhet (är en trögstartad ADD-person).

Är det inte väldigt märkligt hur detta fungerar, att en mottagning får göra alla utredningar och ställa en diagnos, och sedan inte behandla?? Inte heller ge något alternativ till vart patienten kan vända sig för att bli hjälpt vidare… Här står jag liksom, övergiven igen och vet inte vart jag ska vända mig eller hur jag ska ställa mig till allt. Sjukt skrämmande, tycker jag.

linhof
2009-07-17 11:14
0

#43…jooo vi gjorde det…. men… nu blir ja så osäker… fast min husläkare läste i min journal…så det borde juh stämma?? en stenungsundare! va kul Skrattande

Min utredning fick jag i kungälv…o där medicinera de mej inte…utan ja fick remiss till vuxenpsyk….i sundet…

Det är samma sak med hjälpmedel! finns en uppsjö av dem…men vart man än vänder sej så har man tydligen "fel" diagnos…ingen som vill ta ansvaret…. o min dr tyckte det va för j-vligt att man skulle falla mellan stolarna överallt…. så nästa instans är arbetsterapin….o så hoppas ja att de vill hjälpa mej… Har ju inte lust att köpa hjälpmedel själv när jag har rätt att få dem på recept!

Pyretta
2009-07-18 01:25
0

Aha det där med hjälpmedel har jag inte hunnit sätta mig in i ännu, vet inte ens vad det finns för något? Det är skitdåligt alltså att man fortfarande inte ska "passa in" någonstans även med diagnos..

Jag verkar iaf få bra hjälp från AF som det ser ut nu, med ett nystartat projekt som jag tror passar mig, alltid något. Glad

Verkar som att man måste fortsätta kämpa för att få tillgång till det man behöver, lite väl tufft att behöva göra det för något så grundläggande som t.ex medicinering tycker jag dock…

Pyretta
2009-07-18 01:26
0

Aha det där med hjälpmedel har jag inte hunnit sätta mig in i ännu, vet inte ens vad det finns för något? Det är skitdåligt alltså att man fortfarande inte ska "passa in" någonstans även med diagnos..

Jag verkar iaf få bra hjälp från AF som det ser ut nu, med ett nystartat projekt som jag tror passar mig, alltid något. Glad

Verkar som att man måste fortsätta kämpa för att få tillgång till det man behöver, lite väl tufft att behöva göra det för något så grundläggande som t.ex medicinering tycker jag dock…