Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 1170 ggr
[Fiction]
0

Besviken och förbannad

Nu sitter jag här med huvudvärk och är irriterad på min bror. Om 1,5 timme är det meningen att han, min syster, mamma och jag skall träffas hos min psykiater som utredde mig och gav mig diagnosen ADHD, men nu har jag fått veta att han inte tänker dyka upp. Anledningen till mötet, var att ingen i min familj verkar förstå sig på min problematik och tycker att jag är bortskämd, oengagerad, lat, elak och allmänt omöjlig på alla sätt och vis. De missförstår mig totalt. Min bror tror inte ens att ADHD existerar och när jag säger att jag har problem med min impulskontroll, provocerar han mig gång på gång över gränsen till ett utbrott trots att jag vill vara ifred för att minska risken för att flippa ur. Han säger att jag måste lära mig att kontrollera mig, men mitt enda sätt att kontrollera mina vredesutbrott på är att gå undan och be om att få bli lämnad ifred, vilket han inte respekterar. I stället provocerar han mig ytterligare och när jag väl har fått ett utbrott försöker han ge mig skuldkänslor, hävdar att jag är elak och till slut blir jag tvungen att be om ursäkt för något som inte är enbart mitt fel utan ganska mkt hans eget genom att han vänder resten av familjen emot mig.

Då vi för tillfället bor under samma tak pga diverse omständigheter som jag inte orkar gå in på nu, är situationen ohållbar och jag kan inte direkt välja att bara ta avstånd ifrån honom. Med andra ord är detta min vardag.

Och nu när min psykiater har ställt upp på att informera min närmaste familj om diagnosen, vill han inte ens närvara eftersom han inte är intresserad av att vara mig till lags, som han uttrycker det. Eftersom han vägrar dyka upp på samtalet, blir även min mamma arg på mig, då hon anser att det är mitt fel att han inte kommer. Jag är så ofantligt trött på detta!

Emaljoh4
0

Åh, jag förstår att du är förbannad! Sjukt taskigt av din bror!! Skrikandes

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Helona
0

Förstår att du är både arg o besvikenRynkar på näsan Hur gammal är din bror?

Åsa

Svea-
0

jaaaaaaaaa såna här människor finns det överallt.. å som vuxen kan man OFTAST dock inte alltid välja att ej umgås med dessa människor.. du har det mer än för jävligt eftersom du ej kan gå därifrån.. jag lider med dig.. jag hoppas mötet ger något positivt i alla fall… å jag hoppas dina familj förstår nått i alla fall.. kan inte annat än sända dig en jättekram…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[YlvaP]
0

Gick det bra fast du var både besviken och arg?

HannaM
0

Du har all rätt att vara arg och besviken. Det hade ju varit skönt att kunna säga att det är hans förlust men tyvärr påverkas du ju av det eftersom ni bor under samma tak och han vägrar vilja förstå. Det hade ju varit en sak om du hade haft möjlighet att undvika honom mer men som det är nu så hade det varit mycket bättre om han hade varit lite mindre trångsynt. Tyvärr är han vuxen om jag inte minns fel och bestämmer själv. Inte mycket man kan göra åt att en del människor aldrig kommer vilja försöka förstå, det är bara så sorgligt när det är nära och kära och människor som man inte kan undgå att umgås med.

Lostlie
0

Kraaaam till dig. Vilken j(#(¤=#la sits! Jag vet inte vad jag hade gjort i en sådan situation, har alldeles för lätt att vända folk ryggen när det inte funkar….. kan bara ge dig en tröstande kram….Gråter