Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4318 ggr
Emaljoh4
0

Medicin mot PMS?

Hej!

Nu har jag kommit tillbaks hit.. Har varit borta sen Torsdag..någon som saknat mig? Glad

Men iaf. Är det någon som vet om det finns mediciner eller något mot PMS??

Blir alltid så fruktansvärt deprimerad.. Vill bara ta livet av mig eller något.. Kan ligga och gråta i flera timmar mitt i natten osv…

Tacksam för svar!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
0

Jo, det ska finnas. Be din läkare om hjälp. Minns att min deppmedz tydligen användes för att lindra PMS.

Emaljoh4
0

Glad Hatar läkare… :/ De är läskiga!!!!!!!!!! :o

[aspie]
0

Men dom är bra att ha ibland Flört Har ni ingen ungdomsmottagning där du bor så kanske du kan få prata med någon som kan hjälpa dig

LenaR
0

Äter du vegetariskt ibland? Vegetarisk kost kan hjälpa. Det beror antagligen på att man får i sej mycket fytoöstrogener när man äter vegetabiliskt protein, och de är supernyttiga!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
0

ppiller och antidepp används väl vanligast för att dämpa pmsbevär? Vegetarisk kost hjälper inte här i alla fall ,detä r lika ila som det alltid varit tyvärr.

LenaR
0

Måste bara fråga, Hanna, äter du ordentligt med protein? För många vegetarianer (jag själv när jag var veg t.ex…) slarvar med proteinet och äter 'bara' grönsaker, ris m.m.

HannaM
0

#6 Det är jag rätt säker på. Äter alltid bönor,linser eller fuskprotein=) Inte bara lite utan motsvarande mängd som jag åt när jag åt kött.

LenaR
0

#7 Okej, ville bara kolla att du sköter dej! FlörtSkrattande

HannaM
0
[aspie]
0

Brukar göra linspytt, det är rackans gott. Eller röd linspaj med fetaost, mums fllibabbaSkrattande

Puhlo
0

Jag tror inte på att man kan bota pms med mat, tyvärr.

Däremot finns det nåt som heter Femal Balans. Det är superbra, och jag känner ett par tjejer som har PMDD (http://wapedia.mobi/sv/PMDD) och de har blivit hjälpta av det. Dock har några av dem behövt använda antidepp också, men bara under de dagarna de har ägglossning.

Svea-
0

kan finnas ev hjälp här oxå.. kika under pms kategorin…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

Glad

Sweetelle
0

För min del fungerar sertralin oerhört effektfullt mot pms, jag tar det under ca 7 dgr före mens och i låg dos 50 mg (egentligen skall det bara vara 25 mg vid pms), jag har dessutom fått en b-vitamin utskrivet mot pms-besvär men har slarvat med det så jag vet inte hur effektfullt det är.

Det finns många tips och råd som skall förebygga pms och som säkert fungerar men för min del är pms:en väldigt allvarlig - jag har de senaste 1,5 åren hamnat på sjukhus 3 ggr i samband med att jag skall ha mens (det är de enda gångerna jag hamnat på psyk) så det där du skriver om att du vill ta livet av dig känner jag mycket väl igen, lite småtjafs om att röra på sig och sådant är säkert bra men knappast tillräckligt.

Att vara medveten om att pmsen är i antågande och inte utsätta sig för stress och jobbiga sociala situationer kan hjälpa. För min del har hormonpreparat som tex p-piller och hormonspiral bara förvärrat problemen. Tyvärr slarvar sjukvården med att skriva ut sådant mot pms bara för att de inte vet bättre, det kan hjälpa men det kan också orsaka självmord, jag själv jobbar på att få en remiss till någon som verkligen är expert på området för att få riktigt bra hjälp för min pms.

Jag har fått veta att flickor/kvinnor med NPF har betydligt mer och allvarligare pms och är mer känsliga för hormonsvängningar än andra generellt, en del mår väldigt bra under graviditeten då hormonhalterna är annorlunda tex, jag mådde bra under tiden jag ammade mitt första barn och slapp pmsen helt, har tänkt ta reda på mer om vilka hormoner som ändras i kroppen då för att eventuellt kunna få sådan behandling!

Min pms blev väldigt mycket allvarligare när jag åt Concerta, detta står inte som biverkning men var väldigt påtagligt för mig och min familj. Därför bör man vara uppmärksam på detta om man äter mediciner mot ADHD.

Kram Elva

Jenny7744
0

#11 Hur fungerar femal balans om man äter några centralstimulerande mediciner? Jag tror att det står på dem då jag tänkt att pröva att de inte ska tas tillsammans?

#14 Jag äter också sertralin mot pms o för deppighet men får problem med biverkningar då jag bara tog dem tio dagar runt mens. Jag tar dem varje dag men tycker inte de hjälper helt o fullt ut. Jag äter också Concerta (jag har ADD)… Vad äter du istället för concertan o fungerar det bättre för dig??

För mig som också mår jävulska dåligt runt mens har det bara blivit värre med p-piller o hormonspiral… Jag har lite svårt att ge tips då jag inte funnit den hjälp jag tycker fungerar bra än…

Kram o lycka till alla PMSare där uteGlad

Puhlo
0

#15: ärligt talat vet jag inte det, då tjejerna jag känner inte har NPF.

Jag har själv aldrig riktigt haft PMS som ni pratar om, men överjävliga smärtor vid menstruation.  Det enda jag verkligen kände ha hjälpt (innan pstav) var citodon.

Jag har dock fått diagnosen PCO-S.

Jenny7744
0

#16 PCO-S är verkligen inte heller någon höjdare att ha kan jag tro..

Bra att du hittat något som fungerar (pstav) eftersom citadonen är väl inget man vill äta ofta..

Kram

[aspie]
0

Vad är PCO-S ?Förvånad Finns det en bra länk att hänvisa till om denna diagnos?

[aspie]
0

#19 Det låter inget vidare. Roligare kan man ju ha Rynkar på näsan Hoppas jag slipper det

Om du han se att jag hade tagit bort din länk så beror det på att jag gjorde den klickbar och så strulade de lite Skäms

JohannaEkroth
0

#16 Vi kan ta varann i hand. Jag har också PCO-äggstockar, men det är nog det enda tror jag. För enl gyn har jag ägglossning, lite korta och oregelbundna mensturationer 24-26 dagar. Ett tag var de uppe i 48-52 dagar, det var då jag sökte hjälp. Jag har inget hormonstimulerande för tillfället, inte ens p-piller.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else